וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה מתוח בבית אל: שוב עימותים בין המתנחלים לשוטרים

שבתי בנדט ויהושע בריינר, כתב לענייני משפט

29.7.2015 / 9:29

מתנחלים ניסו לפרוץ את המחסומים שהציבו השוטרים ולהיכנס לבתים השנויים במחלוקת במתחם "דריינוף". תשעה נעצרו, בהם קטין. הפעילים דיווחו על אלימות שוטרים כלפיהם. ראש המועצה שי אלון: "זה לא ייגמר טוב"

צילום: מטה בית אל, עריכה: מתן חדד

(צפו: עימותים בבית אל בין המתנחלים לשוטרים, אתמול)

העימותים בין מתנחלים לשוטרים שהתחדשו אמש (שלישי) בבית אל נמשכו גם במהלך הלילה ומתנחלים במקום דיווחו על הגדלת הכוחות ועל אלימות של שוטרים כלפיהם. בנוסף לכך, מתנחלים ניסו לפרוץ את המחסומים שהציבו השוטרים ולהיכנס לבתים. בכריזה בבית אל קראו לתושבים להגיע למקום. במהלך הלילה נעצרו תשעה פעילים בחשד להפרות סדר. שבעה מהם צפויים להשתחרר בשעות הקרובות ושניים מהם, ביניהם קטין, החשודים בתקיפות שוטרים ויידוי אבנים, יובאו במהלך היום לדיון בבית משפט השלום בירושלים לדיון בהארכת מעצרם.

מאות בני נוער תקפו אמש כוחות משטרה שהוצבו במתחם "דריינוף", השליכו אבנים לעבר הכוחות והציתו פח באזור. קטין אחד נעצר. מאוחר יותר הצטרפו כ-200 בני אדם שצפו בהופעתו של הזמר שלומי שבת ואודי דוידי שהתקיימה בהתנחלות, והציתו צמיגים ומכל אשפה.

לדברי המתנחלים, ראש המועצה שי אלון הוכה קודם לכן בידי כוחות הביטחון, אולם לא נזקק לפינוי לבית חולים. "גם חברי כנסת שהיו איתי וגם אנוכי ניסינו לבודד את האירוע. חטפתי מהלומות לא פשוטות. אנו מבקשים מכוחות הביטחון להרגיע במידי. זה לא ייגמר טוב. אנו מבקש לנצור את הנשקים ולשלב ידיים", אמר אלון.

עוד על הפינוי בבית אל:
השר אלקין נגד יעלון: "הפינוי בבית אל - טעות חמורה"
תיעוד: שוטרים מכים את המתנחלים בעת הפינוי בבית אל

בתי דריינוף, בית אל, 28 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"בתי דריינוף" בבית אל/נועם מושקוביץ

במקביל למהומות במתחם השנוי במחלוקת, הגישה פרקליטות המדינה תשובה לבג"ץ בעניין העתירה שהגישה חברת "מ.ד. יהונתן בניה ופיתוח בע"מ" של הקבלן מאיר דריינוף נגד הריסת הבתים. בתגובה הודיעה המדינה כי לאור קידום הליכי אישור המבנים, יש להוציא צו ביניים שיימנע את ההריסה עד להגעה להכרעה בסוגיה. "קידום ההליכים מבטאים שינוי יסודי במצב התכנוני ומהווה שינוי נסיבות משמעותי ומהותי", נכתב בתגובת המדינה. "נכון לעת הזו, רשויות התכנון אישרו באופן סופי את מערכת ההנחיות המאפשרת הוצאת היתר בנייה, ועל כן ראוי לעכב את הריסת המבנים הנדונים".

עמדת המדינה כעת מנוגדת לעמדה שהוצגה עד היום בהליך המשפטי, שכן בעבר אישרה המדינה כי המבנים נבנו בצורה בלתי חוקית על קרקע פלסטינית פרטית. אלא שכעת, לאחר שבמנהל האזרחי קידמו את הליכי התכנון בשטח שבו הוקמו המבנים, ניתן, לטענת המדינה, לתת להם אישור בדיעבד. כעת עובר הכדור לפתחו של בית המשפט העליון והנשיאה מרים נאור, אשר צפויים לקיים דיון בסוגיה ב-48 השעות הקרובות. אם לא ייפסק אחרת, הריסת המבנים מתוכננת למחר.

בשעות הצהריים אתמול ניסו כמה בני נוער לפרוץ לתוך המתחם לאחר נאומו של שר החינוך נפתלי בנט בהתנחלות. בין הצדדים התפתח עימות במקום, וכמה נערים עוכבו לחקירה. "הלילה נעשה מעשה פזיז, קיצוני ומתסיס על ידי גורם בכיר בממשלה", אמר בנט ורמז לשר הביטחון משה יעלון, שהבטיח לטענת שרת המשפטים איילת שקד כי לא יפנה את מתחם המריבה. "המעשה הזה סותר את יסודות הממשלה ואת ערכיה, וסותר גם התנהגות אחראית וממלכתית שאני מצפה מהממשלה הזאת", אמר בנט. הוא ציין כי שוחח לפנות בוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו שהמדינה תודיע מידית לבג"ץ שהיא מתנגדת באופן רשמי להריסה.

חברי הכנסת מתכנסים בבית אל, יולי 2015. מטה בית אל, מערכת וואלה! NEWS
"באנו להביע תמיכה עם תושבי בית אל". השרים לוין, אלקין ואריאל בפגישה עם ראש מועצת בית אל/מערכת וואלה! NEWS, מטה בית אל

בהמשך הגיעו למתחם השרים זאב אלקין, יריב לוין ואורי אריאל, ונפגשו עם ראש המועצה שי אלון. "זה משבר אמיתי ואני מאוד מקווה שהוא ייפתר לטובה", אמר לוין. "מערכת המשפט מוטה. היא עושה איפה ואיפה ונוקטת באכיפה סלקטיבית. כאשר מדובר בבנייה יהודית יש דבקנות משפטית שאין לה מקום".

בתום הביקור, הוציאו השלושה הודעה משותפת. "באנו לכאן להביע תמיכה בתושבי בית אל. ברצונם לבנות את יישובם ולהביע מחאה על הפינוי המיותר. אנו דורשים להתחיל בבניית 300 יחידות דיור שהובטחו לפני ארבע שנים ולפעול באופן נחוש לאישור בתי דריינוף. אנחנו קוראים לשר הביטחון לבטל לאלתר את צו 'שטח צבאי סגור' בבית אל ולהוציא באופן מיידי את היס"מ מהיישוב. כמו כן, אנו קוראים למתיישבים שלא לפגוע בכוחות הביטחון בשום צורה".

השלושה הדגישו כי הם "שותפים לשאיפה של מתיישבי שא נור וצפון השומרון לחזור ליישוביהם, שנמצאים בשטח בשליטה ישראלית מלאה. היום, בציון העשור לגירוש, קיים קונצנזוס רחב בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית שההתנתקות היתה טעות קשה והגיע זמן לתקנה".

בתי דריינוף בבית אל, 28 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
הפינוי אתמול בבית אל/נועם מושקוביץ

שני הבניינים בבית אל המכונים "בתי דריינוף" מכילים 24 דירות, שלא אוכלסו בעקבות עתירת "יש דין" לבג"ץ. המבנים, שהוקמו ב-2010 וצופים לעבר פאתי מחנות הפליטים הסמוכים לרמאללה, אמורים להיהרס עד לסוף החודש, וזאת על פי פסיקת בג"ץ, שקבעה כי המבנים הוקמו על אדמות פרטיות של פלסטינים בניגוד לחוק. אלא שמאז ההחלטה על הפינוי, החלו במערכת הביטחון, בעידוד שר הביטחון משה יעלון, לקדם הליכים במנהל האזרחי על מנת להכשיר את המבנים בדיעבד.

בעבר כבר התחייבה המדינה להרוס את המבנים, אולם בעקבות לחץ המתנחלים חזרה בה מעמדתה זו והחלה בהליכים להלבין את השטח, אולם הליכים אלה התעכבו משמעותית עד אשר התקבלה פסיקת בג"ץ שקבעה כי יש להרוס את המבנים עד לסוף יולי. לדברי הקבלן והמועצה המקומית, אין כעת טעם בהריסת המבנים שצפויים לקבל הכשר.

פינוי בתי דריינוף בבית אל. הלל מאיר, סוכנות תצפית, אתר רשמי
עימותים בפינוי, אתמול בלילה/אתר רשמי, הלל מאיר, סוכנות תצפית

אתמול לפנות בוקר השתלטו מאות שוטרים וחיילים על המבנים לצורך פינויים. במהלך הפינוי פרצו עימותים אלימים בין הכוחות לבין מתנחלים שהתבצרו במקום, ועשרות מהם הועלו על אוטובוסים והורחקו מהמקום.

המהלך ספג ביקורת קשה, בפרט בקרב חברי סיעת הבית היהודי, שנתפסו במבוכה בעקבות המהלך לאחר שהתחייבו בפני התושבים כי לא יתקיים הלילה פינוי. "ביום העשור לגירוש יהודים מגוש קטיף החליט שר הביטחון לשלוח את כוחות הביטחון, בחשיכת הליל, לבית אל. כל זאת, על אף מה שהובטח לי, ואשר אמרתי בשמו לתושבי המקום", אמרה הבוקר שרת המשפטים איילת שקד. "חד-צדדיות, הטעיה והפרת סיכומים ייענו באותו מטבע. תשובת המדינה לבג"ץ תהיה נחרצת ואחת: למנוע את ההרס".

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully