וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטח הרקטות - פרומו ל"יום שאחרי" אישור הסכם הגרעין בארה"ב

21.8.2015 / 0:30

המטח, ששוגר בהכוונה איראנית, אינו אלא ראיה להשתלטות של טהראן על שטחים נרחבים בסוריה המתפרקת. כך, נוצר מצב לא פשוט עבור צה"ל, כשלאיראן יש גבול עם ישראל, אולם לישראל אין גבול עם איראן

צילום: מאיר וקנין, עריכה: טל רזניק

מטח הרקטות ששוגר אתמול (חמישי) לצפון על ידי פעילי הג'יהאד האיסלאמי ובהכוונה איראנית, הוא קדימון למה שצפוי לקרות "ביום שאחרי" אישור הסכם הגרעין האיראני בארצות הברית. בכירים במערכת הביטחון התלוננו בתקופה האחרונה, ובפרט בימים האחרונים, כי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות לא כולל התייחסות לטרור שמכוונת איראן למזרח התיכון. לפיכך, הוא אינו ממגר את הניסיונות של כוח קודס, הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה, לערער את היציבות סביב גבולות מדינת ישראל. ההערכה היא שככל שאיראן תצא מעמדת "השחקן המצורע" ותבסס את מעמדה בקרב הקהילה הבינלאומית - המגמה הזו רק תתגבר.

בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון מציגים נוסחה פשוטה: ככל שהמשטר הסורי מידרדר והיציבות במדינה למודת המלחמות פוחתת, כך מתגברת המעורבות האיראנית באזור. הנוכחות של איראן ושל כוח קודס בפרט בשטחה של סוריה המתפרקת מובהקת, ומשטר אסד, שנהנה מסיוע איראני נרחב, לא באמת יכול להתנגד לה. הנוכחות האיראנית החזקה בשטח הסורי יצרה מצב לא פשוט עבור צה"ל: לאיראן יש למעשה גבול עם ישראל שדרכו היא יכולה לפעול, אולם לישראל אין גבול עם איראן. כך, גובה איראן מחיר מישראל מבלי לשלם על כך.

חיסולם של המפקד ג'יאהד מורנייה והגנרל האיראני עלי עלה דאדי ברמת הגולן הסורית, יצרו מצג שווא לפיו ישראל הרימה את המסך מעל הפעולות שאיראן חשבה שהיא מבצעת מאחורי הקלעים, וחשפה אותה. ואולם, חיסולים שיוחסו מאז לצה"ל בפרסומים זרים, מצביעים על כך שלא הכול נחשף וכי כוח קודס לא נח לרגע וממשיך לפעול נגד ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה לרקטות: "צה"ל תקף מחסני אמל"ח ומפקדה של צבא סוריה"
מצרים חטפה 4 לוחמי הקומנדו הימי של חמאס בדרכם לאיראן
אזעקות בצפון בשלהי החופש הגדול: "כולם יצאו מהבריכה"

נפילות בצפון הגליל העליון, אוגוסט 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
השריפה שפרצה לאחר התפוצצות הרקטה באצבע הגליל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

בצה"ל ערים לשינוי האסטרטגי בזירה הסורית, ובשבועות האחרונים עסקו במפגן כוח בגבול רמת הגולן, עם סיום התרגיל של אוגדה 210 בפיקודו של תת-אלוף אופק בוכריס. המטרה הייתה להעביר מסר "לצד השני", לפיו צה"ל ערוך לתרחישים קיצוניים ובידיו תכנית מדורגת הכוללת פעילות קרקעית בשטח הסורי נגד ג'יהאד עולמי, וגם נגד שליחי איראן וחיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ומה עם חיזבאללה?

מטח הרקטות אמנם שוגר על ידי הג'יהאד האיסלאמי, אך בקלות זו יכולה הייתה להיות פעולה מטעם שליחי חיזבאללה משטח רמת הגולן. הארגון פועל ברמת הגולן משתי סיבות עיקריות: האחת היא שמירה על האינטרסים של הציר הרדיקלי מטעם איראן, והשנייה והעיקרית - הוא מעוניין להפוך את רמת הגולן למגרש משחקים חדש שבו הוא יוכל לפעול נגד ישראל מבלי שצה"ל יגבה ממנו מחיר בשטח לבנון. חסן נסראללה חושש מאוד מכך שישראל תנצל את פריסת הכוחות הרחבה של לוחמיו מעיראק, דרך לבנון ועד סוריה, ותבצע מתקפת פתע נגד מרכזי הכובד שלו. כעת אמנם צה"ל פועל במגרש המותר, אך ברגע שישתנה האיזון - ניווכח שוב כי חיזבאללה יודע להגיב. כך, לדוגמה, ירה חמישה טילי נ"ט בתחילת השנה לעבר חוליה של גדוד צבר בגבול לבנון, בתקרית שבה נהרגו סרן יוחאי קלנגל וסמל דור חיים ניני.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – ביירות 19 במאי 2015. רויטרס
אין אינטרס להתלקחות - אך ידע לפעול כשנצא מהמגרש המותר. נסראללה/רויטרס

עם זאת, לחיזבאללה אין אינטרס להתלקחות, וההרתעה הישראלית ממשיכה לפעול ברקע. החשש העיקרי בצה"ל בימים האלה הוא כי איראן וחיזבאללה יצליחו לבסס מוקדי שליחה, לא רק בכפר חאדר שברמת הגולן, ויזרימו לשם את שלל אמצעי הלחימה שמיוצרים על ידי התעשייה הצבאית האיראנית. אותם אמצעים לא מגיעים ממחסני הנשק של חיזבאללה בלבנון, אלא הישר מאיראן, כדי לא לפגוע במוכנות של הארגון השיעי נגד ישראל.

(עדכון ראשון: 23:30)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully