וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3.5 שנים: התכנית הלאומית לבטיחות ילדים תצא לדרך השנה

רויטל בלומנפלד, כתבת לענייני בריאות, וואלה!NEWS

6.8.2015 / 8:50

לוואלה! NEWS נודע כי התכנית הלאומית, לה שותפים 16 משרדי ממשלה, עתידה לצאת אל הפועל ביוזמת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. לפי פרטי התכנית המלאים, המפורסמים כאן לראשונה, בתים ייבנו בתו תקן בטיחות לילדים ובתי חולים יחויבו ברישום פרטי התאונה

שתי ילדות בנות 12 טבעו למוות בבריכה פרטית בסביון, ה-3 ביוני 2014. דרור עינב
הבית בסביון שבו טבעו למוות קורל שרי ואור קורן בנות העשר, יוני 2014/דרור עינב

כל שלוש דקות בממוצע מגיע ילד לחדר מיון כתוצאה מתאונות במרחב הביתי או הציבורי ומדי שנה נהרגים בממוצע 117 ילדים בתאונות. תכנית בין-משרדית מבקשת להביא לכך סוף. שלוש שנים וחצי אחרי שאישרה הממשלה לתכנן תכנית רב-שנתית לקידום בטיחות ילדים בישראל, הגיע בחודשים האחרונים צוות ההקמה לכדי גיבושה הסופי.

"התכנית הלאומית לבטיחות ילדים בישראל" גובשה בעקבות החלטת ממשלה מפברואר 2012 בהובלת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וכעת ממתינה לאישור תקצובה, כ-300 מיליון שקלים שייפרסו על פני תקופה בת חמש שנים. בשבוע הבא ייפגשו בשנית יו"ר התכנית, ד"ר יצחק ברלוביץ', ומנהל בית החולים וולפסון שבחולון, עם סגן שר הבריאות ליצמן לסכם את פרטיה בתקווה שתעבור את אישור משרד האוצר.

עוד בוואלה! NEWS:
הרפורמה בדרך? ליצמן יקדם החזרת תרופות מצילות חיים לביטוח המשלים
בשורה ליולדות: מחקר חדש עשוי לצמצם ניתוחי חירום קיסריים
מחלת הצהבת משתוללת בקרב המגזר הרוסי, אך לאיש לא אכפת

ליצמן תקף את החלטת בג"ץ: "המדד הוא האם המשרד עובד או לא". עומר מירון
"לא חשש ולקח את זה על עצמו". סגן שר הבריאות יעקב ליצמן/עומר מירון

תכלית התכנית היא העברת האחריות על צמצום תאונות ופגיעות בקרב ילדים במרחבים ציבוריים ופרטיים לידי המדינה. עם יציאת התכנית אל הפועל ישתפו עמה פעולה 16 משרדים ממשלתיים, בהם משרדי הבריאות, החינוך, והרווחה, וגם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשטרה, נציבות הכבאות, הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, המוסד לביטוח לאומי והמרכז לשלטון מקומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משרד הבריאות השתכנע לקחת את זה על עצמו כי מערכת הבריאות היא זו שצריכה להתמודד עם ההשלכות של הפגיעות הללו", הסביר ד"ר ברלוביץ' את הסיבה שבגינה לקח על עצמו משרד הבריאות את התכנית, למרות חלקו המינורי בה. "כולם מבינים שרק שילוב של כל הכוחות יחדיו יביא את התוצאה הרצויה ויצומצמו התאונות. הממשלה אימצה את התכנית עוד בקדנציה הקודמת אבל חסר החלק הפרקטי, וזה התקציב. עד היום, בנושא היפגעות של ילדים לא היה גורם ממשלתי שלקח על עצמו את ההובלה, הרי פגיעות ילדים קשורות להרבה תחומים, אבל כולם חששו מבעיות ותלונות. לכן, יאמר לזכותו של ליצמן שהוא לא חשש ולקח את זה על עצמו והיה מוכן להיות גורם מרכז של כל הסיפור הזה".

חדר מיון בבית החולים הלל יפה בחדרה. שלומי גבאי
כל שלוש דקות בממוצע מגיע ילד לחדר מיון. חדר המיון בבית החולים הלל יפה בחדרה/שלומי גבאי

את המהלך להקמתה יזם ארגון "בטרם" שליווה את צוות התכנית והציף בשנים האחרונות את הנושא במסדרונות הכנסת. אם תעבור התכנית את אישר משרד האוצר, תצטרף ישראל ליותר מ-30 מדינות באיחוד האירופי שנענו ליוזמת ארגון הבריאות העולמי ויוניסף, ארגון האו"ם למען ילדים, לפתח תכנית שכזו. היעד הראשון לשנת הפעילות הראשונה של התכנית, הנפרסת על פני תחומים רבים, הוא צמצום התאונות ב-30%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי התכנית, באחריות משרד החינוך יהיה להכשיר גננות וסייעות בנושא הבטיחות. 12,840 גננות וסייעות בחינוך הפורמלי יוכשרו לזהות סכנות בבטיחות ילדים במסגרת פעילותן בגן, זאת לאחר שבשנת הלימודים תש"ע שבין 2009 ו-2010, דווח על יותר מ-18 אלף ילדים שנפגעו במוסדות החינוך מגני הילדים ועד החטיבות העליונות, פגיעות קלות וחמורות. כמו כן, יינתן דגש ליישום התכנית בבתי ספר במגזר הערבי, לאחר שבשנת 2013 כ-60% מהילדים והנוער שנפגעו ונהרגו במוסדות החינוך היו ערבים, בעוד שחלקם באוכלוסיית הילדים והנוער בישראל הוא 27% בלבד. על כן, 800 מנהלים בבתי ספר במגזר הערבי יוכשרו בבטיחות ילדים על מנת להטמיע בין היתר הרגלי התנהגות זהירה לילדים לפי אירועים, חגים וחופשת הקיץ והסברה מתאימה להורים.

אם תיושם, ייהנו תלמידי ישראל מ-10,500 שיעורי שחייה נוספים, שיכללו למידת מיומנויות שחייה כדי למנוע מקרי טביעה. צוות התכנית מצא את הצעד נחוץ לאור העובדה שמחצית ממקרי המוות של ילדים בני 15-17 בכל שנה נגרמים מטביעה. בתחום ביטחון הפנים יושם דגש על מחזיקי כלי נשק. בישראל פעילים כיום בענף מאות יורים ב-17 מועדוני ירי שונים. התכנית תחייב את המועדונים להעביר את חבריהם הדרכות וסדנאות למחדשי רישיון לנשק ומקבלי רישיונות חדשים, שבהן ילמדו על הסכנות שבהחזקת נשק בקרבת ילדים ומניעתן.

חרדים בבני ברק. מרץ 2015. ראובן קסטרו
יגובשו תכניות הסברה לשמירה על הילדים ברשויות החרדיות. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה/ראובן קסטרו

ברשויות המקומיות יינתנו מענקי פיתוח לערים שיקדמו בטיחות ילדים בתחומן או בתשתיות. לדוגמא, ברשויות החרדיות יגובשו תכניות הסברה לשמירה על הילדים וברשויות הערביות יגובשו תכניות הדרכה על דריסה שמתבצעת בנסיעה לאחור. לבני הנוער העובדים בחופשים יועברו הדרכות על בטיחות בעבודה בליווי 30 אלף בעלי עסקים שישתתפו אף הם בהדרכות הללו בשל העובדה שאלף בני נוער מגיעים בכל שנה לחדרי המיון כתוצאה מתאונות עבודה.

בתחום הרווחה, כ-320 מסגרות, בהן פנימיות ובתי אומנה, יתאימו את המרחב הפנימי לבטיחות הילדים המתגוררים במוסדותיה, בהתאם לסטנדרט אחיד כמו אביזרי בטיחות שיותקנו על הדלתות על מנת שלא יתפסו בהן אצבעות של ילדים, הקפדה על כללי בטיחות במטבח ובטיחות במתחם השינה בכל הנוגע למרפסות ופתיחת חלונות. במסגרות החינוך השונות קיימות היום הנחיות אחידות בנושאים הללו, אולם לא במסגרות שבהן לנים ילדים. בנוסף, כ-10,000 משפחות בסיכון יעברו הסברה על בטיחות הילדים בבית ובסביבתו.

באחריות מערך כיבוי האש יהיה לבקר בכאלף גני ילדים ולהסביר לצוות ולילדים באילו אמצעים לנקוט במידה שפורצת אש ומהם גלאי עשן. כמו כן, לוחמי האש יספקו שירות להתקנת מושבי בטיחות לילדים בכלי רכב בתחנות הכיבוי.
תחום נוסף שכבר קרם עור וגידים, הוא מתן תו-תקן בטיחות לבתים - יוזמה של ד"ר ברלוביץ' בשיתוף התאחדות בוני הארץ והוועדה לשלום הילד, המעודדת קבלנים לבנות בתים בטוחים לילדים. אחר ההמלצות היא לחייב את הקבלנים להתקין חומר למניעת החלקות בבית ובאמבטיה.

הסברה תתחיל כבר בחדר היולדות

צוות התכנית ממליץ להתחיל את ההדרכה כבר בבתי היולדות, שם יעבירו הצוותים הרפואיים הסברה לאימהות חדשות בנושא בטיחות התינוק, כמו נסיעה בטוחה, בטיחות בעגלה ובטיחות בבית. ההמלצה גובשה לאור העובדה ש-75% ממקרי התמותה בבית ובחצר הבית הם של ילדים עד גיל ארבע. יצוין כי כיום הפעילות נעשית על בסיס התנדבותי ולא אחיד בבתי החולים השונים, דבר שמבקש צוות ההקמה לשנות. כמו כן, צוותי חדרי המיון ינהלו רישום קפדני של הסיבות לתאונות שבגינן הגיעו חולים לטיפול וידווחו למערך הלאומי לנתוני היפגעות ובטיחות ילדים מידע בנושא, שאליו יעבירו כל הגופים המטפלים בילדים את דיווחיהם. לטענת צוות ההקמה, בעזרת תיעוד מרוכז יהיה ניתן למקד את הפעילות.

המלצה נוספת היא להכשיר כ-7,000 רוקחים ברחבי הארץ שיסבירו ללקוחותיהם כיצד להימנע מהרעלה מתרופות על ידי אחסון נכון ואריזות אטומות. הסעיף המדובר גובש מאחר ובשנים 2008-2013 מתו עשרה ילדים בגילאי 17-0 כתוצאה מהרעלה, שהיא גם הסיבה השלישית לאשפוז בקרב ילדים בגילאים הללו.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית "בטרם", ביקשה להדגיש כי התכנית מאוד רצינית. "עכשיו זה השלב הקריטי - יש צורך להפוך את התכנון ליישום בפועל", אמרה. "כל יום שהתכנית לא עוברת נפגעים ילדים חסרי ישע. לצערנו, אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת הקיץ ויש עלייה חדה בהיפגעות, הנה, רק השבוע ילד טבע למוות בבריכה בצימר וילדה נפלה לבריכה באילת ואושפזה. שאפו ענק למשרד הבריאות שלוקח על עצמו לקדם את התכנית, למרות חלקו המינורי בתאונות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully