וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה האיראנית למשבר בסוריה: המדינה תחולק בין אסד למורדים

העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" פרסם היום את פרטי היוזמה שאיראן מקדמת לסיום מלחמת האזרחים בין משטר אסד למורדים. לפי התכנית, כל אחד מהצדדים ישמור על השטחים שבשליטתו כיום, וייערכו בחירות חדשות לנשיאות

צילום: הטלוויזיה הממלכתית בסוריה, עריכה: גדי וינסטוק

סוף למלחמה בסוריה? הפסקת אש תוכרז בלחימה בין המשטר של נשיא סוריה בשאר אסד לבין המורדים, ושטח המדינה יחולק בין הצדדים - אלה הם עיקרי היוזמה המדינית של איראן לסיום מלחמת האזרחים בת ארבע השנים בסוריה, שפורסמו הבוקר (שלישי) בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון. לפי התכנית, כל צד ימשיך לשלוט באזורים שבשליטתו כיום: אסד ימשול ברצועה שבין דמשק, הגבול עם לבנון, חומס, החוף העלווי ועד לחאלב, ואילו המורדים ישמרו את אחיזתם במחוז אידליב ובאזורים נוספים שבשליטתם, ויוקם גוף אופוזיציה שינהל את אזורים אלו. חאלב, העיר השנייה בגדולה בסוריה המחולקת כיום בין אסד למורדים, תהיה בשליטה בינלאומית.

לפי היוזמה, לאחר שתיושם הפסקת האש ייערכו בחירות לנשיאות בפיקוח בינלאומי, תנוסח חוקה חדשה ותורכב ממשלה המורכבת מאנשי המשטר הנוכחי והאופוזיציה. היוזמה אינה מתייחסת למחצית משטחה של סוריה, בחלקה המזרחי, הנמצא כיום בשליטת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). עוד לפי התכנית, לאחר הפסקת האש ישתפו פעולה משטר אסד והמורדים בלחימה בדאעש בגיבוי התקיפות האוויריות של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית.

עוד בחדשות על סוריה:
דיווח: ערב הסעודית הציעה לסוריה מתווה לסיום מלחמת האזרחים
דיפלומטית בכירה: "ישראל וטורקיה עשויות לשתף פעולה בזירה הסורית"
"דאעש חטף 230 בני אדם לאחר שכבש עיירה אסטרטגית בסוריה"

נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא איראן חסן רוחאני. AP
הסורים כבר הודיעו כי הם מקבלים את היוזמה האיראנית. נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא איראן חסן רוחאני/AP

משטר אסד, בעל בריתם של האיראנים, כבר הודיע כצפוי כי הוא מקבל את היוזמה. בשבוע שעבר ביקר שר החוץ הסורי ווליד אל-מועלם בטהראן, ולאחר פגישה עם מקבילו האיראני מוחמד זריף אמר כי הוא "תומך ביוזמה איראנית המאוזנת לפתרון המשבר הסורי בדרכים פוליטיות". לעומתם, אופוזיציונרים סורים דחו את היוזמה בדברים ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" ואמרו כי מדובר בניסיון נוסף של משטר אסד להשאיר בידיו את ה"אזורים החשובים" בסוריה על חשבון אזורים חשובים פחות, כפי שהצהיר הנשיא אסד בנאומו לפני שבועיים. לדבריהם, הפתרון היחיד למצב בסוריה נשאר התערבות צבאית בינלאומית.

איראן מקדמת כעת את היוזמה בזירה הבינלאומית. שר החוץ זריף, המבקר בטורקיה, יציג היום את היוזמה לראש הממשלה הטורקי אחמט דאווטאולו ולשר החוץ מבלוט צ'בושואלו, ומשם ימשיך לביקור ברוסיה כדי לדון בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
האש בסוריה לא פוסקת: צבא אסד מפציץ בערים. רויטרס
ארבע שנים של מלחמת אזרחים. הריסות בסוריה/רויטרס

האיראנים מבקשים ביוזמה המדינית שלהם להבטיח את המשך קיומו של המשטר הסורי בן בריתה, מתוך הבנה, שמתבססת זמן רב, שהשבת שליטת המשטר בכל שטח סוריה כפי שהיה טרם מלחמת האזרחים היא יעד שכבר אינו ניתן להשגה. בחודש מאי האחרון פורסמה התבטאות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אשר ארגונו נלחם בסוריה לצד צבא אסד, לפיה כבר לא ניתן להשיב את השליטה בכל שטח המדינה, ונפילה של אסד תביא להתמוטטות של כל "ציר ההתנגדות" של איראן, סוריה וחיזבאללה. אם כך, מבקשים כעת האיראנים להתמקד בבלימת התקדמות ארגון דאעש בסוריה, ובשמירה על שליטת אסד בנקודות האסטרטגיות החשובות ל"ציר ההתנגדות", כגון הגבול עם לבנון, אזור החוף העלווי ובסיס הצי הרוסי בנמל טרטוס.

היוזמה האיראנית מתפרסמת שלושה ימים לאחר שבעיתון "אל-חיאת" פורסם על מתווה לפתרון המשבר בסוריה שיזמה ערב הסעודית, יריבתה של איראן התומכת במורדים הנלחמים בבשאר אסד. הסעודים הציעו כי יפסיקו את תמיכתם במורדים, בתמורה לכך שחיזבאללה והכוחות הנאמנים לאיראן יצאו משטח סוריה, וכן לאחר מכן יתקיימו בחירות לנשיאות ולפרלמנט תחת פיקוח של האו"ם. לפי הדיווח, שר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הציע את המתווה לראש המודיעין של סוריה, הגנרל עלי ממלוכ, בפגישה שנערכה ביניהם בחודש שעבר ברוסיה, בחסות הנשיא ולדימיר פוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully