וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל את צו המעצר המנהלי נגד עלאן; המשפחה: "נעשה צדק"

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, ויניר יגנה

19.8.2015 / 20:50

חודשיים אחרי שפתח בשביתת רעב, וזמן קצר אחרי שהתברר שנגרם לו נזק מוחי, החליט בית המשפט להשהות את צו המעצר שהוצא לעציר הפלסטיני, שכן הוא "לא מהווה סיכון". בני משפחתו חגגו: "יש חוק בעולם, אבל כאן הוא לא זכה למשפט". עלאן הורדם שוב בשל החמרה במצבו

מערכת וואלה

בג"ץ החליט הערב (רביעי) לבטל את צו המעצר המנהלי שהוצא למוחמד עלאן, עורך הדין הפלסטיני אשר פתח בשביתת רעב לפני יותר מחודשיים במחאה על החזקתו בכלא ללא משפט. בשל מצבו הרפואי צפוי עלאן להישאר בבית החולים ברזילי שבאשקלון, אולם לא יהיה נתון במעצר של שירות בתי הסוהר (שב"ס). זמן קצר אחרי שהחליט עלאן לסיים את שביתת הרעב שנמשכה 65 ימים, החליט הצוות הרפואי להרדימו שוב בשל החמרה במצבו.

בהחלטה הדרמטית של שלושת שופטי בג"ץ נקבע כי מצבו הרפואי הקשה של עלאן חייב את השהיית צו המעצר. "עלאן אינו מהווה סיכון בשל מצבו הרפואי הנוכחי", קבעו השופטים והוסיפו: "המשמעות היא כי הצו אינו מופעל עוד עתה". עוד כתבו השופטים כי "צר לנו כבני אנוש על כך ועל העותר, שבהחלטותיו הגיע הלום, ואנו מאחלים לו רפואה שלמה".

בני משפחתו של עלאן קיבלו בשמחה גדולה את החלטת בית המשפט. "ראיתי את הצדק שקרה הלילה. אני מודה לאלוהים, ואני לא מאחל לאף אחד את מה שקרה לאחי", אמר עמיד, אחיו של עלאן, והטיח ביקורת בישראל: "יש חוק בכל העולם, יש בתי משפט. אבל לאחי לא היה כאן בית משפט". הוא הודה לצוות בית החולים והביע תקווה שאחיו ישרוד. חברי משפחה אחרים אמרו כי "נעשה צדק גדול בשחרור". מתוקף ההחלטה של בית המשפט, יורשו בני משפחתו ומקורביו של עלאן לבקרו שלא כעצור, בכפוף להנחיות הרפואיות הרגילות לעניין ביקור חולים.

עלאן, בן 30 מהכפר עינאבוס שליד שכם, עצור מנובמבר 2014, ושובת רעב מ-15 ביוני. בשל המעצר המנהלי לא פורסם מה החשדות שעומדים נגדו. הוא פעיל בג'יהאד האיסלאמי, והיה כלוא פעמיים בעבר - שש שנים במצטבר.

הפגנה נגד הזנה בכפייה מחוץ לבית החולים ברזילי, אוגוסט 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה למען עלאן מחוץ לבית החולים ברזילי/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון

מרכז עדאלה ועו"ד ג'מיל חטיב, שהגישו את העתירה לשחרור עלאן, אמרו בתגובה כי "אמנם בית המשפט קיבל את העתירה, אך הדבר נעשה כאשר המקרה של עלאן נהפך לאכזרי ביותר ונקמני, והגיע לכדי סף מוות". עוד אמרו כי המקרה הנדון מעיד ש"השימוש במעצרים מנהליים נגד הפלסטינים הפך לכלי ענישתי ונקמני ללא משפט, אשר אין לו אח ורע באף משטר, וזאת על רקע מאות העצורים המנהליים הנמצאים היום בבתי כלא בישראל."

עוד נמסר מהעותרים כי בג"ץ היה צריך לקבל את העתירה כאשר הוגשה, ובאופן מיידי, בשעה שהיה ברור לחלוטין שאין שום הצדקה להמשך מעצרו המנהלי של עלאן, אך "התמהמהות בית המשפט גרמה להידרדרות מצבו הבריאותי של העצור, שעלול אף להיות בלתי הפיך".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
"ניצחון במלחמה נגד ישראל ונגד מדיניות המעצרים"

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) התייחסה אף היא להחלטת בג"ץ ואמרה כי היא טובה ונכונה, אך חסרה. "על המדינה להתחייב לא להכניס אותו שוב למעצר פוליטי, כי זה מה שזה. זהו ניצחון חשוב של מוחמד, אך המאבק לא תם. עלינו לזכור את 400 העצורים המינהליים הנוספים ולהמשיך להיאבק למען החופש שלהם".

ראש האופוזיציה, יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר כי נפגמה יכולת ההרתעה מול המחבלים הכלואים. "'מר טרור' שהפך לד"ר פחדנות, ניהל מו"מ עם מחבל שובת רעב בבית חולים, רק כי לא קיבל החלטה מנהיגותית מה לעשות", תקף. "אין ראש ממשלה שניהל מו"מ עם מחבלי חמאס יותר מנתניהו".

מנגד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן יצא בביקורת דווקא נגד הצוותים הרפואיים שטיפלו בעלאן. "ההחלטה על השחרור נגרמה בראש ובראשונה כתוצאה מעמדת ההסתדרות הרפואית, בראשות ד"ר אידלמן, שלא לטפל בשובתי רעב עד לאובדן הכרה ועד לחשש לנזק בלתי הפיך", כתב השר בפייסבוק. "לכל אורך תקופת אשפוזו, ד"ר אידלמן דרש מהרופאים ואיים עליהם שלא לפעול לפי חוק זכויות החולה למרות החלטות ועדת האתיקה של בתי החולים. הגיע הזמן שההסתדרות הרפואית והעומד בראשה יכבדו את החוק במקום לנקוט בפעולות שמובילות בסופו של דבר לשחרור מחבלים".

חבר הלשכה המדינית של חמאס עזאת א-רישאק כתב הערב בעמוד הטוויטר שלו כי "ניצחונו של האסיר מוחמד עלאן במלחמתו נגד ישראל ונגד מדיניות המעצרים המינהליים הוא ניצחון של הפלסטינים ושל כל האסירים".

"לא יודע אם הנזק הפיך לחלוטין"

מוחמד עלאן נגרם נזק מוחי, אולם לא ניתן לומר אם זה הפיך לחלוטין", כך אמר מוקדם יותר ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון. "עלאן החל להראות היום סימנים של בלבול ובעיה בקשר עם הסביבה. בבדיקת ה-MRI שעשינו לו רואים שיש בחלק מסוים במוח נזק שמתאים לתמונה הקלינית שראינו, ושבעטיה ביצעו את הבדיקה. זה נזק שנגרם עקב מחסור בוויטמין מסוים", אמר לוי. "הוא מקבל טיפול, ויקבל טיפול כדי להשלים את המחסור בוויטמין. אני לא יודע אם הנזק הפיך לחלוטין, כמה ומתי. אני מניח שייקח זמן להחלמה של הגופיף הזה במוח".

מוקדם יותר נמסר מברזילי שחלה הרעה נוספת במצבו של עלאן. "הוא ממשיך להיות מטופל בטיפול תומך במערכות הגוף שניזוקו עקב הצום הממושך", אמרו בבית החולים.

לקריאה נוספת:
העציר המנהלי שובת הרעב מוחמד עלאן שב להכרתו
המשטרה ליועמ"ש: אשר לחקור ח"כ טיבי על תקיפת שומרים בברזילי
סיפורם של האסירים ששבתו רעב ומתו במהלך הזנה בכפייה

מוחמד עלאן, האסיר השובת רעב, בבית החולים ברזילי. אוגוסט 2015. שי מכלוף
עלאן מועבר לבדיקה, היום/שי מכלוף

ההחלטה של בג"ץ מהערב מגיעה בתום יום ארוך של דיונים בעתירה שהגישו עורכי דינו של עלאן לשחרורו על רקע מצבו הבריאותי. העדכון על מצבו הוצג לבית המשפט על ידי ד"ר דניאל יעקובסון, רופא מבית החולים ברזילי, שאף הראה את צילום ה-MRI. "יש חשש שהקושי בדיבור והניתוק מהסביבה יימשכו שבועות עד חודשים. מוקדם מכדי להגיד", אמר.

עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, שייצגה יחד עם עו"ד חטיב את עלאן אמרה בדיון: "צר לי שאדם מגיע למצב כזה בגלל מעצר מנהלי". שופט העליון חנן מלצר השיב לה: "הנזק הוא לא מהמעצר, אלא משביתת הרעב שכפה על עצמו".

נציגי המדינה אמרו מוקדם יותר במהלך הדיון כי אם נגרם לעלאן נזק מוחי בלתי הפיך, צו המעצר נגדו יוסר. נציגת המדינה יוכי גרסין אמרה לשופטים: "ככל שיתברר שעלאן במצב קוגנטיבי בלתי הפיך וקבוע - תודיע המדינה כי צו המעצר במנהלי יבוטל".

כלי התקשורת לא הורשו להיכנס לאולם הדיונים. במהלך הדיון אמר ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) לשופטים: "אדם במצבו לא אמור להיות עצור בחדר טיפול נמרץ. אני פונה אליכם כרופא וכאדם - אנא שחררו אותו היום". "לא נתייחס לעמדת המדינה", הכריזו עורכי דינו של עלאן כשהגיעו לבית המשפט. "אנחנו דורשים את שחרורו המידי בשל מצבו הרפואי".

הג'יהאד: לא נשב בחיבוק ידיים

בצד הפלסטיני שבו לאיים היום על ישראל בעניינו של עלאן. בכיר הג'יהאד האיסאלמי חאלד בטש קרא לישראל לשחרר את העציר "אם היא רוצה שהשקט ימשך". לדבריו, ארגונו "לא יישב בחיבוק ידיים" נוכח ההידרדרות במצבו הבריאותי של עלאן. בטש האשים את ישראל כי היא רוצה שעלאן ישוחרר רק לאחר שיורע מצבו.

דיווח ג'וש בריינר על האסיר שובת הרעב מוחמד עלאן. גדעון צנטנר
מוחמד עלאן מובא לטיפול רפואי/גדעון צנטנר
הפגנה מחוץ לבי"ח ברזילי למען העציר שובת רעב, 16 באוגוסט 2015. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
הפגנות למען עלאן מחוץ לבית החולים ברזילי באשקלון, השבוע/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

ארדן אמר הבוקר כי הוא "מתנגד נחרצות לכל ההצעות שמועלות לשחרורו של עלאן. שחרורו יהווה פרס על שביתת הרעב שהוא יזם ועלול לגרום לשביתות רעב המוניות בקרב העצירים הביטחוניים, אחרי שהם יגלו כלי חדש שדרכו ניתן לסחוט את מדינת ישראל. בטרור נלחמים בתקיפות ולא מחפשים פשרות".

בדיון בבג"ץ שהתקיים בשני האחרון השיבה המדינה כי היא מוכנה לשקול את שחרורו של עלאן אם יעזוב את הארץ לתקופה של ארבע שנים. עם זאת, סנגוריו של העציר הודיעו כי ידחו את ההצעה.

(עדכון ראשון: 14:13)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully