וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת בתי הספר הנוצריים: שוקלים לסגור כנסיות בפני תיירים

אלפים הפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה להעלות את התקציב לבתי הספר הנוצריים. 33 אלף תלמידים הלומדים בבתי הספר הללו טרם שבו לספסל הלימודים. "יהיו צעדי מחאה נוספים"

עריכה: גדי וינסטוק

אלפי תלמידים, הורים ומורים מבתי הספר הנוצריים, יחד עם אנשי דת ובני דתות אחרות מקרב ערביי ישראל, הפגינו הבוקר (ראשון) מול משרד ראש הממשלה שבירושלים. לטענתם, בתי הספר הנוצריים סובלים מאפליה בתקציבים ובשירותים הנלווים לבית הספר. 33 אלף תלמידים לומדים ב-47 בתי ספר נוצריים ברחבי הארץ והם טרם שבו לספסל הלימודים. הם דורשים להעלות את התקציב שניתן להם, להעניק להם תמיכות ולסייע בשיפוצים ובבינוי.

לאחר השבתת הלימודים וקיום הפגנות שוקלים בימים האחרונים להחריף את המאבק. בין היתר נשקלת האפשרות לסגור בפני תיירים וצליינים את הכנסיות ברחבי הארץ.

ביום חמישי האחרון בוטלה פגישה שנקבעה במשרד מנכ"ל ראש הממשלה, יחד עם נציגי בתי הספר, בשל מות אביו של שר החינוך נפתלי בנט. מועד חדש לפגישה כבר נקבע, אך דחייתה עוררה תגובות נזעמות במטה המאבק שהחליט להמשיך להשבית את הלימודים. במקביל, בהתאחדות ועדי ההורים הערבים הכריזו על שביתת סולידריות בכל בתי הספר מחר.

עוד בוואלה! NEWS:
יממה להצבעה על מתווה הגז: לנתניהו אין עדיין רוב בכנסת
משבר המהגרים באירופה עשוי לשחק לידי אסד, איראן ורוסיה
משפחת בנקי קוראת לציבור לעלות לקבר בתם: "נחמה באפלה שירדה עלינו"

הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

אביהם של שני תלמידים שלומדים בבית ספר אל-מוכאלס בנצרת ביקש למחות על הסכום הגבוה שהוא משלם לבית הספר. "אני משלם סדר גודל של כ-5,000 שקל תשלומי הורים. מבחינתי אין שום הצדקה שנשלם תשלום גבוה כי אם אותו תלמיד במקום אחר בארץ מקבל זכויות יותר ממני, ואני תורם למדינה, אין סיבה שאני לא אקבל כמוהו", אמר בהפגנה. "אנחנו דורשים את הדרישה הכי בסיסית: שוויון. שהבן שלי יהיה כמו כל תלמיד אחר שנמצא בארץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"לא ניתן להם להפקיר את התלמידים"

גם הרשימה המשותפת נרתמה למאבק. ח"כ אחמד טיבי הגיע הבוקר לתמוך במפגינים. "מדובר בבתי הספר הכי טובים בארץ, גם מבחינת לימודים, גם מבחינת תוצאות, הישגיות ופתיחות. מה שמבקשים זה החזר של 100% ולא 29% כפי שהמצב היום", אמר. "ביקשנו את הדרישות האלה משרי הממשלה, עירבנו גם את ראש הממשלה, עד כה דוחים את כל הדרישות ולכן אחרי ההפגנה הזאת יהיו צעדי מחאה נוספים".

הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
"מדובר בבתי הספר הכי טובים בארץ"/נועם מושקוביץ

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, אמר במהלך ההפגנה שיש להשוות את התקציב של כל תלמידי מערכת החינוך. "הפגיעה הקשה במערכת החינוך הכנסייתית היא פגיעה בכלל הציבור הערבי, ולכן מחר ישבתו כל בתי הספר הערביים בקריאה ברורה לממשלה שלא ניתן להם להפקיר את התלמידים", אמר. "כמעט שליש מהאקדמאים ורוב מוחלט של עובדי ההייטק הערבים הינם בוגרים של אותם בתי הספר שהממשלה מנסה עכשיו לשתק. אי אפשר לדבר על פיתוח ושוויון הזדמנויות ביד אחת וביד השנייה לפגוע בדיוק באותם בתי הספר שמצליחים לשבור את תקרת הזכוכית".

הורה לתלמיד אמר כי "מצופה מהנציגים שלנו שיתמכו בנו. בשעה שחברי הכנסת הערבים עוסקים בנושא הפלסטיני, הציבור היהודי מתקיף אותם ודורש שיעסקו בנושאים פנים-ישראליים, וכעת כשהם ממלאים את חובתם למצביעים שלהם יש מי שמעלה סימן שאלה סביב זה? זה נושא חברתי שהם חייבים לסייע בו. מה מצפים, שהם ישבו מנגד? התעלמות שלהם מהמאבק הייתה מתקבלת בכעס רב בקרב הציבור הערבי".

"משלמים מסים כמו שאר תושבי המדינה"

ודיע אבו נסאר, יועץ מועצת הבישופים, אמר: "אנו מפגינים במחאה על הקיצוץ שהולך ומחמיר בתקציב לבתי הספר הנוצריים בישראל. אנו מדברים על ירידה משמעותית ודרסטית מ-75% סבסוד לכ-29%. זה משפיע לרעה על כ-33 אלף תלמידים במוסדות כנסייתיים. אנו דורשים ממדינה ישראל והממשלה לפתור את הסוגיה בהקדם, כי אנו מדברים על אנשים שהוריהם משלמים מסים כמו שאר תושבי המדינה".

הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
"קיצוץ שהולך ומחמיר בתקציב לבתי הספר הנוצריים בישראל"/נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר, עם פתיחת שנת הלימודים הפגינו כ-150 תלמידים בבתי ספר נוצריים ובני משפחותיהם בחצר הכנסייה הקתולית ביפו. במהלך ההפגנה אמר בוטרוס מנסור, מנכ"ל בית הספר הבפטיסטי בנצרת וחבר צוות המשא ומתן של בתי הספר הנוצריים, שמשרד החינוך קיצץ בשנים האחרונות ב-45% את הקצבאות שהוא מעניק להם, לצד הגבלת האפשרות לגבות כסף מההורים. לדבריו, תקצוב נמוך וחוסר אפשרות לגבות סכומים גבוהים יותר מההורים מותירים את בתי הספר עם מחסור תקציבי.

בתי הספר הכנסייתיים נמנים על זרם החינוך המוכר שאינו רשמי ומההורים נגבים תשלומים גבוהים של כ-5,000 שקל בשנה לתלמיד. במקרים מיוחדים ניתנת הנחה למי שמתקשה לעמוד בתשלומים. לרוב מדובר בילידם שמגיעים משכבת המעמד הבינוני ומעלה, אך לא רק משם. בעכו, רמלה ולוד, לדוגמה, ניתן למצוא גם תלמידים ממשפחות קשות יום. מעבר לרף הכספי, יש תחרות על כל מקום פנוי בבתי ספר אלה, שרמתם נחשבת לגבוהה מאוד.

עם פרוץ המאבק, הזהירו בהנהלת בתי הספר הנוצריים כי קיצוץ התקציבים על ידי משרד החינוך עלול להביא למשבר דיפלומטי מול הוותיקן. לטענתם, מעמד בתי הספר מעוגן בהסכם היסוד בין הכס הקדוש ומדינת ישראל, שנחתם בין ישראל לבין הוותיקן ב-1993. הסכם זה קובע סטטוס קוו במערכות היחסים בין המדינה לבין המוסדות הנוצריים בה. הנושא עלה גם בפגישת נשיא המדינה ראובן ריבלין עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן בשבוע שעבר.

"דבר אחד טוב כבר יצא מהמאבק", אמר הורה לתלמיד. "ההורים, שבתי הספר לא נתנו להם דריסת רגל ומנעו הקמת ועדי הורים, הפכו כעת להיות מעורבים".

(עדכון ראשון: 11:20)

הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully