וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: אם הקונגרס ידחה ההסכם, האיראנים לא יסמכו עלינו יותר

בראיון למגזין "אטלנטיק" כינה שר החוץ האמריקני ג'ון קרי את הביקורת הישראלית על ההסכם "פזיזה ואמוציונלית". קרי הודה כי הוא לא בטוח אם האיראנים אכן שואפים להשמיד את ישראל, אך טען כי ההסכם טוב לביטחונה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קרי במצרים: "הסכם הגרעין יהפוך את מדינות האזור לבטוחות יותר"

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בזמן שיחות הגרעין עם איראן בווינה, יולי 2015. AP
יאשר את החשד שאי אפשר לסמוך על ארצות הברית. קרי/AP

על רקע סערת ההצבעה בקונגרס האמריקני על הסכם הגרעין עם איראן, העניק הלילה (חמישי) שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג במגזין "אטלנטיק". "האייתולות בטוחים תמיד שלא ניתן לסמוך עלינו, שאי אפשר לנהל איתנו משא ומתן כי נדפוק אותם", אמר קרי והזהיר כי דחיית ההסכם בקונגרס תהיה ההוכחה האולטימטיבית לחשש הזה. "אם הקונגרס יאשר סנקציות על איראן, אין דרך חזרה משם. הם לעולם לא ישובו למשא ומתן. זה לא מכובד, זה יאשר את החשד שאי אפשר לסמוך על אמריקה".

עוד גילה קרי כי שר החוץ האיראני מוחמד זריף אף הבטיח לו כי לאחר אישור ההסכם בקונגרס, איראן תשתף פעולה עם ארצות הברית ועם בעלות בריתה הערביות בשורה של נושאים באזור. קרי הבהיר שכעת הכל בידיים של הקונגרס, ואם הוא ידחה את ההסכם זו תהיה "צרה רצינית" מבית בעבור המשטר האיראני המתון יחסית של הנשיא רוחאני.

עוד בחדשות בעולם:
אובמה: "פרט לישראל, כל מדינה בעולם תומכת בהסכם הגרעין"
המרוץ מתחמם: מיהם המועמדים שישתתפו בעימות הרפובליקני?
דאעש בסרטון חדש: מאיים להוציא להורג אזרח קרואטי שבידיו

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, במהלך ביקורו בכווית, יולי 2015. AP
הבטיח לשתף פעולה בנושאים שונים באזור. זריף/AP

כמו כן, הבהיר קרי כי הוא לא שותף לתפיסה שרווחת בקרב הישראלים ואמריקנים רבים לפיה מנהיגי איראן אכן מתכוונים לדבריהם על כך שהם שואפים להשמיד את ישראל". יש להם כרגע אידיאולוגיה קיצונית של עימות עם ישראל, האם זה יתורגם לצעדים מעשיים?", אמר קרי. בשלב זה מצטט המראיין את הקריאה האיראנית "למחוק מהמפה" את ישראל. "ובכן, אני לא יודע לענות על זה" השיב שר החוץ האמריקני. "יש להם שמונים אלף טילים של חיזבאללה שמכוונים לישראל, ומספר אפשרויות שהם יכולים לבחור ביניהן. עובדה שהם לא יצרו פצצה כשהיה להם מספיק חומר ל-12 פצצות, ושהם חתמו על ההסכם הזה כשהם אומרים שהם לעולם לא ינסו לפתח פצצה, וישנו מנגנון שיבטיח זאת. ככה שאני לא רוצה להיתקע בוויכוח הזה. אני חושב שזה בזבוז זמן".

קרי התייחס לביקורת החריפה מצד ישראל ותומכי נגד ההסכם, ואומר כי היא "אמוציונאלית" ו"מבלבלת". "להגיד ישר 'לא' להסכם, האמת, זה פזיז", אמר. "אני אומר לך – זה הסכם פרו-ישראלי. הוא תומך בביטחון של ישראל". כשנשאל איך הוא מפרש את הביקורת הזו, אומר קרי שיש בישראל פחד אדיר ותחושה מובנת, על סמך מקרי העבר, שאיראן תתחמק שוב מהגבלות שהוטלו עליה. "אני מאוד קשוב ורגיש לנושא הזה" הבהיר קרי.

מזהירים, לא מאיימים

קרי גם דחה את הביקורת שעלתה מישראל ומרבים בקהילה היהודית בארצות הברית, לפיה האזהרה של הממשל כי אם ההסכם ידחה בקונגרס ישראל תהיה מבודדת בינלאומית הופכת את ישראל ל"שעיר לעזאזל". "אם שיחקת פעם גולף", השיב קרי למראיין "אתה יודע שאתה לא מאיים על מישהו שהכדור עלול לפגוע בו, אתה מזהיר אותו - 'תראה, זה מגיע'".

לבסוף, נשאל קרי אם לאחר סיום שיחות הגרעין תהיה התקדמות בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, בשארית הקדנציה שלו כשר החוץ, והשיב: "אין לי מושג, אי אפשר כרגע להעריך לגבי זה". עוד אמר כי לדעתו היוזמה של צרפת לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בנושא הפלסטיני תלוי במה שיעשו שארצות הברית ושאר הגורמים הנגעים בנושא: "אם הם יחשבו שנעשים מאמצים מצדנו, שדברים קורים, אז הם לא יפנו בעצמם", אמר קרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully