וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: ליקויים רבים במעבר צה"ל לעיר הבה"דים בנגב

5.8.2015 / 15:50

מבקר המדינה פרסם שני דוחות נוספים על התנהלות מערכת הביטחון. באחד נטען כי אין עדיין פתרונות תקציביים הולמים למעבר יחידות צה"ל לדרום, ובשני מובעת ביקורת על שכרם הנמוך של כרבע מאנשי הקבע

אבי כהן

בנוסף לדוח המרכזי שפורסם היום (רביעי) על ליקויים בהתייעלות מערכת הביטחון, איגד מבקר המדינה, יוסף שפירא, שני דוחות נוספים על התנהלות משרד הביטחון – אחד על המעבר לעיר הבה"דים בנגב והשני על השכר של אנשי הקבע. הדוחות מציגים פערים, ליקויים והמלצות בסוגיות מרכזיות שעלו לאחרונה ביתר שאת לדיון ציבורי רחב לאחר פרסום מסקנותיה והמלצותיה של ועדת לוקר, שעסקה גם היא בהיבטים אלה.

הדוח על מעבר בסיסי צה"ל לנגב עוסק במשימה של העברת יחידות אגף המודיעין (אמ"ן) ואגף התקשוב לדרום. בביקורת נמצא כי אין עדיין פתרונות תקציביים למעבר יחידות אלה לנגב, לרבות בכל הנוגע לעידוד ותמיכה במעבר מקום המגורים ותעסוקת בני ובנות הזוג של אנשי הצבא.

עוד בוואלה!NEWS:
המבקר: צה"ל לא התייעל, תקציב הביטחון תפח
המרוץ למפכ"לות: מיהם שלושת המועמדים הסופיים?
כחלון מבהיר: מתנגד לתכנית לבנייה במרחק 30 מטר מהים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בעיר הבה"דים בנגב. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בניית עיר הבה"דים/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מהדוח עולה כי על אף שחלפו כעשר שנים מאז החלטת הממשלה וכארבע שנים מאז פורסם דוח הביקורת הקודם, נדבכים מרכזיים ביישום החלטות הממשלה טרם סוכמו. כך למשל, כבר בביקורת הקודמת צוין דבר קיומה של המחלוקת בין משרד האוצר למערכת הביטחון בנוגע למקורות המימון של מעבר היחידות. למרות זאת, רק בינואר 2015, לאחר סיום הביקורת הנוכחית, החליטה הממשלה כי התקציב למעבר בסיסי צה"ל לנגב ינוהל בסעיף תקציבי נפרד ולא יהיה חלק מתקציב הביטחון.

עוד מצא המבקר כי חסרים פתרונות תחבורה לאזור אליו יעברו היחידות, עניין המהווה נדבך קריטי בהצלחת המהלך. לטענת השופט בדימוס שפירא, על ממשלת ישראל ומערכת הביטחון לקבל הכרעות בסוגיות מרכזיות בפרויקט הלאומי על מנת להבטיח את מעבר היחידות, וכדי שלא לפגוע בנכונות משרתי הקבע להמשיך בשירות ביחידות אלה. עוד ציין, כי נדרשת מעורבות של משרד ראש הממשלה בהכרעה בחילוקי הדעות הקיימים ובסילוק החסמים והמכשולים שנותרו, ללא דיחוי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
המבקר יוסף שפירא/טלי מאייר

בדוח על משרתי הקבע, כותב המבקר כי על פי דוחות של הממונה על השכר בנושא: 25% ממשרתי הקבע בצה"ל קיבלו השלמה לשכר המינימום, ושכרם הממוצע של מקבלי השלמת הכנסה עמד על כ-6,000 שקלים. שפירא מציג בדוח את התייחסותו ממרץ 2015 של הממונה על השכר לנתונים. לפי הממונה על השכר, מאחר שרוב משרתי הקבע הם בעלי ותק נמוך משבע שנים, חסרי השכלה אקדמית וניסיון מקצועי - שכרם באופן יחסי הוא נמוך, ולפיכך הם מורידים את השכר הממוצע בצה"ל.

הוא הוסיף כי כ-25% ממשרתי הקבע זכאים לתוספת השלמה לשכר המינימום, אך אין זה אומר ששכרם הוא שכר מינימום, אלא המדובר באופן חישוב תוספות השכר שלהם על ידי צה"ל, המביא לכך ש-25% ממשרתי הקבע זכאים לתוספת האמורה.

רוה"מ נתניהו ושר הביטחון בביקור ביקור הבהדי"ם, אוגסוט 2013. משרד הביטחון
על ממשלת ישראל לקבל הכרעות בנוגע לפרויקט. ביקור ראש הממשלה ושר הביטחון בעיר הבה"דים, 2013/משרד הביטחון

בהתייחסו לנתונים אלה, כותב המבקר כי "יש לפעול לחיזוק מעמדו של מערך הנגדים המשרתים בקבע, אשר עבודתם קשה וחשובה בכל מערכי צה"ל. בתוך כך יש להימנע מלפגוע בזכויות הפרט שלהם, ולקיים הסכמים שכבר נקבעו לגבי תנאי שכרם".

"משרד הביטחון מאיץ בכל משרדי הממשלה לקדם את הנושא"

ממערכת הביטחון נמסר בתגובה: "המעבר דרומה הוא מהלך לאומי רחב אשר צה"ל לוקח בו חלק. משרד הביטחון מאיץ בכל משרדי הממשלה לקדם את הנושא. אכלוס קריית ההדרכה, שהוקמה בצומת הנגב, התחיל השנה ועתיד להסתיים בתחילת 2016.

"הקמתה של קריית ההדרכה חוללה צמיחה כלכלית לעסקים קטנים, גדולים ובינוניים בנגנב. במקביל מתקיים גם פינוי של חלקים נרחבים ממחנות צה"ל במרכז הארץ ובעיקר בבסיס צריפין. במקום הבסיסים שיפונו יקודמו תכניות בינוי להקמת עשרות אלפי יחידות דיור שיתנו מענה למצוקת הדיור במרכז הארץ.

"הקמת קריית ההדרכה בהובלת משרד הביטחון, שקיבל את המשימה לתכנון וביצוע לצד תקציב שהועמד מראש, מוכיחה שוב את יכולתה של מערכת הביטחון לבצע משימות לאומיות מורכבות, כולל העברת אלפי משרתים ממרכז הארץ ולקדם שינוי חברתי וכלכלי בנגב.

"בהינתן שמשרדי הממשלה ובראשם האוצר יקיימו את החלטות הממשלה המכילות את מעבר צה"ל דרומה, תוכנית שוהם ובעיקר את העמדת התקציב ליציאה לדרך, משרד הביטחון ערוך ומוכן לקדם ולפרסם את המכרזים ולהתחיל בבניית שני הבסיסים.

קידום התשתיות הלאומיות בנגב לקליטת הבסיסים והמשרתים בנגב בדגש על תחבורה, מגורים, בריאות ועוד הוא הכרחי לצד תמיכה וליווי אנשי הקבע העוברים לשרת ולגור בנגב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully