וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: נכשל הניסיון האחרון להרכבת ממשלה, בחירות צפויות בקרוב

ראש הממשלה דאווטאולו הודיע כי כשל בניסיונותיו להקמת קואליציה לאחר שדיונים עם מפלגת האופוזיציה MHP הגיעו למבוי סתום. "עשיתי הכול, אך אין דרך להרכיב את הממשלה", אמר. מומחים מדיניים סבורים כי הבחירות יתקיימו בסוף נובמבר

ראש הממשלה הטורקי אחמט דאווטאולו במהלך שיחותיו עם יו"ר מפלגת האופוזיציה MHP, אוגוסט 2015. רויטרס
דאווטאולו ובהצ'לי במהלך הדיונים שהגיעו למבוי סתום/רויטרס

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, הודיע היום (שני) כי כשל בניסיונותיו להרכיב קואליציה חדשה. זאת, לאחר שדיוניו עם יו"ר מפלגת הימין הלאומנית "התנועה הלאומית" (MHP), דוולט בהצ'לי, הגיעו למבוי סתום. "עשיתי הכול וניסיתי את כל האפשרויות, אך אין דרך להרכיב את הממשלה", אמר דאווטאולו במסיבת עיתונאים באנקרה בתום פגישתו עם בהצ'לי והוסיף: "אם יהיה צורך, אשיב את המנדט שניתן לי (להרכבת הממשלה) לאחר שאדון בעניין עם הנשיא".

עוד אמר דאווטאולו כי "בהצ'לי אמר לי בבירור כי הוא לא רואה אפשרות להקמת ממשלה עם מפלגת 'הצדק והפיתוח' (ה-AKP)". הוא אף ציין כי בהצ'לי הודיע לו כי לא יתמוך בקואליציה שתכלול רק את ה-AKP.

לפי החוקה במדינה, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן יכול להחליט לפרק את הקבינט הזמני שבראשו עומד דאווטאולו ולהכריז על הקמת ממשלה זמנית עד לבחירות נוספות. זאת, במידה ודאווטאולו לא יצליח להקים ממשלה עד תאריך היעד, אשר נקבע ל-23 באוגוסט – דבר שנראה כעת כמשימה בלתי אפשרית. ממשלה זמנית זו תהיה ממשלת אחדות, אשר תכלול נציגים מכל ארבעת המפלגות שזכו במושבים בבחירות, בהם המפלגה הפרו-כורדית HDP, אשר חצתה לראשונה את אחוז החסימה.

גורמים בכירים במפלגת השלטון האמינו כי MHP, המתנגדים לכוחם העולה של הכורדים, יעשו הכול כדי למנוע הקמת ממשלת אחדות ביחד עם ה-HDP. עם זאת, תוצאות השיחות הכושלות בין הצדדים מראות כי מדובר בתקוות שווא.

עוד כתבות מהעולם:
לפחות 19 הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ עז בלב בנגקוק
ארצות הברית לסין: הפסיקו להפעיל סוכנים על אדמתנו
תושבי אזור הפיצוץ בסין מוחים נגד הממשל: "תקנו את בתינו"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, יולי 2015. רויטרס
תכנן בחירות חדשות מלתכחילה? הנשיא ארדואן/רויטרס

ביום חמישי כשלו השיחות שקיים דאווטאולו עם יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) כמאל קיליצ'דראולו, מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר. "התוצאות של השיחות היו שליליות", סיפר גורם בכיר במפלגה לסוכנות הידיעות רויטרס. לדברי דאווטאולו, "יש לקיים בחירות כמה שיותר מהר". גורמים מה-CHP אף ציינו כי כעת עליהם לנסות ולהרכיב את הממשלה, אך הדבר נראה כמעט בלתי אפשרי מאחר ושתי מפלגות האופוזיציה האחרות צריכות לתמוך בדבר.

עדיין לא ברור מתי ייערכו הבחירות, וכמה מומחים מדיניים אמרו כי ייתכן ויתקיימו ב-22 בנובמבר. מומחים אף סבורים כי הנשיא ארדואן התכוון מלכתחילה לערוך בחירות חוזרות במדינה במטרה להעצים את כוחה של מפלגתו.

בבחירות האחרונות ספגה מפלגת השלטון מפלה כשאיבדה את הרוב המוחלט שממנו נהנתה בפרלמנט מאז שנת 2002 וזכתה רק ב-258 מושבים מתוך 550 מושבים. על כן, נאלצת המפלגה לחפש שותפה להקמת הקואליציה – מאמצים שכשלו עד כה. רבים ראו בתוצאות הבחירות דחייה של חלק ניכר מהציבור את תכניתו של ארדואן ליצור מערכת שלטון נשיאותית בטורקיה ולהגדיל את סמכויותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully