וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון מבהיר: מתנגד לתכנית לבנייה במרחק 30 מטר מהים

5.8.2015 / 14:07

אחרי הביקורת החריפה מצד הארגונים הסביבתיים, פרסמו שר האוצר והשר להגנת הסביבה הודעה, שבה טענו כי הם מתנגדים לכוונה לקצר את המרחק האסור לבנייה מקו החוף. גם חבר מפלגתם, שר הבינוי גלנט, הודיע שיתנגד לתכנית

עריכה: ניר חן

שר האוצר, משה כחלון, הודיע היום (רביעי) כי הוא מתנגד ליוזמת אנשי משרדו לצמצום הטווח האסור לבנייה בחופים - ממאה מטר ל-30 מטר בלבד. בכותרת של הודעה משותפת שהוציאו היום כחלון וחבר מפלגתו, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, נכתב: "שר האוצר, משה כחלון והשר להגנת הסביבה, אבי גבאי: לא נאפשר בנייה בחופים בקו של מאה מטר מהים". במקביל, פרסם חבר נוסף מכולנו, שר הבינוי יואב גלנט, מכתב חריף לראש מנהל התכנון, בינת שוורץ, שבו הבהיר: "הופתעתי לראות על הכוונה לקדם תהליכי בנייה על החופים - אפעל נגד הכוונה. כל ניסיון לשינוי המצב הקיים אינו מקובל עלי, ואבקש לקבל הבהרות דחופות בנוגע למהלך ולהשלכותיו".

ההודעות מצד חברי כולנו יצאו אחרי שבארגוני הסביבה מתחו ביקורת חריפה נגד שר האוצר כחלון, בטענה כי מנהל התכנון, שעבר רק בימים האחרונים ממשרד הפנים למשרד האוצר, מקדם את התכנית המאיימת על החופים תחת חסותו של כחלון ובהנחייתו. נוסף על כך, הביעו בארגונים הסביבתיים חשש כבד כי השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, יתרצה לדרישת יו"ר מפלגתו ובכך יכבול את אנשי משרדו מלפעול נגד אישור התכנית. גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי לשניים היה חשוב להוציא את ההצהרה המשותפת כמה שיותר מהר על מנת להבהיר בצורה נחושה כי לא רק שהשר כחלון לא יזם את הקלות הבנייה, אלא שהוא מתערב כדי למנוע אותן.

"חופי הים שייכים לציבור והם יישארו פתוחים עבור הציבור, כבר עתה יש שם יותר מדי בינוי. חוף הים הוא משאב יקר ולא ניתן לגופים פרטיים להשתלט עליו", אמר השר גבאי . "שוחחתי על כך עם שר האוצר כחלון ואנחנו מתנגדים לכך - לא נאפשר בנייה בחופים בקו של מאה מטר מהים".

"מפריטים את החוף": התכנית לבנייה במרחק 30 מטר מהים

משה כחלון נואם לאחר תוצאות המדגם במטה כולנו בתל אביב, מרץ 2015. יוסי ציפקיס
"חופי הים שייכים לציבור". כחלון/יוסי ציפקיס

כפי שפורסם אתמול בוואלה! NEWS, ההצעה של אנשי מנהל התכנון לצמצם את הטווח האסור לבנייה בתכנית באה במסגרת ניסוח תכנית המתאר הארצית החדשה – תמ"א 1. מטרתה של התכנית היא לאחד את כל תכניות המתאר הארציות לתכנית אחת וההצעה לצמצום הטווח האסור לבנייה בחופים נכללה בפרק שיוחד לחופי הים. משמעות האישור של פרק זה בוועדות התכנון הוא ביטולה של תמ"א 13 לחופי הים התיכון הנוכחית, האוסרת על בנייה בטווח של מאה מטר מקו המים.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי הבוקר נפגשו השר גבאי ואנשי התכנון במשרדו עם ראש מנהל התכנון במשרד האוצר, בינת שוורץ ועם ח"כ רחל עזריה (כולנו) מהשדולה הסביבתית של הכנסת. "השר גבאי ובינת שוורץ סיכמו כי חופי הים הם משאב ציבורי חשוב ויש להשאיר אותם פתוחים עבור הציבור הרחב", נמסר בהודעה המשותפת שיצאה מלשכות השרים כחלון וגבאי. "לכן, ובשיתוף שר האוצר משה כחלון, הוחלט כי בכל הנוגע לבנייה בטווח של מאה מטר מהחופים, אין צורך לפשט את הליכי התכנון וסוכם כי לא תהיה הקלה בכל הנוגע לבנייה בטווח של מאה מטר מהחופים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חוף פלמחים, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
ביקורת חריפה של ארגוני הסביבה. חוף פלמחים/ראובן קסטרו

למרות שבארגוני הסביבה טענו למחטף והטיחו ביקורת חריפה במנהל התכנון על כך שההצעה הדרמטית הובאה לידיעתם רק בשבוע שעבר וכי המנהל פועל לזרז את אישורה, בפגישה שהתקיימה הבוקר הבהירה שוורץ כי מדובר בהצעה ראשונית לדיון ומטרתה הייתה לקבל הערות. את הדברים אמרה על רקע החלטת מנהל התכנון להעביר את ההצעה כבר בשבוע הבא לתהליכי אישור ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הולנת"ע), אשר שוורץ עומדת גם בראשה.

אתמול שיגרו נציגי הארגונים הסביבתיים בקשה לשוורץ בקשה להסיר מסדר היום את הדיון שנקבע לשבוע הבא לשינוי תכנית המתאר הארצית לחופי הים התיכון. במכתב שאותו ניסחו איתמר בן דויד מהחברה להגנת הטבע ואלי בן ארי מארגון "אדם טבע ודין" הביעו ארגוני הסביבה את מחאתם על השינוי הדרמטי המוצע ועל חיפזון ההחלטה להיכנס להליכי אישור התכנית כבר בשבוע הבא מבלי שהתבצעה כל התייעצות עם הגורמים הסביבתיים המקצועיים הרלוונטיים.

"על פניו, מדובר בהצעה שחורגת באופן גורף מההסכמה שניתנה על ידי המועצה הארצית לצורך גיבוש תמ"א 1", כתבו בן דויד ובן ארי במכתב ששוגר בשם ארגוני הסביבה. "אם אכן סבור מנהל התכנון שכיום ההגנה על החופים בתמ"א 13 מוגזמת, ושיש לצמצמה באופן כה משמעותי כפי שמוצע בפרק החופים שהוצג בישיבות ההיוועצות שהתקיימו, יש לפנות למועצה הארצית ולבקשה להורות על כך. לעמדתנו, קידום פרק החופים בנוסח שהוצע אינו אפשרי". עוד הוסיפו נציגי הארגונים הסביבתיים, כי הניסיון לזרז את אישור התכנית יוצר רושם של מחטף ולכן יש להסיר בשלב זה את הנושא מסדר היום של הולנת"ע.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי בפגישה שהתקיימה הבוקר עם שוורץ ציין השר גבאי כי הוא מעריך מאוד את העבודה השיטתית של מנהל התכנון, שנועד ליצור סדר ופישוט בתהליכים, "אך במקרה של החופים אנו מבקשים להקשות ולא להקל". עוד אומרים במשרד להגנת הסביבה, כי בפגישה סוכם שצוות המשרד להגנת הסביבה ייפגש עם אנשי מנהל התכנון ואלו יגיעו להסכם על הצעה חדשה ברוח הדברים.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully