וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחקן הפוקר מהארמון בדמשק מדגים: כך תתחמן איראן את המערב

24.7.2015 / 10:53

התחקיר בוול סטריט ג'ורנל, שבו טוענים גורמי מודיעין שאסד ממשיך לייצר בחשאי נשק כימי, מבהיר בצורה הטובה ביותר מה צפוי לקהילה הבינלאומית בכל הקשור לפיקוח על הגרעין האיראני. כי ככה זה במזרח התיכון, אמינות היא ערך עליון. פרשנות

צילום: סרטון חובבים שעלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(דיווח: עשרות נפגעים במתקפת גז מדרום לדמשק, אוגוסט 2013)

התחקיר שפרסם היום (שישי) הוול סטריט ג'ורנל אודות התכנית של המערב להשמדת הנשק הכימי של סוריה מבהיר מה צפוי לקהילה הבינלאומית בכל הקשור לגרעין האיראני. טעימה ממה שטהראן צפויה לעשות בהתנהלותה מול המערב. הוול סטריט ג'ורנל מצייר לפרטי פרטים את החורים שנותרו בשמיכה המערבית בניסיונה לפרק את הנשק הכימי שהיה בידי משטרו של בשאר אסד: רוב החומרים הכימיים שמיועדים לנשק הושמדו ורוב אמצעי הלחימה הכימיים גם כן. אולם נותר חשד מבוסס שלא רק שבשאר ממשיך להחזיק בנשק כימי נסתר, אלא שהוא ממשיך לייצר בחשאי נשק כימי מסוגים שונים.

את הסיפור צריך להתחיל בנשיא אמריקני נלהב שצייר בזמנו קו אדום המתייחס לאפשרות שהמשטר הסורי יעשה שימוש בנשק כימי. אלא שהנשיא הסורי האמין כי הממשל בוושינגטון והעומד בראשו לא מספיק נחושים בקווים האדומים שהציבו - או בעגה של שחקני הפוקר: He's bluffing, הוא מתחמן. כאשר היה "צורך", השתמש אסד ברקטות לטווח קצר שעליהן גז סארין במתקפה בפרברי דמשק באוגוסט 2013. התברר שבשאר צדק בהערכתו. הנשיא אובמה לא רצה לתקוף את סוריה משלל סיבות טובות ונכונות, אך הראה מספיק נחישות כדי לגרום לו להסכים להתפרק מנשק כימי. לכאורה, הדבר טוב ביותר שאפשר לדמיין, גם אם אמינותו של אובמה נפגעה.

עוד בוואלה!NEWS:
בזרוע היבשה תוקפים את לוקר: "איש חיל האוויר, לא מבין בצבא"
הרוג ושלושה פצועים בהתהפכות כלי רכב בכביש 90 שבערבה
ילדה תאומים בניתוח קיסרי - ופיתחה מחלת לב פתאומית

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק, יולי 2014. רויטרס
הוא מתחמן. אסד במפגן צבאי בדמשק/רויטרס

ואכן, אנשי הארגון למניעת הפצת נשק כימי, OPCW, החלו לפעול בשלל מתקנים בסוריה שבהם היו על פי החשד 1,300 טונות של חומרים ללחימה כימית. אלא שכאן גם החלו הבעיות על פי התחקיר של העיתונאי המוערך אדם אנטוס. על פי שיחות שניהלו אנטוס ושותפיו עם אנשי ממשל בארצות הברית, עם גורמים בקהילת המודיעין ועם חברים ב-OPCW, כל המתקנים שנבדקו היו אלה שהמשטר הסורי דיווח עליהם. גם הכמות, 1,300 טונות של חומרים ללחימה כימית, זהו נתון שמשטר אסד סיפק.

המהימנות של המידע שסיפק בשאר נראתה בשעתו גבוהה. הכמות הזו הושמדה ו-23 המתקנים נבדקו. אולם מלכתחילה, המפקחים לא יכלו לפעול במתקנים שהמשטר הסורי לא רצה שיבקרו בהם. על פי ההסכם, צוות הפקחים יכול היה להגיע למתקנים השונים בהתראה של 48 שעות בלבד ורק על פי שיקולי ביטחון. כלומר, הם נזקקו לאישור סורי מראש כדי לבקר באתר כזה או אחר. במקרים אחרים, אם האזור המיועד לביקור לא היה "מספיק בטוח" להערכת נציגי המשטר הסורי, הפקחים לא יכלו לבקר שם. לכן, באתר מסוים הפקחים נאלצו להסתפק בצילומי וידאו שהוכיחו שהמתקן רוקן מחומרים.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
במזרח התיכון אף פעם לא משקרים. נשיא איראן רוחאני בסיור בכור הגרעיני בבושהר, בתחילת השנה/AP

וכאן צצו כמה בעיות נוספות. על פי החשד של אנשי ה-OPCW, בשאר ואנשיו המשיכו לייצר נשק כימי במתקנים שונים של "המרכז הסורי ללימוד ומחקר מדעי", SSRC, שלא היוו חלק מאותה רשימה של 23 מתקנים, כמו למשל אמצעי לחימה שבהם נעשה שימוש בגז כלור. רק באוקטובר שעבר הוסיף המשטר לרשימה כמה מתקנים חדשים שלא היו שם לפני כן הכוללים את שלוחות ה-SSRC, אלה שלפחות ידעו עליהן במערב. אחת ההפתעות שציפו לפקחי ה-OPCW היו מעבדות ניידות לייצור נשק כימי, שפעלו על משאיות ענק ונעו על 18 גלגלים. אלה היו משאיות שנראו מבחוץ תמימות לכאורה, כולל פרסומות לחברות הונגריות.

הבעיה הקריטית עוד יותר היא שהסורים דיווחו לארגון על קיומם של מאה טילי סקאד בעלי ראש קרב כימי ו-1,100 פצצות להתקפה מהאוויר המיועדות נגד ישראל. חלק מהנשק הזה הושמד על ידי המשטר לטענת אנשי בשאר - אמינות היא הרי מעל הכול אצל הנשיא הסורי - והיתר בידי אנשי ה- OPCW. אולם הפקחים וקהילת המודיעין מודעים לכך שלמשטר היו רקטות לטווח קצר, כמו אלה שנעשה בהן שימוש באוגוסט 2013 בפרברי דמשק, שעליהן כלל לא דווח. מעבר לכך, ישנו חשד כבד שהמשטר מסתיר כמויות של גז סארין וגז חרדל. לדוגמה, המשטר דיווח כי ברשותו 20 טונות של גז חרדל שהוכנסו כבר לאמצעי לחימה שונים, אף שהחשד של גופי המודיעין המערביים היה שלבשאר ישנם מאות טונות מסוג זה. כלומר הדיווחים הסורים הראשוניים נראים היום לא אמינים וההערכה הייתה שהכמויות שהמשטר הסורי מחזיק היו גדולות יותר.

העיקר האמינות

בסופו של דבר הארגון ומדינות המערב העדיפו להמשיך בפירוק של מה שכן דווח על ידי הסורים כדי להשיג לפחות את זה. בשורה התחתונה, נכון, ההסכם ההוא שאליו הגיעה ארצות הברית עם הרוסים ועם בשאר שיפר את המצב. אך האם הוא מנע לגמרי מהמשטר של בשאר מלהחזיק בנשק כימי או לייצר נשק שכזה? מזה אפשר לשכוח.

גם בישראל מדברים כבר לא מעט זמן על כך שהאיום של הנשק הכימי הסורי פחת, אולם עדיין קיים. יתרה מכך, החשש בישראל הוא שבשאר שמר לעצמו אמצעי לחימה כימיים שעלולים ליפול לידי דאעש או שיועבר לידי חיזבאללה. ועכשיו אפשר כמובן לדמיין מה יעוללו האיראנים לפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית הבינלאומית שיידרשו להעביר התראה על ביקור כזה או אחר, 24 ימים מראש. ולכך מתווספת הבדיחה האחרונה שעולה מהעדות אתמול של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט: איראן היא שתעביר דגימת אדמה לבדיקה מהמתקן הצבאי בפרצ'ין. אם זה לא היה עצוב זה יכול היה להיות מצחיק. אבל העיקר האמינות במזרח התיכון. פה אף פעם לא משקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully