וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתחשבים רק ביהודים": הרשויות המעורבות נערכות ליום כיפור וחג הקורבן

19.8.2015 / 17:31

גם השנה צפויים לציין את שני החגים באותו היום, והרשויות המעורבות מקוות לשקט כמו אשתקד. במגזר הערבי מרגישים מופלים: "לא מאפשרים לחגוג כמו שצריך"

סליחות בכותל תשע"ה. נועם מושקוביץ
מתפללים בכותל ביום כיפור בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

יום כיפור וחג הקורבן יצוינו השנה, על פי ההערכות, באותו יום - כמו אשתקד - והרשויות שבהן ישנה אוכלוסייה מעורבת כבר נערכות. בשנה שעברה נשמר השקט בירושלים, חיפה, יפו, עכו וכמה יישובים מעורבים נוספים, והרשויות מקוות שמראות המהומות שפרצו ב-2008 בעכו, לאחר שפלסטיני נסע עם מוזיקה ברחובות העיר, לא יחזרו.

"בשנה שעברה הייתה הגבלה על נסיעה בכבישים שמחברים בין השכונות ועל חופש התנועה בצירים המרכזיים", אמר אחמד, תושב ירושלים, שחושב שהאוכלוסייה היהודית מקבלת העדפה על פני זו המוסלמית. "חלק מהחג זה לנסוע לקרובי משפחה ולסעוד איתם, ופה זה מאוד קשה כי מגבילים את התנועה שלנו. נכון שבתוך השכונות זה יותר קל אבל לרבים יש קרובי משפחה בשכונות אחרות ולא ניתן לנסוע אליהם למעט בדרכים קשות. דואגים לחג של היהודים ומהחג של הפלסטינים לא אכפת להם ולא מאפשרים לחגוג את החג כמו שצריך".

לדברי ארגון "עיר עמים" הפועל בירושלים, "הסמיכות בין החגים היא הזדמנות לגילוי של רצון טוב ולהכרה בכך שבירושלים נמצאים ישראלים ופלסטינים, יהודים, מוסלמים ונוצרים. בשנה שעברה הרשויות החליטו לא לנצל את האפשרות הזו וכך במקום רצון טוב הוסיפו לתחושות המרמור. הפעם יש לנו הזדמנות שנייה. אנחנו בטוחים שאם העירייה תנצל אותה ירתמו גם תושבים רבים, ישראלים ופלסטינים, לסייע באתגר הזה של הכרה והתחשבות הדדיים".

עוד בוואלה! NEWS:
גשר מעריב יפוצץ בשישי ב-6:00 בבוקר; חסימות כבישים החל מהיום
שנה אחרי שקיבל את ברכת נתניהו, מנדי הגשים חלומו ועלה לארץ
בן זוגה של הצעירה שנמצאה מתה בכביש 4 חשוד בגרימת מותה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהומות בעכו ב-2008/מערכת וואלה!, צילום מסך
"חשוב מאוד ששני הצדדים לא יפרשו את ההתנהגויות, סגירת הכבישים לצד ירי הזיקוקים, כפרובוקציות"

פז כהן, יו"ר ארגון ההורים בירושלים, פנה לעירייה ולמשרד החינוך בבקשה להיערך לשני החגים גם במוסדות החינוך היהודיים והערביים. "מדובר בשני חגים חשובים אך בעלי מאפיינים הפוכים - בצד המוסלמי יש זיקוקים וארוחות, בצד היהודי יש צום, תפילות ושקט מוחלט - שעלולים בקלות להצית את השטח", כתב כהן והציע ללמד בכל מגזר על שני החגים. "חשוב מאוד ששני הצדדים לא יפרשו את ההתנהגויות, סגירת הכבישים לצד ירי הזיקוקים, כפרובוקציות. לצד ההסברה, עלינו לחזק ולעודד סובלנות לצרכים ולאמונות האחר". לדבריו, ממשרד החינוך הוא טרם קיבל תגובה ומעיריית ירושלים נמסר לו כי יוקם באופן מידי צוות היערכות משותף כדי להתכונן לשני החגים בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מאז המהומות ב-2008 עושים הכול בעכו כדי שהמראות לא יחזרו על עצמם. כמו בשנה שעברה, גם השנה נערכים מפגשים משותפים של נציגים משתי הקהילות הכוללים גם אנשי דת, יחד עם נציגי הרשות והמשטרה כדי להיערך לחגים. לדברי סמי הוארי, מנהל עמותת "אליאטר לפיתוח חברתי ותרבותי בעכו", הכול עניין של התחשבות הדדית. "יש הבנה שכל צד צריך לכבד את הצד השני, כך היה בשנה שעברה והחג עבר בשקט מופתי לאור הכבוד ההדדי וההבנות בין הצדדים".

לדבריו, עכו מושכת אליה אלפי מבקרים מוסלמים בחג הקורבן ובשנה שעברה יצאה קריאה לא להגיע בחג הראשון מתוך כבוד לחגם של היהודים. "אני מקווה שגם השנה זה מה שיהיה. זה עבד וצריך קצת מאמץ והשקעה שכל צד יבין את הצד השני, מוסלמי את היהודי והפוך. אף אחד לא רוצה לקלקל את החג של השני ולא של עצמו. צריך להסביר לצעירים משני הצדדים לא להיגרר לפרובוקציות". למרות שנראה שיש הבנות בין הצדדים, לדבריו, הרשויות לא עושות מספיק כדי לקרב בין שתי האוכלוסיות. "תלמידים צריכים ללכת לחוגים שילמדו על הדתות האחרות משני הצדדים. אנחנו משאירים את הדברים בצורה עמומה וזה לא טוב".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), תושבת עכו, מתארת את הדברים בצורה קצת שונה. "בשנה שעברה היה סיכומים בין הצדדים בנוגע לשני החגים שנופלים ביום אחד אך בפועל המוסלמים לא ממש חגגו את החג ביום הראשון", אמרה. "הייתה הכוונה להיכנס מצד אחד של העיר וסגרו את היציאה ואפילו המואזין היה ללא רמקול. למרות הסיכומים שהושגו בין חלק מההנהגה הדתית מוסלמית והעירייה, מבחינתי הוא היה כולו על חשבון החגיגות של הפלסטינים וההתחשבות הייתה רק ביהודים.

"זכותו של כל צד לחגוג את החגים, זה חלק מחופש הפולחן, בצורה שהוא מאמין שהוא צריך לחגוג", הוסיפה. "אני זוכרת ימים שלא התעקשו כל כך למנוע מערבים לנסוע בכיפור. אני מבינה שזו מצווה בשביל היהודים אבל זה לא אמור לחייב את הערבים ומי שלא יהודי להתנהג באותה הדרך. אני חושבת שכדאי מאוד שכל מי שרוצה לחגוג מהצד הערבי יתחשב וייקח בחשבון שהאוכלוסייה היהודית צריכה זמן לנוח ולהתפלל אבל בלתי אפשרי שהמחיר יהיה רק מצד אחד כדי שזה יעבור בשלום".

"המוטו המרכזי הוא כיבוד האחד את השני"

מעיריית עכו נמסר: "תושבי העיר עכו היהודים והערבים עמדו בשנה שעברה במבחן ועברו אותו בהצלחה, וכך יהיה גם השנה. במסגרת היערכות העירייה ליום הכיפורים וחג הקורבן שיחולו השנה ככל הנראה בחפיפה נערכו עד כה מפגשים בין נציגי העירייה לבין פעילי קהילה יהודים וערבים והשתתפו בהם גם רב העיר והמחוז הרב יוסף ישר ואימאם מסגד אל ג'זאר השיח סמיר עאסי, כשהמוטו המרכזי הוא כיבוד האחד את השני, תוך גילוי סובלנות והבנה לחגים.

"מבחינת מערך הביטחון של העירייה, נערך מפגש היערכות משותף של אגף הביטחון והמשטרה ואף הוכנו צוותי גישור והתערבות. כמו כן הוכנה תכנית מחסומים רשותית ומתוכנן מפגש של הנהלת העיר, פיקוד המשטרה, אנשי דת ואישי ציבור. במקביל ייערך, כמו בשנה שעברה מפגש עם ועד הסוחרים. במסגרת מערכת החינוך בעיר הוכנו מערכי שיעור מותאמים לתלמידי בתי הספר היסודיים והעל יסודי. ישנה היערכות ורתימה של כל הגורמים המעורבים בחינוך הבלתי פורמאלי לטובת העניין.

"בתחילת ספטמבר ייערך יום עיון לבני נוער ומדריכים בנושא 'הנוער בוחר ערך כדרך', שהמיקוד הוא מניעת אלימות ומיקום הנוער בחיים המשותפים בעיר. במהלך יום הכיפורים יתפרשו ברחבי העיר נאמני קהילה ורכזי נוער העובדים בזמן שגרה עם בני נוער על כל גווניו. כמו כן, ראש העיר שמעון לנקרי יארח בלשכתו שולחן עגול בהשתתפות כל המעגלים: אנשי דת, מפקד תחנת המשטרה ונציגיו, נציגי הרשות, מנהלי בתי ספר, נציגי גרעינים בעיר, רכזי נוער, נציגי מרכז הגישור, נציגי נאמני קהילה ועוד".

מעיריית ירושלים נמסר כי "השתלבות המועדים של חג הקורבן המוסלמי ויום הכיפורים היהודי מציגים את המגוון המצוי בירושלים כעיר המקודשת לשלוש הדתות. עיריית ירושלים תפעל במהלך המועדים כפי שפועלת לאורך כל השנה לטובת כלל האוכלוסיות בבירה. בעירייה מתקיימת עבודת מטה בהשתתפות בכירים בהנהגה הדתית, נציגי השכונות בעיר, מוכתרים, משטרת ישראל וארגוני החירום וההצלה על מנת לוודא כי המועדים הקדושים יעברו באופן מיטבי וללא אירועים חריגים ויינתן מענה לצרכי האוכלוסיות השונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully