וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנים אחרי: טרם נחקר מותו המסתורי של ניצול שואה בבית אבות

28.7.2015 / 8:50

המשטרה לא גבתה עדויות בעקבות מותו של יעקב לזר בן ה-83, שננעל לבדו בשירותים לילה שלם, וקבעה שיש "חוסר אשמה". אחרי פרסום בוואלה!NEWS נפתח מחדש התיק, אולם הוא תקוע כבר שנתיים בפרקליטות. בנו של הקשיש: "תכף יש התיישנות, מה צריך לקרות כדי שיחקרו?"

יעקב לזר. באדיבות המצולמים
יעקב לזר/באדיבות המצולמים

שלוש שנים וחצי עברו מאז נמצא יעקב לזר, ניצול שואה בן 83, על רצפת חדר הכושר בבית האבות "משען" בצפון תל אביב כשהוא במצב של היפותרמיה, מה שהביא כעבור שבועיים למותו, אולם עד היום לא תוחקרו גורמים בנושא, למרות הבטחות המשטרה.

במרץ 2012, באחד מימי החורף הקרים ביותר של אותה שנה, הגיע לזר בשעות אחר הצהריים כדי להשתתף בפעילויות החברתיות במועדון שבבית האבות, הסמוך לביתו ברחוב פיכמן שבשכונת רמת אביב. למחרת בבוקר הוא נמצא מוטל על רצפת בית האבות, כשהוא חיוור וקר, לבוש למחצה ואינו מתמצא בנעשה סביבו. הוא הובהל על ידי מד"א לבית החולים איכילוב, שם נקבע כאמור מותו כעבור שבועיים. ככל הנראה, מתישהו במהלך הערב נכנס לזר לשירותים, הממוקמים בתוך חדר הכושר שפועל במקום, וננעל שם על ידי המאבטח. הוא נותר שם לבדו כל הלילה.

לפני המקרה היה לזר עצמאי ובמצב בריאות טוב. משפחתו של לזר טענה שהייתה רשלנות מצד בית האבות, אשר לא קבע נוהל המחייב את השומרים לסרוק את המתחם לפני הנעילה - וזו הגישה תלונה למשטרה בחשד לגרימת מוות ברשלנות, בהתבסס על מומחה שקבע כי קיים קשר סיבתי ישיר בין הזנחתו כשהוא נעול במועדון הקשישים, לבין מותו. ואולם, המשטרה החליטה לסגור את התיק בעילה של חוסר אשמה.

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
חשד לפגע וברח: ארבעה בני אדם נהרגו בתאונה קטלנית בצפון
נדיר: בן 12 נשך את אמו - והובא בפני שופטת באולם מעצרים
זעזוע בבריטניה: מחוקק תועד מסניף קוקאין במסיבת מין - והתפטר

השומר שנעל את הדלת לא נחקר בטרם התקבלה ההחלטה לסגור את התיק

כיצד הגיעה המשטרה למסקנה הזאת? באמצעות פעולת חקירה אחת: כמה חודשים לאחר שהוגשה התלונה ביקר חוקר בבית האבות, רשם על כך מזכר ואף שרטט את מבנה המקום. "לציין כי חדר הכושר לא היה פעיל, לא פגשתי באיש", כתב השוטר במזכר. מאז לא נעשתה שום פעולה בתיק, אפילו השומר שנעל את הדלת לא נחקר בטרם התקבלה ההחלטה לסגור את התיק.

בנו של לזר, ארי, הגיש באמצעות עורכי דינו גיל דחוח ועומר בללי, ערר על סגירת התיק לפני שנתיים. הוא עצמו ניגש ותחקר את המאבטחים במקום, והעביר למשטרה את תמלול השיחות. לטענת אחד השומרים, בדברים עם הבו, הוא ביקר במתחם חדר הכושר פעמיים באותו ערב, ובפעם האחרונה נעל את המתחם וסגר את האורות. הוא לא ראה את המנוח וגם לא קיים נוהל שמחייב אותו לבדוק. מאבטח אחר טען כי עובדי נקיון שניקו את חדר הכושר בבוקר גם הם לא הבחינו בקשיש. רק בשעה 10:00 התקבלה קריאה במוקד שדייר מצא את לזר שרוע על רצפת חדר הכושר. השיחות כאמור הועברו למשטרה.

בית אבות משען בצפון תל אביב. דרור עינב
בית האבות "משען" שבצפון תל אביב/דרור עינב

נושא נוסף שעורר תהיה היה הימצאו של לזר ערום למחצה, בלילה שבו הטמפרטורה הייתה 8 מעלות בלבד, מה שהגדיל את הסיכון הפיזי. הקשיש אותר ללא ארנקו וחפציו האישיים עמם נהג להסתובב באופן קבוע. "צירוף העובדות מעלה יותר מחשד סביר לכך שנגרמה עבירה פלילית נגד המנוח המצריכה חקירה עניינית ועצמאית", נטען.

זאת ועוד, לאחר פרסום המקרה בוואלה!NEWS לפני שנתיים, נמסר ממשטרת מחוז תל אביב כי נערך בירור מקיף מול החוקרים על אופן הטיפול בתיק החקירה. מפקד מרחב ירקון הורה אז לפתוח את התיק מחדש ולבצע חקירה יסודית ומקיפה. בנוסף, מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו, היום ממלא מקום המפכ"ל, הורה בזמנו למנות קצין בודק בדרגת סגן ניצב, שיבחן את אופן הטיפול באירוע וקבע גם שהאחראי על החקירה יטופל משמעתית.

עם זאת, מבדיקת וואלה!NEWS עלה כי הקצין האמור אולי הועבר לתפקיד אחר במשטרה, אולם לא ננקטו נגדו צעדים. כמו כן נמסר מהמשטרה כי התיק הועבר לפרקליטות מחוז תל אביב לאחר שבוצעו בו פעולות חקירה וכי כעת יש להמתין לחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית בטרם יוחלט על המשך ההליך. מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר כי הכנת חוות הדעת, הכוללת התייחסות לסוגיות מורכבות מאוד ברפואה, מצויה בשלבים מתקדמים ואמורה להסתיים בעת הקרובה. לאחר קבלתה, תגבש הפרקליטות החלטה באשר להמשך הטיפול בתיק.

את בנו של לזר, ארי, זה לא מספק. "זה כאילו כל הזמן יש פינג-פונג הלוך-חזור בין המשטרה לפרקליטות. ניצב סאו הבטיח שחוקר ראשי יטפל בזה. אני לא יודע איזו התנהלות הייתה, אבל כמה חודשים לאחר מכן, התברר שהעניין יושב כבר כמה חודשים במכון הפתולוגי. עוד מעט יגידו לי שכבר יש התיישנות. בן אדם מת. אין שום הבדל בין מה שקרה לאבא שלי לבין ילד שמשאירים ברכב חונה ואשר מתייבש בשמש. למרות זאת, המשטרה לא התייחסה (למקרה, ג"ג). מישהו בא, נעל את הדלת. מה צריך לקרות כדי שהמשטרה תתחיל להתייחס ברצינות? אני צריך להיות רונאל פישר? צריך לשחד את המשטרה או הפרקליטות כדי שהדברים יתחילו לזוז? אין לי תשובה והתסכול חוגג".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully