וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור נדיר של עיתונאי יהודי באיראן: "לא שונאים את ישראל"

לארי קוהלר-אסס, מהמגזין היהודי-אמריקני Forward, השיג אשרת כניסה למדינה אחרי שנתיים של מאמצים. בביקורו פגש תושבים שלא מאמינים שהסכם הגרעין ישפר את חייהם, ואומרים: "אין לנו דבר נגד אף מדינה בעולם"

עריכה: טל רזניק

ברקע הסכם הגרעין ההיסטורי, החודש ביקר באיראן העיתונאי היהודי לארי קוהלר-אסס, שעובד במגזין היהודי-אמריקני Forward. אשרת הכניסה העיתונאית והנדירה שקיבל קוהלר-אסס אחרי שנתיים הייתה הראשונה שהוענקה לעיתון יהודי ופרו-ישראלי מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. היא התאפשרה רק בזכות מכתב שכתב עבורו מחוקק יהודי בפרלמנט של איראן, שבה שהה קוהלר-אסס למשך שנתיים בשנות ה-70 ולימד אנגלית בבתי ספר באיספהאן ובשיראז.

במהלך ביקורו שמע קוהלר-אסס ביקורות רבות על המשטר, שאינו מאפשר לכלי התקשורת להתבטא בחופשיות. ואולם, התושבים לא היססו להביע את דעתם השלילית על השלטונות בטהראן וחלקם אף הדגישו כי הם אינם שונאים את ישראל, בניגוד לעמדה המוצהרת של הרפובליקה האיסלאמית. "העם האיראני רוצים להראות לעולם שמה שקרה בשנים האחרונות לא היה חלק מרצון העם, אלא של ממשלת איראן", סיפר נאדר קאדרי, שעובד בשוק בצפון טהראן, כשברקע התאסף קהל קטן שצפה בשיחה עם העיתונאי היהודי. "אין לנו שום דבר נגד ישראל", הדגיש.

איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
תושבי טהראן חוגגים את הסכם הגרעין, בחודש שעבר/רויטרס

כשנשאל לגבי העסקה שנחתמה בווינה בין טהראן לבין המעצמות, שזוכה להתנגדות לא מועטה גם באיראן וגם בארצות הברית, השיב קאדרי: "אני חושב שהוא ייושם, אבל המצב שלנו לא ישתפר. החשש העיקרי שלנו כרגע הוא נושא החופש. אני חושב שמה שאנחנו צריכים יותר מהכול זאת אינטליגנציה פוליטית. לאנשים אין מושג מה הם רוצים. זה המאבק האמתי".

קאדרי לא חשש לתקוף גם את מייסד הרפובליקה האיסלאמית, האייתוללה רוחאללה חומייני, ואת המנהיג העליון עלי חמיאני. "חמינאי עושה טעויות. הוא כינה את העמדה שלנו (כלפי ההסכם) 'גמישות הירואית'. אנחנו מתנגדים ואנחנו גמישים, אבל למה אנחנו מתנגדים בדיוק"?, תהה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
השרים שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
"ההנהגה לא תתן לעם להינות מההסכם". שר החוץ האיראני בטקס חתימת הסכם הגרעין/רויטרס

בשיראז, שבדרום-מרכז איראן, פגש העיתונאי היהודי את חסן שהרי, מסגר בשנות ה-60 לחייו. "באופן כללי, התושבים תומכים בהסכם, אבל אני אישית חושב שהוא לא יגרום לשינוי. אלו שמחזיקים בשלטון לא יאפשרו לעם להרוויח מכך", אמר בייאוש. כשנשאל אם הוא סבור שההסכם יכול לגרום לאיראן להיפתח לעולם ולהאיץ בה שינויים תרבותיים, אמר שהרי: "לפני המהפכה, היו לנו כל מיני סוגים של אומנות ותרבות והיו גם כמה מגבלות כמובן. ואולם, כיום יש הרבה יותר בעיות בכל הנוגע לכלכלה ולאסירים פוליטים".

ביחס לישראל, השיב שהרי כי "אין לנו שום דבר נגד אף מדינה". בזמן שקבוצה קטנה של גברים שהייתה בחנות שלו האזינה לשיחה, הוא הבהיר כי "אני לא חושב שזה אפשרי להשמיד את ישראל". אם איראן תתקוף את "המדינה היהודית", אמר, "יהיה הרס רב בתגובה לכך. זה לא יכול לקרות. לכל פעולה יש תגובה. ישראל לא תישאר אדישה וארצות הברית לא תישאר אדישה".

עם עזיבתו את החנות, סיפר קוהלר-אסס כי המסגר קרא לעברו ואמר: "אני רוצה שתדע שבלי קשר ליתר הדברים, אני שמח שאנשים כמוך מגיעים לכאן ומנסים למצוא חברים. אם אנשים כמוך יגיעו לכאן, אני אלמד מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully