וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר סבא"א: נדרשים 9.2 מיליון אירו בשנה לפיקוח על הסכם הגרעין

25.8.2015 / 13:23

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טוענת שהתקציב שלה אינו מספיק, ודורשת מהחברות בה 800 אלף אירו בחודש כדי שתוכל לעקוב אחר תכנית הגרעין ולבחון אם איראן עומדת בהסכם. ארה"ב הבטיחה לדאוג שהכסף יגיע

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל
מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
נגמר לו הכסף. אמאנו/רויטרס

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה שהיא זקוקה לתקציב נוסף על מנת לבצע כנדרש את מלאכת הפיקוח והמעקב על מתקני הגרעין באיראן, לפי הסכם הגרעין בין שש המעצמות לבין האיראנים. סבא"א מקבלת מהמדינות החברות מיליוני אירו בשנה, אבל יו"ר סבא"א יוקיה אמאנו אמר היום (שלישי) שהכסף שהוקצה לארגון יאזל עד ספטמבר.

לדבריו, העלות השנתית של הפיקוח והמעקב על איראן תסתכם ב-9.2 מיליון אירו נוספים, כלומר קרוב ל-800 אלף אירו בחודש. לא צפויה כל בעיה לגייס את הכספים הדרושים מהחברות שמרכיבות את סבא"א, מפני שהאינטרס של כולן הוא לספק לאמאנו ולצוותו, "כלבי השמירה" של הסכם הגרעין, את הכלים הדרושים למילוי תפקידם.

זמן קצר אחרי הצהרתו של אמאנו, ארצות הברית הודיעה שהיא מחוייבת לעבוד עם שאר החברות בסבא"א כדי לוודא שלסוכנות יהיה מספיק כסף לעבודתה באיראן.

עוד בנושא:
שר החוץ הבריטי: "הסרת הסנקציות מעל איראן - באביב הקרוב"
מכה לנתניהו: גם מנהיג הדמוקרטים בסנאט בעד הסכם הגרעין
איראן: עד סוף השנה נקבל מרוסיה את טילי ה-S-300

סוגיית הפיקוח והמעקב של סבא"א הפכה להיות במוקד הביקורות על ההסכם. המתנגדים להסכם הגרעין תוקפים את הפיקוח מכמה סיבות: ראשית, מפני שההסכמים בין סבא"א לבין הארגון לאנרגיה אטומית של איראן נותרו חסויים, ואמאנו הודיע שבשל סודיות ההסכם הוא לא ייחשף, גם לא לרשות חברי הקונגרס שיצביעו על ההסכם בחודש הבא. שנית, בגלל הפרטים שכן ידועים, ולפיהם אם יתעורר חשד להפרה של איראן את הסכם הגרעין, יעברו 24 יום עד שפקחים יורשו להיכנס למתקנים החשודים. בנוסף, לפני מספר ימים נחשף שלפי נספח סודי בהסכם, איראן תפקח בעצמה על מתקן הגרעין החשאי בפארצ'ין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully