וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מכל חמישה חיילים נזקק לסיוע כלכלי: "עורקים כדי להתפרנס"

8.9.2015 / 0:33

ערב ראש השנה, פרסם אגף כוח האדם בצה"ל נתונים עגומים על חיילים החווים קשיים כלכליים. אף שתקציב הסיוע הכלכלי בצה"ל גדל לאחרונה, בעמותת "בית חם לכל חייל" אומרים כי יש חיילים שנופלים בין הכיסאות. "מפקדים תורמים מכיסם לחיילים"

חיילים סורקים את השטח בו התרחש פיגוע הירי, אוגוסט 2011. AP
"עשרות אלפי חיילים לא שורדים מהשכר הקיים"/AP

אחד מכל חמישה חיילים נדרש לסיוע כלכלי - כך עולה מנתוני אגף כוח האדם של צה"ל שהתפרסמו אתמול (שני). לפי נתוני האגף, בצה"ל משרתים כיום 6,200 חיילים בודדים. בנוסף, כ-3,500 חיילים זכאים לתשלום משפחות (תשמ"ש) שמסייע בכלכלת הבית, וכ-30 אלף מקבלים סיוע כלכלי מגוון אך לא קבוע. מהנתונים עולה עוד כי 20 אלף חיילים עובדים לאחר שעות הפעילות בצבא בכפוף לאישורים לנוכח מצבם הכלכלי.

בשנים האחרונות גדל בצה"ל תקציב הסיוע הכלכלי לחיילים נזקקים והורחב סל הכלים למפקדים. בצה"ל מסבירים כי חייל המעלה מצוקה כלכלית בעורף יכול לקבל מיידית באישור מפקד היחידה מענק בסך אלפיים שקלים במצטבר בשנה ולוחם עד 3,000 שקלים. מענק בזק ללא הצגת אישורים כולל סכום עד 600 שקלים. גם מפקדי הגדודים רשאים לחלק לחיילים במצוקה תווי קנייה לחג והחל מהחודש יורחב השימוש לכלל היחידות בצה"ל.

לקריאה נוספת:
החייל הבודד מת - חבריו גייסו בפייסבוק כסף להטסת גופתו לקבורה
שרה נתניהו העניקה תרומה לחיילים בודדים: "חייבים לכם את חיינו"
ראש השנה בפתח: עמותות הסיוע לנזקקים עדיין לבד במערכה

חיילים עומדים בתור לקבל אוכל, מאי 2015. GettyImages
120 שקלים בחודש לרשת שופרסל/GettyImages

קצינים מבהירים כי אם תקציב התווים לגדוד מסתיים הם מקבלים לרוב תוספות חריגות. בסיוע הקרן לידידות, שתורמת מדי שנה מיליוני שקלים, מקבלים החיילים גם מוצרי חשמל וריהוט. חיילים בודדים שמוכרים על ידי המערכת הצבאית או זכאים לתשלומי משפחה (תשמ"ש) זכאים למענק בסך 120 שקלים בחודש בלבד לרשת שופרסל. אולם רבים מהם מלינים על התהליך הבירוקרטי הארוך בכפוף לאישורים שמעכב את ההכרה.

שפרה שחר מעמותת "בית חם לכל חייל", התייחסה לנתוני אכ"א והעידה על המצב הקשה שבו שרויים חיילים רבים. "אני לא מכירה מפקדים מרמת מפקד כיתה ועד מ"פ שלא מכניסים את היד עמוק לכיס ותורמים מכספם לחיילים שלהם". לדבריה, במהלך השנה יש חיילים שנופלים בין הכיסאות. "היקף הסיוע מעיד על כך שעשרות אלפי חיילים לא שורדים מהשכר הקיים. יש כיום חיילים במצבים קשים מאוד. המון חיילים עורקים במהלך השנה כדי להביא פרנסה הביתה".

ברשות קצינות ת"ש הקצאות נוספות לאישור חיילים שאינם זכאי תשמ"ש או חיילים בודדים. בנוסף לכך, ישנה אפשרות לחייל שמביע מצוקה כלכלית לבקש הלוואה בסך 1,200 שקלים אם הוא מוכיח שהצורך הוא מיידי. ללא אישורים הוא יהיה זכאי להלוואה עד 500 שקלים. חיילים שסובלים מבעיות כלכליות קשות זכאים לחופשות מיוחדות עד 30 יום לצורכי עבודה.

לקראת החגים שדרג הצבא את הסיוע לחיילים נזקקים. תווי חג בסך 500 שקלים ניתנים לחיילים בודדים וזכאי תשמ"ש. חיילים שמצוקתם לא מוכרת יקבלו 250 שקלים מהקרן לידידות. במקביל, מקבל הצבא לקראת החגים אריזות מזון לחיילים ממשפחות נזקקות. ההטבות הייחודיות עבור החיילים הבודדים כוללות בין היתר טיסה למשך 30 יום פעם בשנה עבור חיילים בודדים שמשפחותיהם מתגוררות בחו"ל וכרטיסי חיוג לחו"ל.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully