וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה הריסת הבתים בבית אל; נתניהו הורה לבנות מאות יחידות דיור

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, ושבתי בנדט

29.7.2015 / 12:40

במקביל לפעילות הדחפורים במקום לאחר החלטת בג"ץ, אישר ראש הממשלה נתניהו את בנייתן המידית של 300 יחידות דיור בהתנחלות. גדעון סער עקץ: "זו בדיחה". עימותים קשים בין כוחות המשטרה למתנחלים במקום

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

זמן קצר אחרי שבג"ץ קבע הבוקר (רביעי) כי יש להרוס את בתי המריבה בבית אל, החלה הריסת המתחם ועימותים קשים התפתחו בין המתנחלים לכוחות המשטרה במקום. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את בנייתן המידית של 300 יחידות דיור בבית אל, שהבטחה על כך ניתנה לפני כשלוש שנים על ידי ממשלת ישראל בעקבות העתקת המבנים מגבעת האולפנה. בנוסף לכך אושר לקדם בנייה ותכנון בשכונות ירושלים: שיווק 91 יחידות דיור בפסגת זאב, ותכנון 300 יחידות דיור ברמות, 70 בגילה, 24 בפסגת זאב, ו-19 בהר חומה.

שר הביטחון משה יעלון אמר: "אני קורא לא להפריע לכוחות הביטחון, חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל, במילוי החלטת בג"ץ בבית אל, ולאפשר להם לבצע את משימתם. אני מצפה משרים בממשלה ומנבחרי ציבור לגבות באופן חד משמעי את שלטון החוק ולא לעודד הפרה של החוק ועימות עם כוחות הביטחון".

בית המשפט קבע הבוקר כי יש להרוס את שני המבנים במתחם "דריינוף" בבית אל, בניגוד לעמדת המדינה. לפי החלטה, המבנים ייהרסו עד מחר. זמן קצר לאחר ההחלטה פרצו מחדש עימותים בין השוטרים למתנחלים, שניסו לפרוץ למתחם. שישה מתנחלים נפצעו קל במהלך המהומות וארבעה נוספים נעצרו. במקביל, שר הביטחון, משה יעלון, ואלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, אישרו את התכנית המבצעית סביב הריסת המבנים. הנחיית הביצוע הועברה ליחידת הפיקוח של המנהל האזרחי ומשטרת ישראל.

לקריאה נוספת:
השר אלקין נגד יעלון: "הפינוי בבית אל - טעות חמורה"
תיעוד: שוטרים מכים את המתנחלים בעת הפינוי בבית אל

התחילה הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015. צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
התחילה הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית
התחילה הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015. צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
התחילה הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, צילום: הלל מאיר, סוכנות תצפית

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור נימקה את פסיקתה בטענה כי לא ניתן להכשיר עתה את הבתים השנויים במחלוקת. "יש להרוס את המבנים, אין בהכשרת הקרקע בדיעבד כדי לשנות את החלטה. אפילו אם הליכי התכנון הסתיימו כדין וניתנו היתרי בנייה למבנים, לא היה בכך כדי לשנות את המסקנה כי יש לדחות את העתירה. יש לזכור במה עסקינן – מדובר בשני מבנים שנבנו על ידי חברה קבלנית באופן בלתי חוקי, כאשר לאחר שנים של התדיינות קבע בית המשפט בעניין כי עד כאן ולא יותר", כתבה.

השופטת אסתר חיות הייתה אף חריפה יותר. "למעשה מה שנתבקשנו הוא התעלמות ממה שנפסק באופן מפורש, כאילו לא נפסק. כזאת לא נוכל לעשות", אמרה.

התפרעויות בבית אל, יולי 2015. הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
התפרעויות בבית אל, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית

שרת המשפטים איילת שקד קיבלה בהכנעה את הפסיקה. "אנו חיים תחת שלטון חוק ועלינו לקבל פסק הדין ועמו את רוע הגזרה. הבתים בבית אל יהרסו וייבנו מיד לאחר מכן. זוהי הדרך היהודית - לא מאבדים תקווה וממשיכים לבנות, לבנות ולבנות", אמרה.

טרם החלטת ראש הממשלה לבניית 300 יחידות דיור בבית אל, אמרה שקד כי "ועדת ההסדרה, שקמה בימים האחרונים, נועדה בדיוק לשם כך ועל מנת למנוע את החורבן הבא. נדאג שעם ישראל יבנה בארץ ישראל וירגיש בטוח במכורתו. חודש אב יהפוך מחודש של חורבן לחודש של שמחה. אני קוראת לשר הביטחון ולראש הממשלה לקיים את הבטחותיהם לבוחרים ולמען המתקת הגלולה להתחיל ולבנות כבר היום, בלי תירוצים".

התפרעויות בבית אל, יולי 2015. הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
עימותים בבית אל, היום/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית
שקד: "קוראת לשר הביטחון ולראש הממשלה לקיים את הבטחותיהם לבוחרים ולמען המתקת הגלולה להתחיל ולבנות כבר היום"

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר: "זוהי פסיקה מצערת של בג"ץ, אשר החליט להתעלם מעמדת המדינה כפי שהוגשה אתמול על פי דרישת הבית היהודי. הפסיקה תביא בעקבותיה לתנופת בנייה בכל רחבי ההתיישבות - מטרתו (של בית המשפט) לא תושג, ההיפך. מרגע שהתקבלה ההחלטה אני אומר באופן ברור: מחאה כן - אלימות לעולם לא".

על אישור בניית יחידות הדיור אמר בנט: "זו תגובה ראויה וציונית לסיטואציה. ככה בונים את המדינה שלנו. ובאותה נשימה אני קורא לכולם שלא להרים יד ולא להפעיל אלימות בשום מצב, נקודה. נבנה את ארץ ישראל אבל בצורה חוקית וראויה".

שר החקלאות אורי אריאל אמר דברים ברוח דומה. "המציאות שבה הורסים בתי יהודים בארץ ישראל ועוד בתקופת כהונתה של ממשלה לאומית שנבחרה ברוב גדול היא מציאות שלא נוכל לאפשר את קיומה. יש להפסיק את ההקפאה מידית", אמר טעם החלטת ראש הממשלה.

התפרעויות בבית אל, יולי 2015. הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
"המבנים נבנו באופן לא חוקי ולא ניתן להכשיר זאת". עימותים במתחם, היום/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית
ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי: "צריך להרים כף D-9 על בית המשפט העליון ולהראות לרשות השופטת מי הריבון"

בניגוד לחבריו לסיעה, ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי היה תקיף יותר. "צריך להרים כף D-9 על בית המשפט העליון. הגיע הזמן להעמיד את הרשות השופטת על מקומה ולהראות לה מי הריבון", אמר.

בתגובה לדבריו של ח"כ יוגב הודיעה סיעת הציוני כי תפנה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה להעמיד לדין את יוגב בגין הסתה. "ח"כ יוגב מסית נגד שופטי בית המשפט העליון. מי שקורא לרמוס את בית המשפט בכלים כבדים, אחראי לכך שיהיה מי שיאמץ את דבריו הלכה למעשה, ויבקש לפגוע פיזית בשופטי בית המשפט. מי שמעודד אלימות והסתה - אין לו מקום בבית המחוקקים. לפני שבנט מדבר גבוהה גבוהה על כיבוד פסיקות בג"ץ, ראוי שיקח אחריות ויעמיד במקומו ובאופן מידי את חבר מפלגתו המסית, לפני שקורה משהו נורא". גם תנועת אומ"ץ פנתה לווינשטיין בדרישה זהה.

יו"ר המפלגה יצחק הרצוג קרא לראש הממשלה לפעול נגד דבריו של יוגב. "דחפורים, ארונות קבורה וצעקות איום על בית המשפט ממרפסות וגגות - כל זה ונתניהו ושותק. ביבי, האחריות עליך - תתעשת", אמר.

יו"ר סיעת "ישראל ביתנו", חבר הכנסת אביגדור ליברמן, אמר כי הפסיקה מעידה על כישלון הממשלה. "החלטת בג"ץ על הריסת הבתים בבית אל שמה חותמת סופית על ההתנהלות הכושלת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבטחון משה יעלון. הם עסקו ב'הטעייה ובהפרת סיכומים', כפי שהאשימה שרת המשפטים איילת שקד את השר יעלון, או שהם פשוט שלומיאלים שאינם יודעים לשלוט ולנהל כראוי. בכל מקרה, נתניהו ויעלון אינם ראויים להנהיג את המדינה", תקף.

לאחר הודעתו של נתניהו על בנייה מידית של 300 יחידות דיור בבית אל, כפי שהובטח בממשלה, הגיב השר לשעבר גדעון בעקיצה. "תשמעו בדיחה: למעלה מ-800 אלף תושבי ירושלים התבשרו זה עתה ש'יופשרו' לתכנון (!) 400 יחידות דיור מפוזרות בארבע שכונות בעקבות בית-אל. הללויה!", צייץ בטוויטר.

ארגון "יש דין": מאמינים שהקרקע תושב לבעליו הפלסטיני

בארגון "יש דין", שמייצג את בעל הקרקעות הפלסטיני עבד אל-רחמן קאסם, בירכו על ההחלטה. "זהו פסק דין מתבקש, וטוב שבית המשפט לא נכנע ללחצים פוליטיים שנועדו לגרור אותו לתת יד להפרת חוק בוטה", מסרו.

בארגון ביקשו להדגיש את הקביעה המפורשת של בית המשפט. "הארכה שניתנה על ידו לא נועדה להמשך הכשרת המבנים, וכי פסק הדין המקורי הבהיר כי הגיעו מים עד נפש. אנו סבורים שבעקבות ההחלטה הזאת הגיע הזמן להשיב לקאסם את אדמותיו".

תגובות בנט להריסת המבנים בבית אל. מתוך טוויטר. טוויטר, אתר רשמי
תגובות בנט להריסת המבנים בבית אל. מתוך טוויטר/אתר רשמי, טוויטר

יונתן דריינוף, יוזם בניית המבנים, פנה אתמול בכתב למנהל האזרחי ואמר כי הוא מעוניין להרוס את הבתים אם יחליטו שכך צריך. הוא טוען כי היום בבוקר הוא הביא כלים אבל לא נתנו לו להיכנס, והמינהל עושה את זה בכוחות עצמו. מכוחות הביטחון נמסר כי היה לו זמן לעשות כן עד 20 ביולי, ומשלא עשה זאת כוחות הביטחון מחויבים לקיים החלטת בג"ץ.

בית אל: מתנחלים יידו אבנים לעבר שוטרי מג"ב. עומר מירון
העימותים בין השוטרים למתנחלים ופעילי הימין, אתמול בבית אל/עומר מירון

אתמול הגישה פרקליטות המדינה תשובה לבג"ץ בעניין העתירה שהגישה חברת "מ.ד. יהונתן בניה ופיתוח בע"מ" של הקבלן מאיר דריינוף נגד הריסת שני הבתים. בתגובה הודיעה המדינה כי לאור קידום הליכי אישור המבנים, יש להוציא צו ביניים שיימנע את ההריסה עד להגעה להכרעה בסוגיה. "קידום ההליכים מבטאים שינוי יסודי במצב התכנוני ומהווה שינוי נסיבות משמעותי ומהותי", נכתב בתגובת המדינה. "נכון לעת הזו, רשויות התכנון אישרו באופן סופי את מערכת ההנחיות המאפשרת הוצאת היתר בנייה, ועל כן ראוי לעכב את הריסת המבנים הנדונים".

עמדת המדינה מנוגדת לעמדה שהוצגה עד היום בהליך המשפטי, שכן בעבר אישרה המדינה כי המבנים נבנו בצורה בלתי חוקית על קרקע פלסטינית פרטית. אלא שכעת, לאחר שבמינהל האזרחי קידמו את הליכי התכנון בשטח שבו הוקמו המבנים, ניתן, לטענת המדינה, לתת להם אישור בדיעבד.

עימותים בבית אל. צילום מסך
עימותים בבית אל/צילום מסך
הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015. צילום מסך, רויטרס
הריסת בתי דריינוף בבית אל, יולי 2015/רויטרס, צילום מסך
התפרעויות בבית אל, יולי 2015. הלל מאיר, סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
התפרעויות בבית אל, יולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, סוכנות תצפית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully