וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לימין: מייסד "בצלם" לא יבחר את היועמ"ש הבא

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, וואלה!NEWS

30.7.2015 / 9:30

פרופ' גבריאלה שלו, לשעבר השגרירה באו"ם, גברה על פרופ' דוד קרצמר, ממייסדי ארגון זכויות האדם. בכך הושלם הרכב הוועדה שתבחר מחליף לווינשטיין, המסיים תפקידו בינואר. מדובר בניצחון למחנה הימין, שמעוניין למנות יועץ בעל השקפה שמרנית. ומי הנציגה של נתניהו?

גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם. AP
אינה מזוהה פוליטית באופן מובהק. פרופ' גבריאלה שלו, בעת כהונתה כשגרירית ישראל באו"ם/AP

הושלמה הרכבת ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לממשלה הבא: נציגת האקדמיה בוועדה תהיה פרופ' גבריאלה שלו, לשעבר שגרירת ישראל באו"ם ודיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו. שלו גברה על המועמד הנגדי, פרופ' דוד קרצמר, פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית שהיה ממייסדי "בצלם" והאגודה לזכויות האזרח, ונבחרה ברוב של תשעה מול חמישה קולות.

הבחירה בפרופ' שלו משלימה את הרכב הוועדה שתקבע את זהות מחליפו של היועץ הנוכחי, יהודה ויינשטיין, שצפוי לסיים את כהונתו בחודש ינואר הקרוב. מי שעומד בראש הוועדה הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, נציג הממשלה הוא שר המשפטים לשעבר משה ניסים ונציג לשכת עורכי הדין הוא עו"ד יחיאל כץ. ועדת חוקה חוק ומשפט קבעה השבוע כי נציגת הכנסת תהיה ח"כ ענת ברקו (הליכוד). על מנת לזכות בתפקיד היוקרתי של היועץ המשפטי לממשלה הבא, על אחד המועמדים לקבל ארבעה קולות מתוך חמשת חברי הוועדה.

עוד בוואלה!NEWS:
כוחות הביטחון החלו בפינוי מצודת שא-נור
שליח נסראללה להבערת האזור קיבל מסר מאיים מישראל?
שרידי כנף מטוס מסוג בואינג אותרו באוקיינוס ההודי

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
מאבקים פולייטיים על זהות מחליפו. וינשטיין/נועם מושקוביץ
"האקדמיה רוצה להרחיק את הפוליטיקה, ויש שיאמרו את השמאל, מבחירת היועמ"ש"

המאבק מאחורי הקלעים של ההצבעה על נציג האקדמיה בוועדה חושף את המאבקים הפוליטיים לגבי זהותו של היועץ הבא, וגם טפח מהמאבקים בין המוסדות האקדמיים. למעשה, אי בחירתו של פרופ' קרמצר היא ניצחון למחנה הימין, שבו מעוניינים למנות יועץ משפטי בעל השקפה משפטית שמרנית יותר. לעומת קרמצר, פרופ' שלו אינה מזוהה פוליטית באופן מובהק.

אנשי אקדמיה בכירים מספרים כי קרצמר עצמו, וכן מקורבים לו, פעלו רבות על מנת להביא לבחירתו. "קרצמר, שהיה אחד ממקימי 'בצלם' הוא איש שמאל עם אג'נדה שרצה להביא את ההשקפות שלו אל תוך בחירת היועץ המשפטי לממשלה", אמר בכיר באחד באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה. "אי הבחירה בקרצמר היא אמירה ברורה של האקדמיה שרוצה להרחיק את הפוליטיקה, ויש שיאמרו שאולי גם את השמאל, מבחירת היועץ המשפטי הבא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

לנתניהו יש נציגה משלו

"במצב בו ועדת איתור מורכבת רק מחמישה חברים, כל חבר הוא משמעותי מאוד"

מעבר לכך, בקרב האקדמיה יש הרואים באי-בחירתו של כעדות נוספת לירידה במעמד האוניברסיטה העברית, אשר לדברי גורם המעורב בנושא ניסתה לקדם את בחירתו ללא הצלחה ובדומה לשתי הוועדות הקודמות, אנשיה לא הצליחו להתברג לוועדה החשובה. "במצב בו ועדת איתור מורכבת רק מחמישה חברים, כל חבר הוא משמעותי מאוד", אומר הבכיר.

גם בחירתה של ח"כ ברקו לוועדה לא עברה על מי מנוחות. ברקו שכחה להגיש מועמדות לתפקיד במועד ונאלצה להיות נתונה לחסדי היועץ המשפטי של הכנסת שהאריך את מועד ההרשמה רק עבורה. זאת, על אף שהיועצים המשפטיים של ועדת חוקה, חוק ומשפט סברו כי לא ניתן לפתוח את ההרשמה מחדש. בסופו של יום נבחרה ברקו ברוב קולות והיא צפויה להיות בפועל נציגת נתניהו בועדת האיתור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל במהלך ישיבת  הממשלה ממזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט את דו"ח ועדת הביקורת על מבצע צוק איתן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מסתמן כמועמד מוביל. מנדלבליט עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מי שמסתמן כיום כמועמד המוביל לתפקיד היועץ הוא מזכיר הממשלה הנוכחי, אביחי מנדלבליט, אשר שימש בעברו כפרקליט הצבאי הראשי. מנדלבליט נחשב למועמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עיקר המכשול במועדותו של מנדלבליט היא מעורבותו בפרשת הרפז ואי סגירת התיק בעניינו בעילה של היעדר אשמה. נתניהו ואנשיו צפויים, באמצעות ח"כ ברקו, לקדם את מועמדות מנדלבליט בוועדה. גורמים פוליטיים אומרים כי אם מועמד האקדמיה המזוהה עם השמאל היה נבחר, הדבר היה מקשה על קידום מועמד ראש הממשלה.

מועמדים נוספים ששמם עולה הם נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס הילה גרסטל והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי ואבי ליכט. גם שמם של כמה שופטים מחוזיים עלה. במקביל, עלתה האפשרות כי הוועדה תגיש לבחירת הממשלה כמה מועמדים, כאשר השרים יחליטו בהצבעה מי מבינהם ישמש כיועץ המשפטי הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully