וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים היסטוריים חושפים: ארה"ב דרשה מישראל לא להתחמש בגרעין

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה מסמכים מהשנים 1972-1969, מהם עולה כי הממשל האמריקני דרש מישראל התחייבות כתובה להימנע מייצור נשק גרעיני ולא לפרוס טילים אסטרטגיים, תוך איומים שלא יספקו לה מטוסים

ריצ'רד ניקסון עם גולדה מאיר בנשף בבית הלבן - ספטמבר 1969. AP
הנשיא האמריקני ריצ'רד ניקסון עם ראשת הממשלה גולדה מאיר, ספטמבר 1969/AP

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הלילה (שלישי) בתזמון מעניין מסמכים שנוגעים למדיניות הנשק הגרעיני במזרח התיכון בשנים 1972-1969, בזמן מלחמת ההתשה. מהמסמכים עולה כי האמריקנים דרשו מישראל להתחייב בכתב להימנע מהתחמשות גרעינית.

המסמכים הוצאו מארכיון המשרד ליחסים בינלאומיים בנוגע לסכסוך הישראלי-ערבי בתקופת הנשיאים ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד. הם מציגים את מדיניות הממשל האמריקני ביחס למצב במזרח התיכון בין ינואר 1969 לדצמבר 1972 ואת הקשרים המתוחים של הממשל עם ישראל דרך השגריר בארצות הברית יצחק רבין.

במסמכים מתועדים דיונים ביטחוניים של המימשל בנוגע להתמודדות עם כיבוש השטחים של ישראל אחרי מלחמת ששת הימים בסיני, ברצועת עזה, בגולן ובגדה המערבית. כמו כן, מתועדת בהן המתיחות בין צבאות ערב לצה"ל, עליית פת"ח תחת יאסר ערפאת, ההשפעה הגוברת של ברית המועצות על מדינות ערב, וגם ניסיונות ראשונים להתניע תהליך שלום בין ישראל למצרים.

עוד בוואלה! NEWS:
"ישראל אחראית": האסירים ששבתו רעב ומתו במהלך הזנה בכפייה
איראן: בשבוע הבא נחתום על עסקה לרכישת טילי S-300 מרוסיה
"התרסקנו": שנים אחרי פרשת האיברים, המשפחות עדיין בטראומה

ראש הממשלה יצחק רבין מארח את גולדה מאיר בביתו בירושלים, 1976. לשכת העיתונות הממשלתית
"אין לנו כוונה לכבוש שטחים נוספים". יצחק רבין עם גולדה מאיר, 1976/לשכת העיתונות הממשלתית

הנושא שתופס תשומת לב תקשורתית, בשל נסיבות הזמן, הוא ענייני הגרעין ומכירות נשק. על פי המסמכים, ארצות הברית דרשה מישראל התחייבות כתובה לפיה תימנע מהצטיידות בנשק גרעיני, מה שלא מנע פיתוחו של נשק זה בתחילת שנות ה-70 בארץ. במסמכים נכתב גם על ישיבות סודיות בישראל שנגעו לפיתוח טילי קרקע-קרקע בשם "יריחו" עם ראש נפץ גרעיני. במסמכים האמריקנים אף נידון כיצד להגן על ישראל ולסייע לה במידה שברית המועצות תתקוף אותה.

ממשל ניקסון, שניהל באופן מתוח שיחות שלום במזרח התיכון לצד ברית המועצות, הביע בנייר עמדה את מטרותיו, לפיהן "יש לשכנע את ישראל להצטרף להסכם אי-הפצת נשק גרעיני עד הסוף השנה ולהביא אותה לנפק התחייבות כתובה שלא תהיה המדינה הראשונה עם נשק גרעיני במזרח התיכון".

עוד נכתב במסמך הסודי שישראל "נתבעת להעניק הבטחה בכתב, לפיה תפסיק את הייצור של טילי יריחו ולא תפרוס אותם", כשהאמריקנים דורשים ערבויות ובטחונות מצד ישראל. ישנו אפילו איום מרומז של האמריקנים שיסכימו להעביר לישראל מטוסי פנטום רק בתנאי שתחדל מפיתוח נשק גרעיני ופריסת הטילים האסטרטגיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הנשיא ג'רלד פורד בחדר הסגלגל עם מזכיר המדינה הנרי קיסינג'ר – אפריל 1975. AP
רצו למנוע מישראל נשק גרעיני מחשש למרוץ חימוש במזה"ת. פורד/AP

שגריר ישראל בארצות הברית באותן שנים, יצחק רבין, מוזכר פעמים רבות במסמכים, ואפשר להבין את התפקיד העדין שהוא מילא בתיווך בין שתי המדינות ובהעברת המסרים. רבין שוחח רבות עם המועצה לבטחון לאומי של ארצות הברית, ונדרש לתת תשובות לא נעימות ולא קלות. בין היתר תבע הממשל כי ישראל תאשר שבידיה נשק גרעיני ושתיידע מה מטרת פריסת טילי היריחו.

"הצגת נשק גרעיני במזרח התיכון תעצים את הסכנה במצב שהוא מסוכן בלאו הכי, ולכן זה לא האינטרס שלנו", כתב ביולי 1969 הנרי קיסינג'ר, ששימש אז יועץ לביטחון לאומי. "לישראל יש 12 טילי קרקע-קרקע שהיא קיבלה מצרפת, ולפי התכנונים עד סוף 1970 יעמדו לרשותה 30-24טילים כאלה, עשרה מהם עם ראשי נפץ גרעיניים".

מתוך המסמכים: "הסובייטים עלולים להבטיח ולדאוג שגם לערבים יהיה נשק גרעיני"

קיסינג'ר הזהיר את ניקסון שאם לישראל יהיה נשק גרעיני, "הסובייטים עלולים להבטיח ולדאוג שגם לערבים יהיה נשק גרעיני ולהאדיר את סכנת מעורבתו במזרח התיכון". ניקסון חידד והוסיף ש"במקרה שישראל תגלה תוקפנות, יהיה לנו קשה להגן עליה".

מסמכים נוספים נוגעים לאפשרות שברית המועצות תחליט לתקוף את ישראל בעת מלחמת ההתשה, ובאחרים עולה החשש של ניקסון וראשי מערכת הביטחון שלו מפעולה של הצי הסובייטי בתגובה לפעולות צבאיות של ישראל, בשיאה של המתיחות בין ישראל לעולם הערבי. רבין הבהיר אז לאמריקנים שלא יילחצו: "אל תקבלו החלטות כתוצאה מלחץ בגלל המחשבה שאתם לקראת מלחמה", הבהיר רבין, "אנחנו לא מתכוונים לכבוש עוד שטחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully