וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בלובי הפרו-ישראלי: נאום נתניהו בקונגרס סייע לאובמה

3.9.2015 / 7:00

מרגע שנודע שאפסו הסיכויים להפלת הסכם הגרעין, טענו בלשכת ראש הממשלה כי ניצחון אובמה היה ידוע מלכתחילה. בכירים בלובי הפרו-ישראלי לא קונים זאת: "נתניהו הפך את הסוגייה למפלגתית והכריח את המחוקקים לבחור בין הנשיא לישראל"

צילום מסך

בלשכת ראש הממשלה בירושלים מנסים מאז אמש (רביעי) לטעון כי הניצחון של נשיא ארצות הברית ברק אובמה במאבק על אישור הסכם הגרעין היה ידוע מלכתחילה. "ראש הממשלה נתניהו אף פעם לא האמין שהקונגרס האמריקני יכול לסכל את הסכם הגרעין", מסבירים שם, "היה חשוב לו להשמיע את עמדתו בסוגיה ולהתריע".

הטענה הזו עומדת בסתירה מוחלטת לדברים שנתניהו עצמו אמר לפני חצי שנה, בשיאה של מערכת הבחירות, כאשר הוא יצא לוושינגטון לנאומו השנוי במחלוקת מול הקונגרס האמריקני. אז, הטיעון של לשכת ראש הממשלה היה שונה לגמרי. "יש גורם אחד שיכול למנוע הסכם רע, וזה הקונגרס", אמרו שם. נתניהו הגדיר את נאומו, שהתקיים ב-3 במרץ, בדיוק לפני שישה חודשים, כמשימה לאומית. אם הוא מעולם לא האמין שאפשר לנצח בקונגרס, כפי שמקורביו טוענים כעת, אז מה בעצם הייתה מטרת הנאום, שהתקיים שבועיים בדיוק לפני הבחירות לכנסת?

לקריאה נוספת:
סבא"א חושדת: איראן הרחיבה חלק ממתקן פרצ'ין
אחרי ארבע שנים: בריטניה פתחה מחדש את השגרירות באיראן
ביקור נדיר של עיתונאי יהודי באיראן: "לא שונאים את ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי בפירנצה, אוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"לא ראוי שראש ממשלת ישראל פועל מאחורי הגב של נשיא ארה"ב". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
"הסיפור של ההסכם עם איראן הפך להיות דמוקרטים נגד רפובליקנים. זה הפך את מלאכת השכנוע של אובמה ליותר קלה"

את השאלה הקשה הזו שואלים הבוקר לא רק בישראל, אלא גם בלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון. בכירים בשדולה אייפא"ק, שהשקיעה עשרות מיליוני דולרים בניסיון כושל לחסום את ההסכם, אומרים כי בפועל הנאום בקונגרס גרם נזק משמעותי למאבק שלהם. מנהל בשדולה, שביקש שלא להזדהות בשל רגישות הסוגיה, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הנאום של נתניהו בקונגרס הפך את הסוגיה האיראנית למפלגתית. ברגע שהוא התעקש ללכת למהלך הזה, שנתפס כמהלך של הרפובליקנים נגד הנשיא, איבדנו חלק משמעותי מהמפלגה הדמוקרטית, חלק שבלעדיו אי אפשר היה לחסום את ההסכם".

כזכור, כדי להכשיל את ההסכם הייתה דרושה "עריקה" של 13 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית. "זה תמיד היה יעד קשה להשגה, אבל לבוא ולהגיד עכשיו שזה היה בלתי אפשרי מההתחלה וכולם ידעו שזה בלתי אפשרי, זה פשוט לא נכון", אומר אותו בכיר באייפא"ק. לדבריו, "כמה שבועות לפני הנאום של נתניהו בקונגרס, הייתה פנייה אליו מצד סנאטורים דמוקרטים, שאמרו לו לבטל את הנאום, ושזה לא ראוי שראש ממשלת ישראל פועל ככה מאחורי הגב של נשיא ארצות הברית. במקום הנאום, הם הציעו לו להגיע לוושינגטון ולהיפגש איתם לשיחה סגורה, בלי מצלמות טלוויזיה, שבה הוא יוכל להסביר את עמדתו בנושא האיראני".

"הרבה אנשים פה חושבים שאם נתניהו היה מקבל את ההצעה שלהם, זה היה משפר את הסיכויים שלנו. מה שקרה בפועל זה ש-50 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום, ורבים אחרים היו שם, אבל מלאי כעס ומרירות כלפי נתניהו, שהכריח אותם לבחור בין הנשיא לבין ישראל. מאותו רגע הסיפור של ההסכם עם איראן הפך להיות דמוקרטים נגד רפובליקנים, כמו הרבה נושאים פוליטיים אחרים. זה הפך את מלאכת השכנוע של אובמה ליותר קלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הנאום בקונגרס היה נקודת מפנה במאבק נגד ההסכם"

הביקורת הזו כלפי נתניהו מגיעה מצד אנשים שמתנגדים בתקיפות להסכם הגרעין, וסבורים שהוא מסוכן ורע. עם זאת, מבחינה טקטית, רבים בלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון סבורים שאפשר וצריך היה להתנהל אחרת. אייפא"ק לא סייעה בזמנו לנתניהו בעניין הנאום, ובכירי השדולה לא עודכנו מראש על כוונתו להגיע לקונגרס מאחורי גבו של הבית הלבן. כאשר חברי סנאט וקונגרס החלו להודיע כי יחרימו את הנאום, השדולה לא מיהרה לפעול כדי לשכנע אותם לחזור בהם. זו הייתה התנהלות נדירה מצד גוף שבאופן אוטומטי מגבה את ממשלות ישראל, ושנתניהו אהוד במיוחד בקרב פעיליו.

עיתונאי יהודי-אמריקני שמסקר את הלובי זה כמה שנים, אמר לוואלה! NEWS כי הלך הרוח במשרדי השדולה בוושינגטון הוא כזה ש"הנאום בקונגרס היה נקודת מפנה במאבק נגד ההסכם. הממשל פעל בחוכמה ויצר מהומה פוליטית סביב הנאום וזה שירת את אובמה". בשבועות שקדמו להכרזתו של נתניהו על הנאום בקונגרס, אייפא"ק פעלה בקונגרס כדי לקדם חקיקת סנקציות חדשות על איראן, שהיו יכולות לסכל את הסכם הגרעין עוד לפני חתימתו. במקביל, החלו הסנאטורים בוב מננדז הדמוקרטי ובוב קורקר הרפובליקני לקדם חקיקה שתכריח את ממשל אובמה להעביר כל הסכם עם איראן לפיקוח של הקונגרס. נאומו של נתניהו עורר פילוג בין תומכי החקיקה נגד איראן משני צדי המתרס.

אובמה מדבר על הביקור באלסקה שיעסוק בשינוי האקלים. דוברות הבית הלבן, מערכת וואלה! NEWS
הסתפק בתמיכת 34 סנאטורים בלבד כדי לאשר את ההסכם. אובמה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הבית הלבן

יום לאחר הנאום ניסו הרפובליקנים לזרז את החקיקה בנושא הפיקוח. התגובה של המחוקקים הדמוקרטים שתמכו בהצעה הייתה ביקורת נזעמת והאשמת הרפובליקנים בהעדפת שיקולים פוליטיים על פני השיקול הלאומי. בסופו של דבר, החקיקה "נתקעה" למשך כחודש וחצי, והועלתה להצבעה בגרסה מרוככת ונוחה יחסית לנשיא אובמה. בין השאר, נקבע כי במקום שיידרש אישור מלא של הסנאט להסכם עם איראן, אובמה יוכל להסתפק בתמיכתם של 34 סנאטורים בלבד, הכמות הדרושה לשימורו בחיים של וטו נשיאותי.

בלשכת ראש הממשלה בירושלים דוחים בתוקף את הטענות שלפיהן הניצחון של אובמה בקונגרס הוא כישלון של ראש הממשלה. "ראש הממשלה מעולם לא הצהיר או אמר שביכולתו או בכוונתו לחסום את ההסכם הזה", אומר גורם מדיני ישראלי. "הוא הצהיר שזו חובתו להתריע. דעת הקהל האמריקנית מתנגדת ברובה להסכם, וגם בקונגרס יש רוב שמתנגד". בסביבתו של נתניהו מוסיפים כי בקרוב יחלו מגעים בין ישראל לארצות הברית על חבילה ביטחונית מורחבת, וכי נתניהו משוכנע שיחסי ישראל-ארצות הברית הינם חזקים ונמצאים מעבר לכל מחלוקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully