וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מוחמד עלאן: "המדינה הציעה לשחררו ממעצר מנהלי בנובמבר"

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, ויניר יגנה

19.8.2015 / 12:44

עו"ד ג'מיל חטיב, המייצג את העציר המנהלי ששובת רעב זה 65 יום, אמר לוואלה! NEWS כי הפרקליטות ומשרד הביטחון הציעו לשחררו ב-3 בנובמבר. טרם התקבל אישור מהפרקליטות. ארדן: "מתנגד נחרצות לכל ההצעות שמועלות לשחרורו"

צילום: דוד קורן, עריכה: שניר דבוש

העציר המנהלי מוחמד עלאן, ששובת רעב זה יותר מחודשיים, קיבל בשעות האחרונות הצעה מפרקליטות המדינה וממשרד הביטחון ולפיה ישוחרר ב-3 בנובמבר - כך אמר היום (רביעי) עורך דינו ג'מיל חטיב לוואלה! NEWS. טרם התקבל אישור לנושא מטעם הפרקליטות.

קודם לכן דווח כי עלאן הציב אולטימטום ולפיו אם לא ישוחרר לאלתר הוא יתנגד לכל קבלת טיפול רפואי החל משעה 12:00 בצהריים, כך אמר אחיו עמיד בריאיון לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. עם זאת, בבית החולים ברזילי באשקלון טענו כי לא התקבלה כל פנייה בנושא.

דרישתו של עלאן, המאושפז במצב קשה לאחר שחלה הידרדרות במצבו הרפואי, מתפרסמת זמן קצר לפני הדיון המתוכנן היום בעתירה שהוגשה לבג"ץ לשחרורו אחרי שביתת רעב הנמשכת זה 65 יום. המדינה צפויה להגיש עמדה עדכנית בנוגע לשחרורו, פרי מעורבותם של בכירים במשרד המשפטים ובשירות הביטחון הכללי (שב"כ), שבוחנים את השלכות שחרורו המוקדם.

עוד כתבות בנושא:
העציר המנהלי שובת הרעב מוחמד עלאן שב להכרתו
המשטרה ליועמ"ש: אשר לחקור ח"כ טיבי על תקיפת שומרים בברזילי
סיפורם של האסירים ששבתו רעב ומתו במהלך הזנה בכפייה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המדינה תגיש את עמדתה בנוגע לשחרורו. עלאן מובא לטיפול רפואי/מערכת וואלה!, צילום מסך

סנגוריו של עלאן, שדורשים את שחרורו המידי, הציעו לאנשי הפרקליטות כי מעצרו יתקצר כך שהוא ישתחרר לקראת חג הקורבן במהלך חודש ספטמבר. אך למרות ששופטי בג"ץ הורו למדינה לקיים משא ומתן עם הסנגורים, בפועל לא נקטה המדינה בצעדים אקטיביים בעניין ועד כה לא השיבה להצעה.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר היום כי הוא "מתנגד נחרצות לכל ההצעות שמועלות לשחרורו של עלאן. שחרורו יהווה פרס על שביתת הרעב שהוא יזם ועלול לגרום לשביתות רעב המוניות בקרב העצירים הביטחוניים, אחרי שהם יגלו כלי חדש שדרכו ניתן לסחוט את מדינת ישראל. בטרור נלחמים בתקיפות ולא מחפשים פשרות".

בדיון בבג"ץ שהתקיים בשני האחרון השיבה המדינה כי היא מוכנה לשקול את שחרורו של עלאן אם יעזוב את הארץ לתקופה של ארבע שנים. עם זאת, סנגוריו של העציר הודיעו כי ידחו את ההצעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האפשרויות שעומדות בפני בג"ץ

בידי בג"ץ עומדות כמה אפשרויות: הראשונה, שסיכוייה קלושים, היא לקבל את הצעת עלאן ולשחררו מהמעצר המנהלי בשל מצבו הרפואי. האפשרות השנייה היא לדחות את העתירה, בטענה כי גם במצבו הנוכחי עלאן ממשיך להוות סכנה לביטחון המדינה, כפי שטוענים בשב"כ. במצב שכזה, ייתכן שהמדינה תיאלץ להפעיל לראשונה את חוק ההזנה בכפייה. הקושי הכרוך באפשרות זו היא מציאת רופא שיהיה מוכן לבצע את הטיפול השנוי במחלוקת.

האפשרות השלישית והסבירה ביותר היא קריאה לצדדים להגיע להבנות שיובילו למחיקת העתירה. במצב כזה, ייתכן והמדינה תסכים להתחייב שלא להאריך את מעצרו המנהלי של עלאן, שצפוי להסתיים בחודש נובמבר הקרוב, ובתמורה לכך ייחדל עלאן משביתת הרעב.

הפגנה מחוץ לבי"ח ברזילי למען העציר שובת רעב, 16 באוגוסט 2015. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
הפגנה למען שחרורו של עלאן, ראשון/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

עלאן ממשיך להיות מאושפז תחת אבטחת שירות בתי הסוהר במצב קשה, אולם בשלב זה הוא נמצא בהכרה מלאה וממשיך לסרב לאכול. בבית החולים הזהירו כי במידה ועלאן ימשיך בסירובו ויאבד את הכרתו, מצבו הבריאותי עלול להידרדר עד לכדי סכנת מוות.

בני משפחתו של עלאן נמצאים כל העת סביב מיטתו בבית החולים וכמוהם גם עורכי דינו המעדכנים אותו בהתפתחויות. "ברור לכלל הנוגעים בדבר שכל החלטה שתקבל המדינה, בין אם מדובר בהחלטה לשחררו ובין אם מדובר בהחלטה להשאירו במעצר, תהיה בעלת השלכות רחבות", אמר עו"ד ג'מיל חטיב, המייצג את עלאן. "כל הצעה שתועלה על ידי המדינה תובא לעלאן כך שהוא יקבל החלטה על עצמו".

מותו של עלאן עלול להוביל למהומות בגדה

למערכת הביטחון אינטרס במניעת מותו של עלאן, שכן אירוע שכזה עלול להוביל לגל מהומות ביהודה ושומרון. מנגד, הדבר עשוי להיתפס ככניעה לדרישות העציר המנהלי. בכל מקרה, הדיון היום אינו צפוי להיות סוף פסוק בסאגה שמעסיקה לא רק את צמרת המערכת הביטחונית והמדינית, אלא את העולם הערבי כולו.

(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully