וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה דרמטית של בג"ץ: למנות שר בריאות בתוך 60 יום

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט

23.8.2015 / 18:24

השופטים קיבלו את עתירת "יש עתיד" בעניין מינויו של יעקב ליצמן לסגן שר המשמש כשר בפועל. התוצאה היא שראש הממשלה נתניהו, שמחזיק בארבעה תיקים, ייאלץ להתפטר מתפקידו כשר הבריאות בחודשיים הקרובים. לפיד: "נגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית"

יח"צ - חד פעמי

(לפיד: "נגמרה הקומבינה הפוליטית")

בג"ץ קיבל היום (ראשון) את עתירת מפלגת יש עתיד נגד מינויו של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) לסגן שר במעמד שר, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מכהן מעליו כשר הבריאות. משמעות הדבר היא שנתניהו יהיה חייב למנות שר בריאות במשרה מלאה, ושהוא עצמו לא יוכל לכהן בתפקיד. בעתירה נקבע כי יש למנות שר בריאות חדש בתוך 60 ימים. יצוין כי מדובר רק במשרד הבריאות, אף שנתניהו מחזיק כיום גם בתיק החוץ, תיק התקשורת והתיק לשיתוף פעולה אזורי.

בית המשפט, בהרכב של חמישה שופטים ובראשות השופט אליקים רובינשטיין, טען כי נתניהו אינו יכול הלכה למעשה להיות "בעל הבית" של מערכת הבריאות. "מערכת הבריאות היא מן החשובות שבשירותים הציבוריים. נתניהו הוא העסוק שבעסוקים, אבי כל העסוקים, בענייני ביטחון, חוץ, כלכלה, מאבקים בינלאומיים ופנימיים, ובתחזוק הקואליציה", כתב רובינשטיין והמשיך: "גם אם הכוונה במתווה הנוכחי טובה, החיים חזקים ממנו". השופט הביע תמיהה על עמדת המדינה: "מי ביומיום הוא בעל הבית במשרד הבריאות? למי פונה מנהל בית חולים הזקוק לציוד חדיש? לא נענינו, ולא בכדי".

עוד בנושא
שופטי בג"ץ נגד נתניהו: "מי בעל הבית האמיתי במשרד הבריאות?"
ליצמן על החלטת בג"ץ: "לא מבין את ההתעסקות בתואר"
המסר של בית המשפט לנתניהו: לא תוכל לכהן גם כשר

טקס חילופי שרים במשרד הבריאות: סגן השר הנכנס יעקב ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, מאי 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"ליצמן הוא השר בפועל לכל דבר ועניין". ליצמן ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

השופטים ציינו כי מאז כניסתו של ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות, הוא השר בפועל לכל דבר ועניין. בין היתר הדגימו את העובדה שליצמן צולם בתצלום שרי הממשלה המסורתי ושהוא קיבל החלטות בעניין מנכ"ל משרד הבריאות וברפורמות שונות. בין היתר תהה רובינשטיין כיצד ייתכן שליצמן לא יושב סביב שולחן הממשלה באופן קבוע: "ראש הממשלה עסוק עד אין קץ אל מול סגן השר שהוא בעל הבית האמיתי במשרד הבריאות".

לאורך פסק הדין, האיצו השופטים בליצמן להודיע שיכהן כשר בריאות ולא רק כסגן שר, דבר שלטענתם היה פותר את הפלונטר המשפטי. מלשכתו של ליצמן נמסר: "קיבלנו את פסיקת בג"ץ ונלמד את משמעותה. הנושא יובא לדיון בפני חברי מועצת גדולי התורה שיתנו הכרעתם וכך ננהג".

העתירה התייחסה כאמור רק לתפקיד שר הבריאות ולא ליתר סגני השרים בממשלה, שכן רק בתפקיד זה, סגן השר משמש בפועל, כפי שקבעו השופטים, גם כשר במשרה מלאה.

לפיד על פרשת חזן: "נתניהו שותק שתיקה בודהיסטית". ניב אהרונסון
"נגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית". יאיר לפיד/ניב אהרונסון

ביש עתיד בירכו על הפסיקה ואמרו: "האינטרס הציבורי ניצח את האינטרס הפוליטי. בג"ץ הודיע היום לממשלת ישראל שנגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית - לאזרחי ישראל מגיע שר בריאות במשרה מלאה. מערכת הבריאות היא אחת המערכות הסבוכות והבעייתיות ביותר שיש במדינת ישראל ומגיע לה שר שיוכל למלא את התפקיד עם כל הסמכויות והאחריות הנדרשת משר במדינת ישראל. כמובן שלא מדובר במלחמה נגד החרדים, אלא נגד תרבות הקומבינות והג'ובים".

גם בעבר, במהלך כל הדיונים בעתירה שעיקרה נגד מינוי סגני שרים במעמד של שרים, העלו השופטים ביקורת קשה. "המתווה הנוכחי חושף את הבעייתיות. זה נוגד את ההיגיון שהשר יפנה לסגן השר כדי לשקול עניינים שקשורים למשרד הבריאות". השופט חנן מלצר, שהיה הבולט מבין השופטים בחריפותו, המשיך להתנגד לעמדת המדינה בעניין בתחילת החודש: "אתם מסכימים שאין דבר כזה סגן שר במעמד של שר?".

בהכנת הידיעה השתתפה רויטל בלומנפלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully