וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החולים מתוסכלים משביתת עובדי הרנטגן: "בבן של ח"כ היו מטפלים"

יותר משבוע אחרי תחילת שביתת הטכנאים, המאושפזים מתוסכלים עקב חוסר יכולתם של הרופאים להעניק להם טיפול או לשחררם. "זה מדכא, אי-אפשר להמשיך כך", סיפר אחד המאושפזים. במקביל, המו"מ עם משרדי הממשלה תקוע

רופא בוחן צילום רנטגן. ShutterStock
עובדי מכוני הרנטגן מוחים על תנאי השכר וההעסקה, ובינתיים גוברים העומסים בבתי החולים/ShutterStock

שמונה ימים לאחר תחילתה של שביתת עובדי הרנטגן, מדווחים היום (רביעי) בבתי החולים הציבוריים ברחבי הארץ על ביטולם של אלפי טיפולים ודחייתם של מאות ניתוחים. בחדרי המיון נרשמים תורים ארוכים עקב עומסי חולים ופצועים הנזקקים לצילומי רנטגן לצורך קביעת מצבם והמשך הטיפול בהם. כמו כן, במחלקות בתי החולים ממתינים רבים אחרים לניתוח או לשחרור, בעוד שהרופאים מנועים מקבלת תמונת מצב מלאה של המטופלים בהיעדר צילומי ההדמיה.

העומסים הכבדים בזמן השביתה לא פסחו גם על המחלקות הפנימיות והאורתופדיות. אמנם באגפים אלו מאושפזים חולים שלא בהכרח זקוקים לניתוח, אך המחלקות לא מורשות לשחררם ללא צילום רנטגן שיקבע את מצבם ואת המשך הטיפול הנחוץ להם.

הטכנאים מוחים על תנאי העסקתם ועל גובה שכרם, תוך שהם מדגישים את היותם חשופים במשך שעות רבות לקרינה מייננת המסכנת את בריאותם. כמו כן, סובלים הטכנאים ממחסור חמור בכוח אדם ומעומסי עבודה גדולים. זאת, לטענתם, ללא תמורה מספקת. שיחות שהתנהלו בחודשים האחרונים בין איגוד עובדי הרנטגן והדימות לבין האוצר והמעסיקים נקלעו למבוי סתום. לדבריו של מזכ"ל איגוד טכנאי הרנטגן, מנחם אשכנזי, "אנחנו מנהלים משא ומתן חודשים ארוכים והגענו למצב שבו האוצר אמר 'מיצינו, אנחנו לא יכולים לתת לכם דבר' והפסיק את הדיונים באופן חד צדדי".

עוד בוואלה!NEWS:
"הילדים בסכנה": למה המצילים עוזבים את החוף לפני שהשמש שוקעת?
"התרגילים של נאט"ו ורוסיה מגדילים את הסיכוי למלחמה ביניהם"
"עדיין בסכנת חיים": אחמד דוואבשה בן ה-4 עבר ניתוח להשתלת עור

רשימת בתי החולים שבהם ממשיכה שביתת עובדי מכוני הרנטגן והדימות. Radiopaedia.org, עיבוד תמונה
בתי החולים הממשלתיים, העירוניים והמשויכים לקופת החולים כללית שבהם ממשיכה שביתת טכנאי הרנטגן והדימות/עיבוד תמונה, Radiopaedia.org

לדבריו של אשכנזי, אין התקדמות של ממש במגעים בין הצדדים. הוא הבהיר: "השביתה ממשיכה בכל בתי החולים הציבוריים חוץ מבית החולים איכילוב". לדבריו, נציגי הממשלה הוזמנו להציג את טענותיהם בבית המשפט ביום ראשון הקרוב. "אנו מקווים שבית המשפט יקדם את הסיפור שלנו וייתן פתרון נפרד לבית החולים איכילוב. עד אז אנחנו ממשיכים בשביתה".

על אף שהם נחושים במאבקם, הדגיש אשכנזי כי השביתה היא מוצאם האחרון של הטכנאים. "השביתה איננה המטרה שלנו, עשינו שביתת אזהרה יום לפני הבחירות, אבל כלום לא התקדם ואף אחד לא דיבר איתנו, אז לצערנו הגענו למצב הזה", אמר אשכנזי. "מגיעים אלינו טענות ומקרים לא קלים. אם מישהו מחכה לבדיקות חצי שנה ועכשיו נאלץ להמתין עוד, זה בהחלט לא נעים. אין לנו ברירה. אנחנו נותנים שירותים דחופים ומצילי חיים כדי לא לפגוע, אבל האשמה היא על ההנהלה והאוצר שיושבים מן הצד ושותקים", הסביר.

מלבד עובדי מכוני הרנטגן, שמצבם נותר עמום גם לאחר שמונה ימי שביתה, גם מטופליהם חסרי אונים נוכח המצב. מאושפזים רבים ממתינים להמשך הטיפול בהם כשהם סובלים מכאבים, ללא כל צפי לסיום השביתה ולהמשך הטיפול בהם.

אורי פרץ, מורה בן 64 המתגורר בדימונה, מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע כשבועיים. לאחר שחש בכאבים בחזה וקיבל תוצאות נמוכות במבחן מאמץ, הרופאים ייעדו אותו לעבור צנתור, שמתעכב עקב השביתה. בשיחה עם וואלה!NEWS סיפר פרץ על התסכול הרב ממצבו הנוכחי. "זה כבר ממש מוגזם, צריך לעשות יד אחת נגד זה. זה מדכא ואי-אפשר להמשיך במצב הזה", אמר פרץ בייאוש. "אני רוצה לראות חבר כנסת שאימא שלו או אחותו יצטרכו צנתור ולא יקבלו. אין צפי לסיום השביתה ואין תאריך לצנתור. לא ייתכן ששבועיים אני מאושפז בלי מעש", הוסיף.

על אף התסכול, פרץ, המפחד להשתחרר לביתו במצבו הנוכחי, תומך במאבקם של הטכנאים השובתים. "כל שקל שהם דורשים מגיע להם. יש פה עובדים שבאים לשמונה שעות ונשארים 14 שעות כי צריכים אותם", סיפר פרץ. לדבריו, "זה ממש בושה וחרפה. יכולים לשחרר פה מאה איש לפחות ולא עושים את זה. בתי החולים מקבלים המון כסף מהשביתה הזו, כי הממשלה ממשיכה לשלם על אשפוזים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
האיום מומש: עשרות מתמחים לא הגיעו לעבודה. ערן גילווארג, דניאל בוק, גדעון צנטנר, אבי כהן
מחלקות האשפוז בבתי החולים עמוסות מאחר שחולים רבים לא יכולים להשתחרר לביתם ללא צילום מתאים/אבי כהן, ערן גילווארג, דניאל בוק, גדעון צנטנר

מנשה לוי, נכה צה"ל בן 56 מקריית ים, אושפז במחלקה הפנימית בבית החולים רמב"ם בחיפה עקב כאבים בעמוד השדרה וחוסר יכולת ללכת. הוא שוחרר בחמישי האחרון לאחר שהתחילה השביתה. "מצבי מידרדר והתחננתי בפניהם שיעשו לי צילום MRI בצוואר. אני צריך לעבור ניתוח ובלי התוצאות לא מקבלים אותי", סיפר לוי. לאחר שעבר צנתור, לא הסכימו עובדי מכון הרנטגן לבצע את הצילום, והוא שוחרר לביתו כשהוא עדיין סובל מכאבים. "אני לא ישן בלילות ולא יכול ללכת. משככי כאבים לא עוזרים כבר", סיפר בכאב.

לוי, התלוי כעת באשתו ובילדיו עקב מצבו הבריאותי הירוד, ביטא את כעסו לנוכח המצב העגום. "במקום שמדינת ישראל תתעסק בשטויות, שתפתור את הבעיות בבתי החולים. זו בושה. אני יושב בבית ומחכה שהשביתה תסתיים", הוסיף. גם כשהביא הפניה ממשרד הביטחון, סירבו בבית החולים לבצע את הצילום הדרוש לו. לדבריו, "אני מוגבל ולא מבין למה לא מטפלים בזה בממשלה. זה מה שמגיע לנכים בישראל? לא אכפת לאף אחד. רק אם זה היה בן של חבר כנסת או שר היו עושים לו צילום. אפילו אם זה היה פליט סורי היו נותנים לו. אני, שתרמתי למדינה את רוב שנותיי – הופכים אותי לנכה. אני במצב תלותי לחלוטין".

בית חולים איכילוב. שרון בוקוב
עקב פניית עיריית תל אביב לבית הדין לעבודה, השירות בבית החולים איכילוב ניתן כרגיל. בית החולים איכילוב בתל אביב/שרון בוקוב

שביתת טכנאי הרנטגן, שהתרחבה מאז תחילתה ביום חמישי שעבר, מתקיימת בבתי החולים הממשלתיים הבאים: בית החולים שיבא ברמת גן, בית החולים וולפסון בחולון, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, בית החולים אסף הרופא, בית החולים זיו בצפת, בית החולים ברזילי באשקלון, בית החולים הלל יפה בחדרה, בית החולים פוריה ובתי החולים הדסה הר הצופים, הדסה עין כרם ושערי צדק בירושלים. כמו כן, השביתה נמשכת גם בבתי החולים של קופת חולים כללית, שהם בתי החולים בילינסון, שניידר והשרון בפתח תקווה, בית החולים כרמל בחיפה, בית החולים מאיר בכפר סבא, בית החולים קפלן ברחובות, בית החולים סורוקה בבאר שבע, בית החולים העמק בעפולה ובית החולים יוספטל באילת. בנוסף, גם בבית החולים העירוני בני ציון בחיפה השביתה עדיין בעיצומה.

בבית החולים איכילוב בתל אביב השביתו הטכנאים את שירותי הרנטגן עד אתמול, כאשר הוציא בית הדין לעבודה צווי מניעה לעובדי המכונים בעקבות פניית עיריית תל אביב. מאז, ממשיכים טכנאי בית החולים לתת שירות למטופלים, הואיל וצו המניעה הוארך עד ליום ראשון.

ממשרד הבריאות נמסר: "אנשי משרד הבריאות, יחד עם גורמים נוספים במערכת הבריאות, מבצעים ניטור ובחינה של הפעילות בבתי החולים השונים. משרד הבריאות פועל בכל דרך על מנת לסיים את השביתה במהירה, וזאת מתוך דאגה לציבור החולים וכדי למנוע כל פגיעה בהם. בהנחיית סגן השר והמנכ"ל, המשרד נערך לפנייה לבית הדין לעבודה". מלשכת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לא נמסרה תגובה.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully