וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגל הגיע גם אלינו": מאות פליטים הציפו את הונגריה

25.8.2015 / 22:00

בניית הגדר בין הונגריה לסרביה טרם הושלמה ושיא של פליטים, רובם מסוריה, ניצלו פרצות וחדרו למדינה. במקביל, בגרמניה חוקרים הצתת אולם לא מאוכלס שהיה אמור לשכן מבקשי מקלט

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(גרמניה: עימותים אלימים בין פעילי ימין קיצוני לבין המשטרה)

זרם מהגרים בלתי פוסק, רבים מהם מסוריה, חדר היום (שלישי) להונגריה דרך גבולה הדרומי. המהגרים ניצלו פרצות בגדר הגבול שבנייתה טרם הושלמה, ונכנסו למדינה בדרכם הארוכה לאירופה, שתרה אחר פתרונות למשבר הפליטים החמור ביותר שהיא חווה מאז מלחמת העולם השנייה.

לקראת סוף מסעם, שהחל במדינה הקרועה ממלחמת אזרחים וסובלת מעוני, עקפו הפליטים - עם ילדיהם על כתפיהם ותיקיהם בידיהם - סלילים של גדר תיל הפרושה לאורך הגבול בן 175 הקילומטרים עם סרביה. "אפשר לומר בוודאות כי הגל הגיע אלינו", אמר מארק קקסי, העומד בראש עמותת MigSzol Szeged המסייעת למהגרים. "מעולם לא היו כל כך הרבה מהם, ואנחנו צופים שזה ימשיך בזמן הקרוב".

לקריאה נוספת:
"זרים, החוצה": האם העבר האפל של גרמניה מרים את ראשו?
המשבר בבלקן מחריף: אלפי מהגרים פרצו את הגבול וחדרו למקדוניה
משבר ההגירה: אלפי בני אדם חולצו במבצע נרחב לחופי לוב

פליטים נכנסים להונגריה אוגוסט 2015 למרות הגדר. רויטרס
פליטים חוצים גדר תיל להונגריה/רויטרס

מדינות הבלקן מתמודדות עם עלייה חסרת תקדים בהגירה שנובעת מהלחימה בסוריה ואי-היציבות במזרח התיכון. יותר מ-100 אלף מהגרים נכנסו להונגריה, השייכת לקבוצת המדינות האירופיות שחתומות על אמנת שנגן ואינן מקיימות ביקורת גבולות, בדרכם למדינות אמידות יותר במערב ובצפון אירופה.

גל הפליטים שהגיע להונגריה אתמול שבר את השיא היומי השנה – 2,093. רבים נוספים נמצאים בדרכם למדינה - כ-8,000 עושים את המסלול דרך סרביה וכ-3,000 חוצים מיוון למקדוניה בכל יום. הונגריה דרשה עוד כסף מהאיחוד האירופי כדי להקל על העול בטענה שחלוקת הכספים "משפילה". בכיר אירופי אחר אמר כי בהיעדר פעולה – "אירופה כשלה".

פליטים נכנסים להונגריה אוגוסט 2015 למרות הגדר. רויטרס
"חלוקת הכספים להקלת עול הפליטים משפילה". פליטים בהונגריה/רויטרס

סוכנות האו"ם לפליטים, UNHCR, הזהירה מהציפייה שהמספרים יירדו בקרוב. "אנחנו לא רואים סוף לזרם הפליטים בחודשים הקרובים", אמר דובר הסוכנות.

"מעדיפים לחצות חצי אירופה מאשר להישאר בסוריה"

גם בזמן שהמהגרים נכנסו לשטח הונגריה, המשיכו כוחות צבא המדינה בבניית הגדר שאמורה להביא לסופו של הגל. בולדוזרים וכלים כבדים נוספים שינעו עפר והציבו קירות. חלקים מהגדר כבר הושלמו ובחלקים אחרים הונחו סלילי גדר תיל, שבקלות ניתן לחצותה על ידי אותם המהגרים, שהתמודדו עם רימוני הלם וגז מדמיע במקדוניה בשבוע שעבר.

בני משפחה כורדית מסוריה, שחיכו בסבלנות שמשאית צבא תעבור, טיפסו לאחר מכן אחד אחד על שער נעול בגדר ונעלמו במורד דרך עפר בצד השני. "יש לנו כישורים, אנחנו יכולים לשרוד בכל מקום", אמר חסן בן ה-30, מהנדס מסוריה, לאחר שחצה את הגבול להונגריה. "אנחנו לא באים לאירופה רק כדי לאכול ולישון. אנחנו מחפשים ביטחון. אנחנו מעדיפים לחצות חצי אירופה מאשר להישאר בסוריה".

משבר המהגרים בוחן את אחדות האיחוד האירופי בן 28 המדינות ומצית תחושות נגד מהגרים. גרמניה הודיעה כי היא צופה ש-800 אלף מבקשי מקלט יגיעו השנה בשעריה. המחאות בעיירה היידנאו שליד דרזדן נגד הגעתם של 250 מבקשי מקלט לשטחה הובילו למחאה אלימה במהלך סוף השבוע. בתוך כך, הודיעה המשטרה הגרמנית כי היא פתחה בחקירה בגין הצתת אולם ספורט בברדנבורג שהיה אמור לשכן 130 מהגרים. שר הפנים הגרמני וולפגנג שוואבלה אמר כי זרם הפליטים עשוי להשפיע על תכניות התקציב של המדינה אולם לדבריו, ארצו, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, יכולה להתמודד עמו.

הפגנה נגד קליטת מהגרים בעיר פרייטאל שבגרמניה, יוני 2015. AP
הפגנה אלימה בגרמניה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully