וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפריטים את החוף": התכנית לבנייה במרחק 30 מטר מהים

4.8.2015 / 9:09

מינהל התכנון במשרד האוצר מקדם הצעה שתקצר את המרחק האסור לבנייה מקו החוף. הגופים הסביבתיים מתריעים מהרס הטבע והכשרת בניות לא חוקיות – וטוענים שמדובר במחטף. האוצר: ההחלטה מאוזנת. ראיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן
חוף פלמחים, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
"ההצעה פותחת את הדלת לתכניות היסטוריות כמו כפר הנופש בפלמחים". חוף פלמחים/ראובן קסטרו

אחרי כמה ניצחונות במאבקים סביבתיים וחברתיים לשמירת החופים מפני כרישי הנדל"ן, מטיחים גופים סביבתיים מובילים ביקורת חריפה נגד מינהל התכנון שבמשרד האוצר על "מחטף", להגדרתם, שמאיים לטרוף את כל הקלפים. בשבוע שעבר נדהמו אנשי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים לקבל לידיהם את מסמכי ההצעה החדשה של מינהל התכנון, שלפיה יופחת המרחק מקו החוף שבו אסורה הבנייה מ-100 מטרים ל-30 מטרים בלבד. אתמול (שני) הודיע המינהל כי ההצעה תוגש כבר בשבוע הבא לאישור הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים, הכפופה למועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ההצעה החדשה תבטל למעשה את תכנית המתאר הנוכחית לחופי הים התיכון, תמ"א 13. בגופים הסביבתיים אומרים כי ההגדרות החדשות שנקבעו בה והגמישות בהגדרות אחרות מאיימות להחזיר תכניות ישנות וגרנדיוזיות, שנגנזו בעקבות החמרת הגבלות הבנייה בחופים בעשור האחרון. כמו כן, חוששים הגופים הסביבתיים כי ההצעה החדשה תעודד תכניות נדל"ניות חדשות לבנייה בחופים ואף תביא להלבנת עבירות בנייה שהתבצעו עד היום לאורך חופי הים התיכון.

"ההצעה פותחת את הדלת לתכניות היסטוריות שלא ניתן היה לממש עד היום כדוגמת מגדלי הים התיכון בחיפה ואפילו כפר הנופש בפלמחים", אמר יובל פלד, ראש חטיבת מורשת ונוף ברשות הטבע והגנים. "אחרי מאבק ממושך, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במרכז החליטה להפוך את חוף פלמחים לגן לאומי ובכך לבטל את התכנית להקמת כפר נופש במקום. היזמים תבעו אז את המדינה במאות מיליוני שקלים. השינוי שמינהל התכנון מציע עלול לבסס את הטיעון שלהם, ולהגיד שהתיקון החדש מאפשר להם לבנות את כפר הנופש הזה. ההצעה החדשה מחלישה את הטיעון של המדינה שהשטח צריך להיות פתוח לטובת הציבור ולא בנוי. היא מאפשרת עוד גיבוי תכנוני לבינוי הזה".

אזור הטיילת, נהריה, יולי 2015. אדריאן הרבשטיין
"ההצעה תפגע באפשרות של אזרחי ישראל ליהנות מחופים רחבים". חוף הים בנהריה/אדריאן הרבשטיין
"פגיעה גורפת בחופים כמשאב טבע נדיר וביכולת השימוש החופשי של הציבור הרחב בהם תוביל לבעיה ציבורית וסביבתית משמעותית ביותר"

ההצעה של מינהל התכנון כלולה בתכנית תמ"א 1 החדשה, שמגיעה במסגרת החלטת ממשלה משנת 2012, שבה הוקדש פרק לנושא התכנון בחופי הים התיכון. על פי משרד האוצר, עיקר התכנית הוא "פישוט, האחדה והבהרה של תכניות המתאר הארציות הנושאיות, ליצירת כלי עבודה נגיש, אחיד ויעיל לקידום מדיניות התכנון הארצית".

אלא שממכתב חריף ששיגר אתמול למינהל התכנון שחר סולר, ראש אגף תכנון סביבתי ובנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה, עולה מחלוקת קשה הנוגעת לחירות שלקח לעצמו לכאורה המינהל בפרשנות להחלטת הממשלה לעיקר התכנית. "לעמדתנו, גם אם ניתן לעדכן את התמ"א באופן מינורי לאור שינויי מדיניות, פגיעה גורפת בחופים כמשאב טבע נדיר וביכולת השימוש החופשי של הציבור הרחב בהם תוביל לבעיה ציבורית וסביבתית משמעותית ביותר", כתב סולר במכתב. "לכן, ההצעה בכללותה אינה מקובלת ומנוגדת לאינטרס הציבורי והסביבתי".

"התמ"א קובעת באופן פשטני וללא עבודת תכנון את התחום המותר לבניה בכל חופי הארץ", הוסיף סולר במכתבו. "כך, מותר לבנות בתי קפה 30 מטרים מקו החוף בכל חוף עירוני או כפרי, בין אם יש מאחורי בתי הקפה עוד 200 מטרים של חוף פתוח ובין אם בתי הקפה כבר נמצאים בקו הבינוי הראשון".

"אין שום תועלת אמיתית לציבור"

לטענת סולר, הדבר פוגע "באופן בלתי הפיך באפשרות של אזרחי ישראל בדור הזה ובדורות הבאים ליהנות מחופים רחבים - משאב נדיר שהולך ומתכלה עקב סחיפת חופים, עליית מפלס פני הים, בניית מבנים ימיים ומבנים חופיים סמוך לקו המים, פיתוח מואץ וציפוף האוכלוסייה". כמו כן מציין סולר כי בנייה במרחק של 30 מטרים מקו החוף אף מהווה סכנה למבנים, שכן קו הגאות עובר מספר פעמים בשנה את המרחק המדובר. "המסעדות ובתי הקפה יוצפו מספר פעמים בשנה. במצב כזה צפויות גלישות ביוב וזרימת פסולת לים באופן בלתי נשלט".

גורמים במשרד להגנת הסביבה הוסיפו כי גם בסערות החורף מי הים מגיעים למרחק שעולה על 30 מטר מקו המים. מעבר להערכה של הצפות עסקים וגלישות ביוב, טוענים במשרד להגנת הסביבה, המדינה תחשוף את עצמה לתביעות מצד היזמים. "אם המדינה תאשר להקים עסקים במרחק כזה מקו המים, אז היא מכניסה אותם ביודעין למצב שבו העסק שלהם יינזק מהים הסוער", מסביר גורם במשרד. "ברגע שחושפים אותם לסיכונים סביבתיים שאי אפשר למנוע, אז המדינה תיחשף לתביעות נזיקין".

חוף הים תל אביב. ליהי שורש, מערכת וואלה! NEWS
"ישנם מקומות שאיסור הבנייה בטווח של 100 מטרים לא צריך להתממש". קו החוף של תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, ליהי שורש

בנוסף לכך, הביעו הגורמים תמיהה לגבי הסיבות שהובילו להצעה החדשה ומרחיקת הלכת. "אין כאן שום תועלת אמיתית שאני רואה לציבור, להיפך, לוקחים את החוף מהציבור ונותנים אותו לבעלי ההון. זה הנדל"ן הכי יקר בארץ וכאילו מפריטים את החוף", אמר גורם במשרד להגנת הסביבה לוואלה! NEWS. "בחופים העירוניים יהיה אפשר באופן גורף לבנות בתי קפה, מסעדות, קיוסקים, מבנים לחינוך ימי, ומוקדים עירוניים לבילוי ומסחר במרחק של 30 מטרים בלבד מקו המים. ביחס ישר, לציבור שרוצה לבוא ולהניח בסך הכול מגבת על החוף יישאר רוחב חוף צרה – מדובר בשינוי מטורף".

עם זאת, הגורם אמר כי הוא יכול להבין את הטענה של משרד האוצר, שלפיה ישנם מקומות שאיסור הבנייה בטווח של 100 מטרים לא צריך להתממש, וציין כי ניתן להגמיש את החוק במקרים מסוימים. "עכו, למשל, בנויה על הים, ורחוב הירקון בתל אביב נמצא במקומות מסוימים במרחק של 70 מטרים מהים. אנחנו יכולים לחיות עם גמישות, אבל המעבר מגמישות מסוימת שניתן לבצע בהליכים נקודתיים מסודרים לאורך חופים עירוניים מסוימים, לבין להתיר את הבנייה בצורה פרועה לאורך כל החופים, היא לא ברורה".

הגופים הסביבתיים: ההמלצות גובשו בחוסר שקיפות

בהודעה רשמית של משרד האוצר נאמר כי את צוות מינהל התכנון, שהכין את הפרק הנוגע לחופים בתמ"א 1 החדשה, ליווה היועץ המקצועי מוטי קפלן, מתכנן מומחה בתחום שטחים פתוחים ותיירות. "המלצות הצוות גובשו תוך התייעצות, ולאורך התהליך הוטמעו הערות רבות. טיוטת ההמלצות תובא לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה", נכתב בהודעה. עוד הוסיפו כי "המלצות הצוות הוצגו בשבועות האחרונים בפני פורום בין-משרדי הכולל בין היתר את נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד התיירות, משרד התשתיות, רשות הטבע והגנים, רשות הספנות ועוד".

אלא שבגופים הסביבתיים אומרים כי המלצות הצוות הוצגו בפניהם רק לפני כשבוע, וכי בניגוד למציאות אותה מנסה מינהל התכנון לצייר, גיבוש ההמלצות נעשה בחוסר שקיפות וללא כל התייעצות עמם ועם גורמים מקצועיים נוספים. "לקח הרבה מאוד שנים להכין את תמ"א 13, ועכשיו פתאום תוך שבוע באה הבלחה כזאת ומבלי להתייחס להתנגדויות ולהסתייגויות שלנו, מחליטים להכניס אותה כבר לתהליכי קבלת החלטות במועצה הארצית לתכנון ובנייה", הלין יובל פלד.

פלד הוסיף ואמר כי "הם עושים את זה ללא התייעצות, ללא שום צוות תכנון משמעותי, ללא שיתוף של הגורמים המקצועיים ואפילו מבלי לשתף את הוולחו"ף (הוועדה לשמירת הסביבה החופית במשרד הפנים המופקדת על שמירה ואיזון בין שיקולי התכנון לערכי השמירה על הסביבה החופית, בהתאם לסייגים שנקבעו בחוק, ע"ח). יש פה הקלות מאוד גדולות שעושים לעברייני בנייה. בראשון לציון יש לנו עכשיו תביעה נגד עברייני בנייה שהקימו בחוף מסעדה ועכשיו הם כבר מנופפים לנו עם השינויים של תמ"א 1 שיכשירו להם את השרץ. זה נותן לבריונים ולבעלי הממון והשררה אפשרות להשתלט על החופים".

האוצר: "ההחלטה מאזנת בין הפיתול לשימור החופים"

גם במשרד להגנת הסביבה הופתעו מתוכן התכנית החדשה ומהבהילות לקידומה. "התמ"א החדשה קודמה בעבר, אבל הפרק על החופים ממש לא נראה ככה", אמר גורם במשרד. "לפני כמה חודשים דיברו איתנו על הפרק של החופים, אבל לא העבירו את המסמכים. דיברו על משהו אחר לחלוטין מהחומר שהוצג בפנינו בישיבת פורום ההיוועצות שהוזמנו אליה בשבוע שעבר. הם עשו שם שינוי מאוד מאוד מאוד משמעותי".

הגורם אף ציין כי המשרד לא קיבל מידע על אותם אנשים שבנו את התכנית. "הם עבדו בצורה מאוד לא שקופה ובלוח זמנים לא סביר", אמר. "זאת תכנית שהיא כל כך חשובה מבחינה ציבורית – מדובר בכל חופי המדינה. בישיבות שהתקיימו לפני שבוע והיום הבענו את התנגדותנו, אבל הם החליטו להעביר אותה לדיון לקבלת החלטה במועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר בשבוע-שבועיים הקרובים".

נוסף על הארגונים הירוקים והמשרד להגנת הסביבה, גם אנשי משרד התיירות, נטולי הזיקה להותיר את החופים פתוחים ולוותר על השימוש בשטחם לטובת מיזמים תיירותיים, הביעו תמיהה על העיתוי שבו בחר מינהל התכנון ליידע אותם על השינויים מרחיקי הלכת בתכנית המתאר הארצית החדשה. כשהוזמנו על ידי אנשי מינהל התכנון להשתתף בישיבת פורום ההיוועצות בשבוע שעבר, ענה נציג משרד התיירות בתכתובת פנימית שהגיעה לידי וואלה! NEWS: "קביעת ישיבות צפופות בחודש אוגוסט מעידה על הרצון להעביר את הנושא במהירות מבלי לתת את האפשרות לבחון את הנושא לעומק".

ממשרד האוצר, הממונה על מינהל התכנון, נמסר בתגובה: "פרק החופים של תמ"א 1 יובא לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שם יתקיים דיון מקצועי ומהותי. תמ"א 1, ובכללה פרק החופים, מאזנת בין הפיתוח לבין שימור החופים ומסדירה את השימוש הרצוי בחופים בהתאם לסיווגם".

מארגון "מגמה ירוקה" נמסר: "מאמציו של מינהל התכנון להרוס כל פיסת טבע שעוד נותרה לנו לטובת בנייה לגובה, לא רק שאינה משרתת את האינטרס הציבורי לפתרונות מחייה וליוקר המחיה, אלא דואגת לכך שהפערים ילכו ויגדלו ובעלי ההון יסתכלו עלינו ממרומי גורדי השחקים ויהנו מקו האופק כשהם חדרו לקו מים. זה מה שיקרה אם התיקון לחוק החופים לא יעלה לדיון והכרעה עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב. עוד ועוד תוכניות הרסניות ישתלטו לנו על משאבי הטבע ומונופול התכנון של כחלון ישים סוף לבילוי הכל כך ישראלי ובעיקר לזכות שלנו ליהנות מחופי ארצנו".

מעמותת "צלול" נמסר: "פרק החופים בתוכנית המתאר הארצית 1, מעניק הקלות שונות כגון פתיחת חופי הציבור לבנייה, כולל מגורים ומסחר, ואינו מחייב עוד צמידות דופן, כך שניתן לבנות בכל מקום. אישורה של התוכנית מפקירה את החופים הפתוחים לידיהם של יזמים והופכת אותם לרצף בנוי, במקום להגן עליהם לטובת הטבע, הציבור והדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully