וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התרגילים של נאט"ו ורוסיה מגדילים את הסיכוי למלחמה ביניהם"

דוח של מכון מחקר אירופי טוען כי משחקי המלחמה שערכו מוסקבה והברית הצפון-אלטנטית בחודשים האחרונים עלולים לגרום לעימות. "כל תרגיל מתקבל כצעד פרובוקטיבי ומזין את חוסר האמון"

צילום: רויטרס , עריכה: קשת סידי

האימונים הנרחבים שעורכים צבא רוסיה ונאט"ו כהכנה לעימות אפשרי ביניהם מגדילים את הסיכויים לפרוץ מלחמה – כך עולה מדוח של מכון מחקר אירופי שפורסם היום (רביעי). הדוח קורא לצדדים לשפר את התקשורת ביניהם וכן את השקיפות של פעילותם הצבאית.

כמו כן, מחברי הדוח הפצירו במוסקבה ובחברות הברית הצפון-אטלנטית לצמצם את היקף משחקי המלחמה שלהם ולעבוד על הסכם חדש, שיגביל את סוגי הנשק שבהם אפשר להשתמש לאורך הגבולות. הדוח מתפרסם ברקע המתיחות בין רוסיה למערב בעקבות המלחמה באוקראינה.

"כל תרגיל מתקבל כצעד פרובוקטיבי אצל הצד השני ומזין את חוסר האמון ואת חוסר יכולת החיזוי ביניהם", אמר יאן קרנס, שעומד בראש מכון "רשת המנהיגות האירופית". לדבריו, "כולם מתרכזים באפקט ההרתעה, אולם יש בכך גם סיכון. על הפוליטיקאים להפגין שיקול דעת ואיפוק כשמגיע הזמן לצמצם את היקף התרגילים שעלולים להיכנס לסחרור".

עוד ידיעות מהעולם
אחרי שבוע: דאעש בסיני הוציא להורג את החטוף הקרואטי
"מנהיג צפון קוריאה הורה על הוצאתו להורג של סגן ראש הממשלה"

תרגיל של נאט"ו ברומניה, יוני 2015. AP
התרגיל של נאט"ו בחודש יוני/AP

הדוח, שפורסם תחת הכותרת "מתכוננים לגרוע מכל: האם התרגילים הצבאיים של רוסיה ושל נאט"ו מגדילים את הסיכוי לפריצת מלחמה באירופה?", סקר שני משחקי מלחמה גדולים שהתקיימו לאחרונה: "תרגיל בזק" שרוסיה ערכה בחודש מרץ האחרון, שבו השתתפו 80 אלף חיילים מכל רחבי המדינה, ותרגיל "מגן בעלות הברית" של נאט"ו, שהתקיים בחודש יוני וכלל 15 אלף חיילים מ-22 מדינות שונות.

"שני התרגילים מצביעים על כך שכל צד מתאמן כשלנגד עיניו עומדות יכולותיו של הצד השני ותכנית המלחמה שלו", נכתב בדוח. "בזמן שדוברים למיניהם טוענים כי המבצעים הללו נערכים לקראת יריבים היפותטיים, האופי וההיקף שלהם מראה את ההיפך – רוסיה מתכוננת למלחמה עם נאט"ו ונאט"ו נערכת לעימות אפשרי עם רוסיה".

הדוח עוד קבע כי התרגיל הרוסי, שהתקיים ללא התראה, הגביר את הסיכון לפריצת עימותים לא מכוונים ואת המתח בין הצדדים. "זה הכרחי להגביר את התקשורת בין נאט"ו לרוסיה בכל הנוגע לזמנים שבהם מתקיימים התרגילים הללו", נטען. מחברי הדוח, שכוללים שרי הגנה לשעבר וגורמים בכירים לשעבר מאירופה ומרוסיה, קראו לרוסיה ולנאט"ו לשקול מחדש את העלויות מול התועלת של משחקי המלחמה הגדולים באזורי הגבול ולהגביל את היקפם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully