וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ידענו שנחזור לכאן ביום שבו גורשנו": יום עם המתבצרים בשא-נור

30.7.2015 / 0:30

כבר יומיים שמאות מתנחלים שוהים בחורבות היישוב שבשומרון, שפונה בהתנתקות. הם מחדשים את המקום, לומדים גמרא ואפילו מפעילים קייטנה לילדים. את ההתנגדות לחזרתם לשטח הם מתקשים להבין: "מה הדרמה? זו הגשמת החזון"

צילום: ניב אהרונסון, חומש תחילה, עריכה: יאיר דניאל

"הרעיון נולד מהיום שגירשו אותנו מהבית" - כך סיפרה אתמול (רביעי) לוואלה!NEWS לימור סון הר-מלך, שפונתה לפני עשור מחומש שבצפון השומרון. את שתי היממות האחרונות היא העבירה במבצר שא-נור עם שבעת ילדיה ועם עוד כמה מאות מתנחלים, חלקם מפוני היישובים חומש ושא-נור. "אנחנו היינו הבית האחרון בגירוש של גוש קטיף וצפון השומרון", סיפרה, "ראינו איך היישוב חרב לגמרי".

לימור הר-מלך, ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
"ראינו איך היישוב חרב לגמרי". הר-מלך/מגד גוזני

הר-מלך, אחת ממארגנות מבצע העלייה למבצר שא-נור, סיפרה על מה שאירע לפני עשר שנים. "אבא של בעלי היה בבית כאשר נכנסו החיילים. הוא אמר לחיילים: 'אתם רואים אותנו בצער שאני לא מאחל לכם. אבל אני רוצה שתדעו שמכאן לא נצא בעצב, בכאב ובבכי. אתם יודעים למה? כי אנחנו יודעים שנחזור לשם'".

ב-2003 נרצח בעלה של הר-מלך, שולי, בפיגוע בכביש אלון. המחבל שרצח את בעלה ופצע אותה קשה שוחרר בעסקת שליט ולפני כמה שבועות חזר למקום ורצח את מלאכי רוזנפלד. למרות זאת, היום היא אחת הדמויות החזקות במבצר.

לקריאה נוספת:
האזרחים בשא-נור מבהירים: לא מתכוונים להתפנות ברצון מהמקום
המתנחלים בשא-נור מבהירים: "אנחנו כאן כדי להישאר"

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
"מכאן לא נצא בצער". מבצר שא-נור, אתמול/מגד גוזני
בתוך המבצר מנסים המתנחלים, בהם עשרות ילדים, לנהל את שיגרת חייהם

מחוץ למבצר שוהים כוחות של משמר הגבול וגדוד נחשון של חטיבת כפיר. העלייה אליו חסומה והחיילים מציגים את צו אלוף הפיקוד המורה כי המקום הוא שטח צבאי סגור. אבל בתוך המבצר מנסים המתנחלים, בהם עשרות ילדים, לנהל את שגרת חייהם. חלקם צובעים במברשות ומסיידים את קירות המבצר, שחלקם הוחרבו לאחר הפינוי. אחדים לומדים גמרא וכמה אימהות ובני נוער מפעילים במקום קייטנה, פינת יצירה ופינת בישול. כמה נערים, מצוידים בג'ריקנים, מנתבים את דרכם בין מטעי הזיתים אל באר המים שבתחתית המבצר. בקומה השנייה של המבנה נמצאים חדרי השינה של המשפחות.

"מגשימים את החזון"

אליס זיסמן משבי שומרון, גם היא אם לשבעה ילדים, הגיעה למבצר עם שלושה מילדיה הגדולים. "גרתי במשך שנים בחומש. אתמול בלילה עשינו סיבוב סביב המבצר, זו הייתה הרגשה מדהימה, ללכת ביישוב שא-נור", סיפרה אתמול. "מצד שני, לא הבנו מה עושים כל כך סיפור מזה שהגענו לכאן. הרי אנחנו מגשימים את החזון ללכת בארץ ישראל. אני מסתכלת על שלושת הילדים שלי ואני מתמלאת בקנאה, איך הם זוכים בגיל כל כך צעיר להיות חלוצים".

ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015/מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
צובעים, מסיידים ואפילו מעבירים קייטנה לילדים/מגד גוזני
משאית צבאית סמוך להתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
שטח צבאי סגור. שא-נור, אתמול/מגד גוזני

זוהר בן ה-11 הביט באמו שישבה על המחצלות. ילדים בגילו נמצאים עכשיו בבריכת השחייה או נופשים עם הוריהם בחו"ל. אך לדבריו, הוא לא מקנא בהם ומעדיף את השהות במבצר על פני בילוי במגלשות מים. "כיף להיות כאן, זו פשוט חוויה מדהימה", הסביר. "אנחנו מגשימים את מילות התקווה: להיות עם חופשי בארצנו".

"מנסים לגלות רגישות אבל גם לזה יהיה סוף"

יוסי איפון התגורר לפני הפינוי בשא-נור. אתמול סיפר בהתרגשות: "מאז הפינוי הייתי פה פעמיים, אבל זו הפעם הראשונה שהגעתי עם כל המשפחה. היום אנחנו אומנם גרים בבית אל אבל אני מאמין שנחזור לכאן". למרות הרצון לשוב לבית שממנו נעקר, הוא סבור שהשהות במקום לא תימשך זמן רב וכי השוטרים והחיילים יפנו אותם בסופו של דבר מהמבצר.

"אנחנו חייבים ליצור מצב, להניע תהליך לחזור לכאן. הפעולה שלנו היא אחת מהן", הסביר איפון. על הרגע שבו יפנו אותם אמר: "אלימות לא תהיה מצדנו, אבל תמיד יש גם את הצד השני. החיילים של גדוד נחשון נמצאים כאן כרגע ומאבטחים את המתנחלים. לא הייתה כאן גאונות רבה מצדנו ולא תכנון קפדני מדי איך להגיע. פשוט החלטנו שאנו עולים לכאן וזה מה שעשינו".

ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
"לא הייתה כאן גאונות רבה מצדנו"/מגד גוזני
"אנחנו מנסים לגלות רגישות אבל גם לזה יהיה סוף"

למרות הפעילויות והניסיון להעסיק את הילדים, יושבי המקום התלוננו אתמול בפני חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב בשטח כי אזלו להם המים. מים ומזון לא הועברו לרשותם והנושא הועבר להחלטת הדרגים הבכירים במשטרת מחוז ש"י ופיקוד מרכז. גורם ביטחוני מסר כי "האזרחים עוברים על החוק והם צריכים להתפנות. אנחנו מנסים לגלות רגישות אבל גם לזה יהיה סוף". בינתיים ירד הערב והמתנחלים מתכוננים לעוד לילה של שהייה במבצר שא-נור. איש מהם לא ודע כמה לילות הם עוד יעבירו במבצר בצפון השומרון, שהיה נטוש במשך עשור.

(עדכון ראשון: 21:30)

בהכנת הכתבה השתתף אמיר בוחבוט

ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
אמהות ובני נוער מפעילים במקום קייטנה/מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015/מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015. מגד גוזני
ההתנחלות שא-נור, 29 ביולי 2015/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully