וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לי בית": מזל אראמי וילדיה נכנסים לדירה אחרי חודש ברחוב

אראמי, אם חד-הורית לשישה וזכאית לדיור ציבורי, התגוררה בשבועות האחרונים באוהל. כעת יאפשר לה משרד השיכון מגורים בדירת קבע מדצמבר, ובינתיים תתגורר בדירה קטנה בקריית אונו. "תחושה של סוף מאבק"

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

"יהיה לי בית, יש לי בית", קראה בהתרגשות מזל אראמי בכניסתה לדירת עמידר שחלונותיה עדיין אטומים בבלוקים, וקורי עכביש, שכבר הפכו לרצועות מקצה לקצה, מעטרים את המטבח. "הייתי לוקחת את זה כמו שזה עכשיו. זה עדיף על לגור באוהל ברחוב כמו שאנחנו חיים מתחילת החודש", הוסיפה.

אתמול (שני) הגיע נציג של חברת עמידר ופתח לאראמי, אם חד-הורית לשישה ילדים, המתגוררת זה שלושה שבועות באוהל ברחוב לוי אשכול בקריית אונו עם ילדיה, בני 19-3, את הדירה בקריית אונו. היום צפויה החברה להתחיל בשיפוץ דירת שני החדרים, דירה שאראמי עצמה איתרה לפני כמה שנים ונאבקה כדי להפוך אותה לשימושית עבור זכאי הדיור הציבורי, וזו תשמש אותה ואת ילדיה עד דצמבר, אז יעברו לדירת קבע שעליה התחייב בפניהם שר השיכון יואב גלנט.

החיוך על פניה של אראמי לא נמחק. "זו תחושה של סוף מאבק. אני עדיין לא ממש מעכלת שיהיה לנו בית, בלי בעל דירה שכל רגע יכול לדפוק בדלת ולהוציא אותנו משם או לעקם פרצוף על הילדים", אומרת אראמי. "זה הבית שלנו, והחלק העוד יותר משמח הוא שנאבקתי עבור עצמי, אבל אחרינו ייכנסו לדירה אנשים נוספים שחיכו שנים בתור, אז בעצם עזרתי לעוד רבים".

עוד בוואלה!NEWS:
ברקע הוויכוח על הסכם הגרעין: קרי יגיע למזה"ת - ולא יבקר בישראל
מתווה הגז לא יעלה מחר להצבעה בממשלה ובכנסת
3 שנים אחרי: טרם נחקר מותו המסתורי של ניצול שואה בבית אבות

מזל אראמי בדירה המשופצת  בקריית אונו, יולי 2015. יותם רונן
"לא פשוט לחיות כאן עם שישה ילדים". מזל אראמי בפתח דירתה המיועדת/יותם רונן

במהלך הסיור בדירה המרווחת אראמי כבר מתכננת כיצד לשכן את הילדים, כשלכל אורכו היא נתקפת לא אחת בשיעול, שחוזר על עצמו שוב ושוב. "זה מהתקופה לצד הכביש", היא מספרת, "כל מכונית שעוברת מעיפה את האוהל, וכל מה שנפלט בסוף משפיע על הבריאות".

אראמי היא אחת מבין אלפי הזכאים לדיור ציבורי, הזכאית לדירה מינואר 2007. במהלך שנות ההמתנה היא החליפה כ-15 דירות משום שלא עמדה בתשלומי השכירות. לדבריה, הסיוע שקיבלה מהמדינה היה 1,750 שקל בעוד השכירות נושקת ל-4,000 שקל, ואילו הכנסתה מחברת ניקיון שבה היא עובדת במשרה מלאה מסתכמת ב-5,000 שקלים. לפי חוק המזונות, אראמי אינה זכאית לדמי מזונות מהמוסד לביטוח לאומי. "אני לא נתמכת על ידי המדינה ולא זכאית לשום קצבה", אמרה. "אני עובדת במשרה מלאה, אבל לא פשוט לחיות כאן עם שישה ילדים".

"כשהגעתי לראש הרשימה גיליתי דירה פנויה שבה שיכנו משפחה מגבעת שמואל", סיפרה. "הלכתי לעמידר, ושם הופניתי למשרד השיכון, אבל לא ממש ידעו מה לומר וישר ענו 'אין דבר כזה'. לשמחתי, בוועדה בכנסת דרשו מהמשרד להקים ועדה שתבדוק מה היה שם ואיך עקפו אותי בתור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מזל אראמי בדירה המשופצת  בקריית אונו, יולי 2015. יותם רונן
החלונות עדיין סגורים בלבנים מבטון. הדירה בקריית אונו/יותם רונן

בעקבות לחצים שהפעילו חברי שדולת הדיור בכנסת, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), המלווה את אראמי כבר כמה שנים, ח"כ אילן גילאון (מרצ) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), הודיע משרד השיכון בשבוע שעבר בדיון מיוחד בעניינה בוועדת בריאות, עבודה ורווחה, כי אראמי תוכל להיכנס לדירה במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בדצמבר. עד אז, יאפשרו לאראמי להיכנס לדירת שני חדרים, שאותה פתחו במיוחד עבורה. במקום נערך סיור של קבלן ואיש שיפוצים, והם יחלו היום לעבוד ולהכשיר אותו על מנת שאראמי ומשפחתה יוכלו להיכנס לדירה בתוך שבועיים.

"החיים ברחוב אלו לא חיים", מודה אראמי. "אני באוהל מתחת לביתה של אחותי, שם הילדים מתקלחים והיא מורידה לנו אוכל. לילה אחד התעוררתי וראיתי שבני בן השלוש יצא מהאוהל והתחיל לצעוד. אנחנו ליד כביש, מזל ששמתי לב כי ככה נמנע אסון. עכשיו שלחתי אותם לאחותי בצפת עד שיסתיים השיפוץ וניכנס לדירה".

"זה אבסורד שעומדות דירות סגורות, אטומות כמו זו, כבר שבע שנים", היא מוסיפה. "כל פעם ששאלתי על הדירה הזו אמרו לי 'היא הולכת לבינוי', אבל בינתיים היא סגורה שנים ארוכות, ואלו שנים שיכולות להרים משפחות לגובה. זה ממש לשים משפחה על מגש של כסף. נלחמתי על פתיחת הבית, אבל לא בשבילי. אז עכשיו יפתחו את הבית, ישפצו, וזה יסייע לי ולעוד רבים".

ח"כ לוי-אבקסיס: "מקווה שאלפי זכאים יקבלו קצת אוויר לנשימה"

ח"כ לוי-אבקסיס אמרה כי המקרה של אראמי וילדיה הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לאוזלת היד של המדינה כלפי אזרחיה בנושא הדיור הציבורי. "אני שמחה שהנושא הגיע לפתחנו, ויחד עם ההתערבות של שר הבינוי ושל ראש המטה שלו, שבאמת נכנסו לרזולוציות של המקרה הספציפי הזה, הביאו למציאת פתרון שבו קודם כל המשפחה תהיה תחת קורת גג ולאחר מכן ייכנסו לדירת קבע". לוי-אבקסיס ביקשה לציין לטובה את "הרוח החדשה" במשרד הבינוי והשיכון בכל הקשור לדיור ציבורי, והוסיפה כי בכוונתה להעלות הבוקר בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק להגדלת הסיוע בשכר דירה לממתינים לדיור ציבורי. "אני מקווה שעם אישורו אותם אלפי זכאים שמחזיקים ביד תעודת זכאות ואין להם מה לעשות איתה, כי המדינה לא מספקת להם דירות ציבוריות, יקבלו קצת אוויר לנשימה לפחות עד לקבלת הדירה, כמו במקרה של מזל וילדיה", אמרה.

"לפני שבועיים ביקרתי את מזל באוהל והבטחתי לה שנביא לסיום מוצלח של המצב ואני שמח שכך קרה", אמר ח"כ איציק שמולי. "מצד שני חייבים לזכור שיש עוד 2,700 משפחות, בתוכן גם ילדים, שממתינות. חייבים להמשיך את המאבק לקורת גג גם עבורן".

לפניות לכתבת דנה ויילר פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully