וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה דרמטית במספר שובתי הרעב בבתי הכלא בישראל

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה כי עד שהחלה המחאה הנוכחית, שבתו רעב מתחילת השנה רק 30 אסירים. ב-2014 שבתו רעב 724 אסירים וב-2013 עמד המספר על 2,551. בשב"ס מסבירים: "מבצעי 'שובו אחים' ו-'צוק איתן' הורידו את היקף ההתעניינות בשובתים"

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש

(הפגנה נגד הזנה בכפייה מול בית החולים ברזילי, השבוע)

בשנים 2014 ו-2015 חלה ירידה דרמטית במספר האסירים והעצירים הביטחוניים שובתי הרעב בבתי הכלא בישראל – כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS באמצעות התנועה לחופש המידע. על פי הנתונים, מתחילת השנה הנוכחית, ועד לגל שובתי הרעב האחרון, שבתו רעב 30 אסירים ועצירים בלבד. בגל האחרון, אגב, הצטרפו לעורך הדין מוחמד עלאן, השובת רעב זה כחודשיים, עשרות אסירים ועצירים. עם זאת, רובם כבר חזרו לאכול. הנתונים נכונים לחודש יוני 2015, ונראה כי מאז חלה עלייה משמעותית במספר שובתי הרעב.

לשם השוואה, בשנה הקודמת עמד מספר שובתי הרעב על 724 אסירים ועצירים בלבד. מדובר בירידה של יותר מ-70%ביחס לשנה שקדמה לה: ב-2013 התמודדו אנשי שירות בתי הסוהר עם מספר עצום של שובתי רעב - 2,551.

עוד באותו נושא:
דריכות בשב"ס: העציר המנהלי השובת רעב מורדם ומונשם
אמו של העציר שובת הרעב: "מתנגדת להזנה בכפייה, גם אם ימות"
מנהל "ברזילי" על הזנה בכפייה של העציר: "ננקוט בכל צעד שנדרש"

הפגנה נגד הזנה בכפייה מחוץ לבית החולים ברזילי, אוגוסט 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד הזנה בכפייה מול בית החולים ברזילי, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון

עוד עולה מהנתונים כי בשנה שעברה התאבדו עשרה אסירים ועצירים בבתי הכלא בישראל. זאת, לעומת ארבעה בלבד ששמו קץ לחייהם בשנת 2013. נכון לחודש יוני 2015, עומד מספר המתאבדים השנה על שניים בלבד.

באשר לתנאי הענישה, הנתונים מגלים כי שב"ס לא שינה כמעט את נוהל כבילת האסירים והעצירים בין השנים 2013-2014. לפי הנתונים, בשנת 2013 נכבלו למיטותיהם 1,264 אסירים ועצירים. בשנת 2014 נקשרו 1,215 אסירים ועצירים, רק 49 פחות.

סערת ההזנה בכפייה: רופאים וח"כים הפגינו מול בית החולים ברזילי. ספק 500
ילד מחזיק את תמונתו של עלאן/ספק 500

בשב"ס הסבירו את הירידה במספר שובתי הרעב בין 2013 ל-2014, בכך שבשנה שעברה נרשמו אירועים שהסיטו את דעת הקהל הפלסטינית משביתות האסירים, ולכן הם החליטו לא לשבות. "מדובר בשביתות רעב המוניות ומאורגנות בחלקן מחוץ לבתי הכלא מצד גורמים פלסטיניים", טוען קצין בכיר. "הם מחו אז על תנאי כליאה, מעצרים מנהליים וביקשו להיכנס לתודעת הציבור הפלסטיני". לדבריו, "ברגע שהחל מבצע 'שובו אחים' (המבצע לאיתור שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בקיץ 2014), ירד באופן מידי היקף ההתעניינות בשביתתם ואחר כך פרץ מבצע 'צוק איתן', שהוריד כמעט לגמרי את התעניינות מבחוץ".

לגבי המספר הקטן יחסית של שובתי הרעב בשנה הנוכחית, הוסיף הקצין: "אנחנו רואים מחדש התארגנויות של קבוצות בודדים שמנסים להחיות את המחאה מתוך בתי הכלא, אבל היא כרגע קטנה ונקודתית".

הכלים של שב"ס למניעת התאבדויות

באשר לכמות המתאבדים, אמר הקצין: "כל מקרה של התאבדות או ניסיון התאבדות מתוחקר ונלמד לעומק. אנחנו תמיד בודקים את עצמנו ומנסים להבין איך למנוע את ההתאבדות הבאה. מעבר לפעולות ההסברה והלמידה בקרב כל סגל בתי הכלא, הכנסנו אמצעים, בהם מספריים מיוחדים, מעין קאטר, שמשמשים את סוהרי האגפים למקרה שהם מזהים אסיר שתלה את עצמו. כך, זמן התגובה של הסוהר להוריד את האסיר מהכבל מתקצר משמעותית והיכולת להציל חיים עולה".

מעבר למספריים המיוחדים, לדברי הקצין, "בנינו יותר תאי פיקוח עם אמצעים מתקדמים. במקביל, בנינו 'תאי חלליות'. מדובר בתאים המצופים בשכבות של חומר ספוגי המונע מעציר או אסיר לפגוע בעצמו אפילו ברמה של התכת ראשו בקיר או ברהיט. שכבות המגן הספוגיות מונעות פגיעה. ברגע שאתה מכניס את העצור ל'תא חללית', אין לך את הצורך לכבול אותו, כי הוא לא יוכל לפגוע בעצמו בעזרת אמצעים חיצוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully