וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הוויכוח על הסכם הגרעין: קרי יגיע למזה"ת - ולא יבקר בישראל

28.7.2015 / 7:57

מחלקת המדינה הודיעה כי שר החוץ האמריקני יגיע בתחילת אוגוסט למצרים ולמדינות המפרץ לדיונים על ההסכם עם טהראן ועל המאבק בדאעש. על רקע המתיחות עם הממשל, גינה השגריר בארה"ב את דברי המועמד הרפובליקני נגד אובמה: "מילים לא ראויות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יגיע בשבוע הבא לביקור במזרח התיכון - במצרים ובמדינות המפרץ הפרסי - לדיונים על הסכם הגרעין שחתמו המעצמות מול איראן וכן בנוגע למאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בהודעה של מחלקת המדינה שפורסמה אמש (שני) בלטה העובדה שישראל לא מוזכרת בין המדינות שקרי עתיד להגיע ולבקר בהן. ב-2 באוגוסט יגיע קרי לקהיר למה שהוגדר כ"אשרור המחויבות האמריקנית לשימור השותפות עם מצרים". יום לאחר מכן ייצא שר החוץ לדוחא, בירת קטאר, כדי להיפגש עם מקביליו מערב הסעודית, מאיחוד האמירויות, מבחריין, מכוויית, מעומאן ומקטאר.

אי הגעתו של קרי לישראל במסגרת מסעו לאזור בנוגע להסכם הגרעין עם איראן מעידה על המתיחות בין וושינגטון לירושלים בסוגיה. בימים האחרונים נרשמו חילופי דברים קשים בין קרי לבין בכירים ישראליים על רקע ההסכם. ביום שישי האחרון האשים קרי את המתנגדים להסכם, ובהם ישראל, בכך שהם מאפשרים ל"פחד ולאמוציות" להכתיב את שיקול דעתם. "התחלנו (את המשא ומתן עם איראן) עם זמן פריצה (לפצצה גרעינית) של חודשיים. בעזרת ההסכם, במשך עשר שנים, זמן הפריצה יהיה שנה אחת או יותר. האם ישראל בטוחה יותר כאשר זמן הפריצה הוא שנה, או חודשיים?", שאל קרי את הקהל בנאומו במכון המחקר "המועצה ליחסי חוץ" בניו יורק. נוסף על כך, טען כי אם הקונגרס האמריקני יצביע נגד קבלת הסכם הגרעין עם איראן, "העולם יאשים את ישראל".

עוד בנושא:
קרי: "אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, העולם יאשים את ישראל"
שטייניץ תוקף את קרי בנושא הגרעין: "שלא יהלכו עלינו אימים"

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בדיון באו"ם בווינה עם הסכם הגרעין עם איראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
ידלג על ישראל. קרי/רויטרס

בתחילת השבוע הגיב בחריפות השר הממונה על איראן בממשלה, יובל שטייניץ, לדברי קרי והבהיר כי "מדינת ישראל תשמיע את עמדותיה בסוגיית הגרעין האיראני, הרלוונטית לביטחונה ולקיומה, ולאיש אין סמכות להלך עליה אימים". מלבד שטייניץ, אמרגורם רשמי ישראלי ל"ניו יורק טיימס" בנושא ואמר כי ישראל תמשיך להביע את עמדתה. "אנו דוחים את האיום המופנה כלפי ישראל בימים האחרונים. הקונגרס האמריקני יקבע את החלטתו בהתבסס על האינטרס האמריקני, הכולל התחשבות בבעלות בריתה של ארצות הברית. הניסיון המצער לאיים על ישראל לא ימנע מאתנו להשמיע את דאגותינו בנוגע להסכם, המהווה איום ישיר על ביטחון ישראל", אמר הבכיר הישראלי, אשר ביקש שלא להזדהות בשל רגישות הנושא.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר – אפריל 2014. GettyImages
"לא מפקפק בכנות הנשיא". דרמר/GettyImages

בתוך כך, אולי בניסיון להפיס מעט את המתיחות מול הממשל האמריקני, גינה אמש שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, את אמירתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות, מייק האקבי, שאמר כי הנשיא אובמה "מוביל את ישראל למשרפות". דרמר התראיין לעיתון הנפוץ USA TODAY והבהיר כי הדברים החריפים של המועמד הרפובליקני, שכבשו את הכותרות בארצות הברית מאז יום שבת, אינם מייצגים את ישראל בשום צורה.

"יש לנו ויכוח מאוד משמעותי עם הממשל בסוגיה מאוד משמעותית", הסביר השגריר, שהינו מקורבו האישי של ראש הממשלה נתניהו ונחשב לאיש הקשר החשוב ביותר של נתניהו למפלגה הרפובליקנית. "יחד עם זאת, אני לא מפקפק בכנות של הנשיא ושל אנשיו כאשר הם אומרים שלדעתם ההסכם הזה טוב לביטחונה של ישראל. אנחנו לא מסכימים בפרשנות שלנו לגבי מה יקרה בעקבות ההסכם".

דרמר סיכם את הסתייגותו מהאמירה החריפה של האקבי במילים אלה: "אלה לא מילים שלדעתי הן ראויות או שהייתי משתמש בהן". הסתייגותו של דרמר מדברי האקבי הגיעה לאחר שתי יממות שבמהלכן אירגונים יהודיים מובילים בארה"ב, ובראשם הליגה נגד השמצה, הביעו כעס וזעזוע מהאמירה הקיצונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully