וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאווטולו לא הצליח להקים ממשלה בטורקיה, המנדט חוזר לארדואן

19.8.2015 / 0:14

אחרי שבועות של מו"מ שלא נשא פרי, נאלץ ראש הממשלה הטורקי להודיע לנשיא כי לא עלה בידו להקים קואליציה חדשה. ישנו סיכוי תיאורטי שארדואן יטיל על מנהיג המפלגה השנייה בגודלה את מלאכת ההרכבה, אולם הוא קלוש. גם לממשלת המעבר כבר יש מתנגדים

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו משליך פרחים לתומכיו על רקע תמונת הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, יוני 2015. רויטרס
היום הוא פחות מרוצה. דאווטאולו/רויטרס

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, שנכשל במאמצים להקים קואליציה חדשה במדינה, החזיר אמש (שלישי) את המנדט שניתן לו לנשיא רג'פ טייפ ארדואן.

תיאורטית, הנשיא אמנם יכול להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), כמאל קיליצ'דראולו, המפלגה השנייה בגודלה, אולם סביר שלא יעלה בידו ליצור קואליציית בזק עד הדד-ליין שנקבע ל-23 באוגוסט. לפיכך נראה כי ארדואן יפרק את הקבינט הזמני של דאווטאולו, ויורה על הקמת ממשלת מעבר זמנית, לקראת בחירות חדשות שייערכו במדינה בסתיו.

לקריאה נוספת בנושא:
"המיליציה של רחובות": משפחת פשע הקימה מחסומים מסביב לביתה
טורקיה: המו"מ הקואליציוני קרס, בחירות צפויות תוך 3 חודשים
מנהיג הכורדים בנאום ניצחון: "סוף לתכניות של ארדואן"

כמאל קיליצ'דרולו, ראש מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) בטורקיה. רויטרס
יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית כמאל קיליצ'דראולו/רויטרס

השרים בממשלה הזמנית יהיו מארבע מפלגות שונות שביניהן תהום אידיאולוגית, דבר שעלול להביא לשיתוק המערכת הפוליטית והמדיניות הטורקית, כמו גם להחריף את אי-היציבות ואת ערך המטבע המקומי. יצוין כי גם הקמת ממשלה כזאת היא עדיין בגדר סימן שאלה. המפלגה הפרו-כורדית (HDP) הודיעה שאנשיה יהיו מוכנים להצטרף לממשלת המעבר, אולם מנגד, מפלגת הימין הלאומנית "התנועה הלאומית" (MHP) כבר הבהירה שהיא לא תשב בממשלה כזו. גורמים במפלגתו של דאווטאולו אמרו כי אנשי הימין, שמתנגדים בתוקף למתן כוח פוליטי לכורדים, יעשו הכל כדי להימנע מתרחיש של ממשלת מעבר עם ה-HDP ושהם עתידים לתמוך בממשלת מעבר של ה-AKP שמתבססת על מיעוט עד הבחירות החוזרות.

דובר מפלגת "הצדק והפיתוח" אמר כי כבר בחודש הבא תיערך ישיבה מיוחדת של המפלגה במטרה לקבוע את האסטרטגיה שלפיה תפעל לאור הבחירות החוזרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חגיגות ניצחון מפלגת הכורדים ממשיכות ברחבי טורקיה, יוני 2015. רויטרס
תומכי המפלגה הפרו-כורדית חוגגים את תוצאות הבחירות ביוני האחרון/רויטרס

עדיין לא ברור מתי ייערכו הבחירות, וכמה מומחים מדיניים אמרו כי ייתכן ויתקיימו ב-22 בנובמבר. מומחים אף סבורים כי הנשיא ארדואן התכוון מלכתחילה לערוך בחירות חוזרות במדינה במטרה להעצים את כוחה של מפלגתו.

בבחירות האחרונות ספגה מפלגת השלטון מפלה כשאיבדה את הרוב המוחלט שממנו נהנתה בפרלמנט מאז שנת 2002 וזכתה רק ב-258 מושבים מתוך 550 מושבים. על כן, נאלצה המפלגה לחפש שותפה להקמת הקואליציה – מאמצים שכשלו כאמור. רבים ראו בתוצאות הבחירות דחייה של חלק ניכר מהציבור את תכניתו של ארדואן ליצור מערכת שלטון נשיאותית בטורקיה ולהגדיל את סמכויותיו.

(עדכון ראשון: 23:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully