וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לאובמה: שני דמוקרטים בכירים יתנגדו להסכם הגרעין בקונגרס

7.8.2015 / 6:21

הסנאטור צ'אק שומר, אחד היהודים הבולטים בסנאט, ואליוט אנגל, חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, הודיעו שלא יצביעו בעד ההסכם לקראת ההצבעה עליו בקונגרס. אנגל: "התשובות שקיבלתי פשוט לא שכנעו אותי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(אובמה: "נתניהו טועה לגבי הסכם הגרעין")

שני דמוקרטים בכירים הודיעו הלילה (שישי) שלא יתמכו בהסכם הגרעין עם איראן לקראת ההצבעה עליו בקונגרס ב-17 בספטמבר. הסנאטור צ'אק שומר, אחד היהודים הבולטים בסנאט, ואליוט אנגל, חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, הביעו דאגות דומות מכך שההסכם יחזק את איראן. "עבורי, הסיכון הממשי שאיראן לא תתמתן ובמקום זה תשתמש בהסכם כדי להשיג את מטרותיה הזדוניות הוא גדול מדי", אמר שומר.

"התשובות שקיבלתי לא שכנעו אותי שההסכם הזה ימנע מאיראן נשק גרעיני", אמר אנגל לסוכנות הידיעות רויטרס. "הוא אף עשוי לחזק את השפעתה ההרסנית והמערערת ברחבי המזרח התיכון", הוסיף. לטענתו, הוא העלה שאלות בנוגע להסכם מאז ה-1 ביולי. "התשובות שקיבלתי פשוט לא שכנעו אותי שההסכם הזה ימנע מאיראן נשק גרעיני, לא כל שכן, הוא עשוי למעשה לחזק את עמדת איראן ככוח מערער והרסני במזרח התיכון".

לקריאה נוספת:
המאבק עם נתניהו יימשך: חופשת הקונגרס שמדאיגה את אובמה
קרי: אם הקונגרס ידחה ההסכם, האיראנים לא יסמכו עלינו יותר
אובמה: "פרט לישראל, כל מדינה בעולם תומכת בהסכם הגרעין"

אליוט אנגל צ'אק שומר. AP
אליוט אנגל/AP

האתר "פוליטיקו" פרסם השבוע כי שומר קרוב להודיע על הצבעה נגד ההסכם, מה שיסבך את מצבו של הנשיא ברק אובמה בסנאט. לקשיים של הנשיא מצטרף סקר שפורסם השבוע לפיו 58% מהציבור האמריקני מתנגד להסכם.

לעומת זאת, חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף, אחד מחברי הקונגרס היהודים הבכירים ביותר, הודיע ביום שלישי כי הוא תומך בהסכם. שיף אמר בראיון למגזין "אטלנטיק" כי ההסכם משפר את מצבן הביטחוני של ארצות הברית וישראל. תמיכתו בהסכם מגדילה את הסיכוי של הנשיא אובמה לגייס מספיק קולות דמוקרטיים בבית הנבחרים להעברת ההסכם.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"אם הקונגרס ידחה את ההסכם, יהיה הסכם טוב יותר – לאיראן". אובמה/רויטרס

ביום רביעי האחרון נאם אובמה ב"אמריקן יוניברסיטי" שבוושינגטון במטרה להגן על הסכם הגרעין. בנאומו בפני האומה האמריקנית אמר אובמה כי חלק מהביקורת על ההסכם נובעת מבורות. "גם אחרי 15 שנה איראן לא תוכל להשתמש בתכנית הגרעין למטרות שלום כדי להשיג פצצה. יהיה פיקוח 24/7. כדי שאיראן תרמה היא צריכה לבנות יותר מבניין אחד או מתקן כמו בפורדו, היא תצטרך לעשות דבר שאף מדינה אחרת לא עשתה בעבר כשהייתה נתונה לפיקוח. הפקחים גם יוכלו להיכנס לכל אתר באיראן. לפני הסרת הסנקציות איראן תצטרך לנקוט בצעדים ממשיים. אם איראן תפר את ההסכם כל הסנקציות ישובו. ארצות הברית יכולה לעשות זאת לבד, ללא יתר המעצמות. אלה שאומרים כי אנו יכולים לא לחתום על הסכם ולהמשיך בסנקציות, חיים בפנטזיות", אמר.

לדבריו, אם ההסכם ייכשל בקונגרס, טהראן היא זו שתרוויח. "אנו לא יכולים להכתיב את מדיניות החוץ והכלכלה של כל מעצמה בעולם. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, לאיראן תהיה יכולת להמשיך בתכנית הגרעין תוך הסרה של כמה סנקציות. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, יהיה הסכם טוב יותר – לאיראן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully