וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בקיצוץ: החינוך הנוצרי מזהיר ממשבר דיפלומטי עם הוותיקן

משה שטיינמץ, כתב לענייני חינוך

9.8.2015 / 22:15

בעקבות קיצוץ בתקציבם והצעה לצרפם לחינוך הממלכתי, מזהירים במטה בתי הספר הנוצריים שהפרת הסטטוס קוו בנוגע למוסדות הנוצריים עלולה להביא למשבר בין ישראל לוותיקן. ראש המטה: "זו פגיעה אנושה במיעוט הנוצרי"

בית ספר נוצרי ביפו, אוגוסט 2015. אתר פיקיוויקי, מערכת וואלה! NEWS
כנסיות במדינות רבות בעולם עוקבות בדאגה אחר מצב החינוך הנוצרי בארץ. בית ספר נוצרי ביפו/מערכת וואלה! NEWS, אתר פיקיוויקי

מטה בתי הספר הנוצריים הפועלים בישראל הזהיר היום (ראשון) מפני משבר דיפלומטי בין ישראל לוותיקן בשל קיצוץ משרד החינוך בתקציביהם. בשמונת החודשים האחרונים התנהל משא ומתן על הקיצוצים בין המטה לבין משרד החינוך. בתי הספר, שבהם לומדים כ-33 אלף תלמידים ברחבי הארץ, החלו לגבות סכומים גבוהים יותר מהורי הילדים על מנת להתמודד עם הקיצוצים, אך בשבועות האחרונים הורה משרד החינוך להגביל את גביית תשלומי ההורים. האב עבד אלמסיח פהים, נשיא מטה בתי הספר הקתוליים, אמר על הוראת המשרד: "הקיצוץ והאיסור על גבייה משמעותם גזר דין מוות על בתי הספר".

לטענת המטה, יתקשו בתי הספר לעמוד בהוצאותיהם לאחר שמשרד החינוך הגביל את גביית תשלומי ההורים ל-2,500 שקלים בשנה לתלמיד, לעומת 4,500 שקלים שנגבו עד כה. כמו כן, אומרים במטה כי המשרד הציע להפוך את הרשת הנוצרית לממלכתית, דבר שלדבריהם יהווה "סיום המפעל החינוכי הנוצרי ופגיעה אנושה במיעוט הנוצרי בארץ".

עוד בוואלה!NEWS:
הרב ברלנד במסר לתמידיו: "אני בגואטמלה, אל תבואו לשם"
ח"כ בר-לב: "נתניהו מטעה את הציבור בעניין הסכם הגרעין"
אישה בהריון נכוותה קשות בניתוח - ותובעת מיליונים מבית החולים

הנשיא שמעון פרס נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן רומא איטליה. יוני 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בבתי הספר מבקשים להזהיר מפני הפרת הסטטוס קוו ויצירת משבר דיפולמטי בין ישראל לוותיקן. שמעון פרס והאפיפיור פרנציסקוס ב-2014/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בתגובה להצעת משרד החינוך, פוצצו במטה בתי הספר את המשא ומתן עם המשרד ואיימו בשביתה עם תחילת שנת הלימודים בספטמבר. כמו כן, הזהירו בבתי הספר מפני משבר דיפלומטי עם הוותיקן. לטענתם, מעמדם מעוגן בהסכם היסוד בין הכס הקדוש ומדינת ישראל, שנחתם בין ישראל לבין הוותיקן בשנת 1993. הסכם זה קובע סטטוס קוו במערכות היחסים בין המדינה לבין המוסדות הנוצריים בה. ממטה בתי הספר נמסר: "בעולם הנוצרי עוקבים אחר המשבר בדאגה, ובנוסף לוותיקן, גם כנסיות, ראשי מסדרים וארגונים נוצריים בגרמניה, אנגליה, צרפת סקוטלנד וארצות הברית הביעו חשש מעתיד בתי הספר הנוצריים בארץ".

אלמסיח פהים אמר כי משרד החינוך חונק תקציבית את בתי הספר הנוצריים, שקיימים בארץ מזה מאות שנים. "מצד אחד, התמיכה שמקבלים בתי הספר מהמדינה היא מזערית, ומצד שני, משרד החינוך מגביל ומצמצם את תשלומי ההורים", הבהיר אלמסיח פהים. "משרד החינוך סוגר בשיטתיות את ברזי החמצן היחידים המאפשרים את קיום בתי הספר", הוסיף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בין היתר מאיימים בבתי הספר להשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כעת, בתי הספר הנוצריים דורשים השוואת תנאים לחינוך המוכר שאינו רשמי, כמו רשתות החינוך החרדיות. בנוסף, הם מבקשים לצרף את מוריהם לרפורמת "אופק חדש", הנהוגה בחלק מבתי הספר בארץ מזה כמה שנים. מטה בתי הספר אף פנה לנשיא המדינה ראובן ריבלין, ופגישה עמו ועם שר החינוך נפתלי בנט נקבעה לעוד כמה שבועות על מנת לנסות ולפתור את המשבר.

ממשרד החינוך נמסר: "המוסד החינוכי מתוקצב באופן שוויוני כמו כלל המוסדות המוכרים שאינם רשמיים במדינת ישראל. כמו כן, יודגש כי לא חל כל קיצוץ בשנת הלימודים האחרונה, וכי לא יחול כל קיצוץ בשנת הלימודים הקרובה. משרד החינוך מקיים עם נציגי המוסד החינוכי מפגשים משותפים וכל החלופות שהועלו במפגשים אלו נעשו בשיתוף פעולה ולא בכפייה. המשרד ימשיך לקיים דיאלוג משותף עם מטה בתי הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully