וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשארנו לבד": 3 ימים לעבודות הרכבת הקלה, התושבים חוששים

30.7.2015 / 14:45

בגוש דן דרוכים לקראת תחילת העבודות הצפויות להשפיע על התנועה ועל בתי העסק באזור במשך שנים. בדיון באולפן וואלה!NEWS הסבירו נציגים מנת"ע ומעיריית תל אביב על ההכנות, אך בעלי עסקים וצרכני תחבורה ציבורית טוענים: ההיערכות לא מספיקה

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

בשבוע הבא תחל בניית הרכבת הקלה בגוש דן. בעוד בחברת נת"ע, האחראית על הבנייה, מתכוננים לעבודות, בעלי עסקים באזורים הצפויים להיחסם חשים שהופקרו. "אני לא ישנה בלילה כבר מאז שיצרו איתי קשר לראשונה לפני כחודשיים", סיפרה שולמית פורמן, בעלת סטקיית "מי ומי" בדרך מנחם בגין בתל אביב, בדיון בנושא הרכבת הקלה באולפן וואלה!NEWS.

לדברי פורמן, זמן ההיערכות שניתן לבעלי העסקים באזור לפני הבנייה היה קצר מאוד, ולא אפשר להם לבצע שום פעילות פרסומית או יחצ"נית כדי להתמודד עם הפגיעה הצפויה ברווחיהם. "אני לא יודעת לאן יגיעו הספקים שמגיעים באופן יום-יומי עם סחורה טרייה לפרוק סחורה. אין דרך וזמן ליידע לקוחות. איך נערכים לדבר הזה?" תהתה פורמן. "איפה היו כל הגורמים מ-2007 כשהחלו לדבר על הפרויקט של הרכבת הקלה? למה לא נערכו?"

"השאירו אותי להתמודד לבד", הלינה פורמן. לדבריה, היא שקלה להעתיק את מקומה של המסעדה, אבל הדבר כרוך בעלות גבוהה. "המחיר הוא מאוד גבוה – קרוב למיליון שקלים, ויש גם בעיות בירוקרטיות של העברת המסעדה", היא הוסיפה. "בעלי העסקים פה יקרסו וייפלטו לרחוב עד שהפרויקט הזה יסתיים וישדרג את האזור". פורמן ציינה עוד כי פנתה לנציגי קשרי הקהילה של נת"ע, אך טרם קיבלה תשובות.

עוד על הרכבת הקלה בגוש דן:
לקראת תחילת העבודות: מה שאתם צריכים לדעת על הרכבת הקלה
בוגרי הרכבת הקלה בבירה מזהירים את התל אביבים: "צפו לאינתיפאדה"
לקראת העבודות: יוזמת ראשי הערים להפחתת עומסי התנועה

רחוב הרכבת, תל אביב, יולי 2015. ראובן קסטרו
נערכים לתחילת העבודות/ראובן קסטרו

ברוריה נעים, אחראית קשרי קהילה של נת"ע, טענה בדיון כי החברה קשובה לצרכים של בעלי העסקים באזורים הבעייתיים. "עברנו עסק-עסק לכמה וכמה מפגשים, ביניהם גם בסטקיית 'מי ומי'. לחלק מהדברים אנחנו יכולים ונותנים מענה", הסבירה נעים. היא התייחסה גם לנושא של מתן פיצויים לבעלי העסקים, ואמרה כי הדבר לא נמצא בסמכות החברה. "לגבי הקלות בארנונה, יש יוזמה של משרד התחבורה, ואם זה אכן יקרה הרשויות המקומיות יעשו זאת", אמרה.

בנוגע להיערכות לתחילת העבודות, אמרה נעים כי החברה מוכנה וכי נעשתה עבודה חסרת תקדים כדי להכין את הקרקע לשיבושים הצפויים. "תושבי המטרופולין יתעוררו לבוקר חדש ויפעלו לפי הסדרי התנועה החדשים", אמרה. "יש שלטים וחניונים, וגם אפליקציית 'ווייז' מעודכנת". כמו כן, היא ציינה את התגבור הצפוי של קווי האוטובוסים באזור, את 3,500 מקומות החנייה שיתווספו בחניוני "חנה וסע" ואת השאטלים שיסיעו אנשים אל תוך העיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עבודות הרכבת הקלה, תל אביב. יולי 2015. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה, תל אביב. יולי 2015/ראובן קסטרו

סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי השתתפה אף היא בדיון ואמרה כי אמנם הבנייה תכניס את האזור לתקופה של אילוץ, אך הרכבת הקלה צפויה להפוך את החיים בכל המטרופולין לטובים יותר. "חיכינו לפרויקט עשרות שנים", אמרה להבי. לדבריה, מכיוון שמדובר לאומי ולא עירוני עיריית תל אביב מוגבלת במה שהיא יכולה לעשות. "היא הקימה חמ"ל שישבו בו נת"ע, המשטרה, משרד התחבורה, מוקד פניות הציבור, קישור לבקרת הרמזורים של העיר ועוד", הסבירה, "והכול במטרה לתת פתרון משולב של כל הגורמים. אם נוכל לתת מענה בתוך מרחב תל אביב, אז יכול להיות שזה יקל על כל הבאים בשערי המטרופולין".

בנוגע לנושא ההקלות בארנונה, הוסיפה להבי: "לשרים יש נטייה להבטיח על חשבון הרשות המקומית. אני בעד שתהיה בדיקה של ירידת הכנסות לעסקים, כמו שנעשה בתקופות של בצורת או ב'צוק איתן'. הפיצוי צריך להיות ממשלתי, כנגזרת של ירידה בהכנסות, ובלי קשר לארנונה. מדובר באנשים צריך פתרונות אמיתיים ולא פתרונות אינסטנט".

עבודות הרכבת הקלה, תל אביב. יולי 2015. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה, תל אביב. יולי 2015/ראובן קסטרו

מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", גיל יעקב, אמר בדיון כי הרכבת הקלה אמורה להיות הזדמנות לעבור לתחבורה ציבורית, אך דברים רבים פשוט לא מוכנים. "הצפי הוא לגידול בפקקים עם תחילת העבודה. אם האוטובוסים ייתקעו בפקקים כמו כל המכוניות, אם לא תהיה להם עדיפות, אנשים לא יעברו לתחבורה ציבורית", טען יעקב. "אין תוספת מספקת של נתיבי תחבורה ציבורית, אין תוספות מספיקות של אוטובוסים, אין מספיק חניוני 'חנה וסע'". יעקב קרא לגורמים הרלוונטיים להיערך ולהביא למצב שבו יהיו מוכנים לנסיבות החדשות אחרי תקופת החגים. "זה זמן להתגייס. אם נצליח להעביר אנשים לתחבורה ציבורית, אז אולי נצליח לשרוד את זה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully