וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר היום את מתווה הגז, נתניהו כבר עם הפנים לכנסת

16.8.2015 / 0:53

המתווה המתוקן צפוי לעבור ברוב גדול בהצבעה שתתקיים הבוקר בקרב השרים, אבל בדרכו של ראש הממשלה עדיין עומדת בעיה גדולה: למצוא את הרוב הדרוש בכנסת כדי לעקוף את התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים, אחרי שדרעי סירב לעשות זאת בעצמו

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

כמעט חודשיים אחרי הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני על מתווה ייצוא הגז, הבוקר (ראשון) יעלה המתווה להצבעה בממשלה, והפעם בגרסתו המתוקנת. המתווה החדשה הושג בעקבות משא ומתן בין המדינה לחברות הגז שהסתיים בהצלחה השבוע. אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, הוא צפוי לעבור ברוב גדול בהצבעה שתתקיים בממשלה, כאשר רק בודדים מהשרים צפויים להתנגד.

בהצעת המחליטים שהועברה בסוף השבוע לשרי הממשלה נכתב כי "החלטת ממשלה זו באה לאשר את המתווה הכולל צעדים שונים להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי 'תמר' ופיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי 'לוויתן', 'כריש', 'תנין' ושדות גז נוספים". כמו כן, הודגש כי "החלטת הממשלה כפופה למתן הפטור לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, המהווה חלק מהמתווה הכולל".

עוד בוואלה! NEWS:
פיגוע שני מהבוקר: מחבל דקר לוחם מג"ב בשומרון - וחוסל
גורמים ביטחוניים: המשך הפיגועים עלול להביא לסגירת 443 לפלסטינים
התחזית למחר: עומסי חום כבדים עד קיצוניים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד רה"מ, 14 ביולי 2015. מור שאולי
ראש הממשלה נתניהו/מור שאולי

מאחורי המשפט האחרון מסתתרת הבעיה הפוליטית הגדולה שעדיין עומדת בדרכו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. גם אם המתווה אכן יאושר בממשלה, ואפילו ברוב גדול, אין זה מבטיח שיימצא הרוב הדרוש בכנסת. הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, הביע התנגדות למתווה בטענה שמדובר ב"הסדר כובל" שייצור מונופול במשק. כדי לעקוף את התנגדותו של הממונה, על שר הכלכלה, אריה דרעי, להפעיל את סעיף 52, אולם דרעי התעקש שבמקרה הספציפי הזה, הסמכות להפעלת הסעיף תעבור ממנו לידי הממשלה כולה.

כדי לאשר את העברת הסמכות הזו, על הממשלה לבקש את אישורה של מליאת הכנסת, ובניגוד להצבעה בממשלה על מתווה הגז כולו, בהצבעה הזו בכנסת לא מובטח רוב. זו גם הסיבה שראש הממשלה נתניהו מודאג מהאופן שבו יצביעו חלק מהשרים הבוקר בממשלה. התנגדות של מי מבין שרי הליכוד (דבר שכרגע לא נראה צפוי), או של שרי ש"ס, עשויה להוות זריקת עידוד למאבק שמנהלת האופוזיציה נגד המתווה. שר הכלכלה דרעי טרם הודיע כיצד יצביע, והסתפק בסוף השבוע בהודעה לקונית על כך שהוא "ילמד את המתווה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

כחלון וגלנט לא ישתתפו בהצבעה

מי שבכל מקרה צפוי להצביע נגד הוא השר לאיכות הסביבה, אבי גבאי, איש מפלגת כולנו. שני השרים האחרים של המפלגה, שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי יואב גלנט, לא ישתתפו בהצבעות בשל ניגודי עניינים. אחת הסוגיות המטרידות את ראש הממשלה היא כיצד יצביעו חברי הכנסת של סיעה זו בהצבעה שתתקיים בכנסת על העברת סעיף 52.

משה כחלון ויואב גלנט בכפר המכבייה, מפלגה "כולנו", ינואר 2015. ראובן קסטרו
ניגוד עניינים. גלנט וכחלון/ראובן קסטרו

בהצעת המחליטים שעליה יצביעו השרים בבוקר נכתב במפורש כי הממשלה לא רק תאשר את המתווה, אלא גם תפעל לסיכול יוזמות חקיקה שיכניסו בו שינויים. הנוסח המדויק: "הממשלה אף תתנגד להצעות חוק פרטיות בעניינים אלה שיבקשו לבצע שינויים". עוד נכתב כי "אם יאושר חוק שתחילתו בהצעת חוק פרטית המהווה שינוי מהותי כאמור, אזי הממשלה תקדם הצעת חוק ממשלתית לביטול השינוי המהותי".

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully