וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה מעריכים: ההצתה בישיבה בירושלים - בשל סכסוך פנימי

טרם נתפס החשוד בהצתה ובציור צלבי הקרס בישיבת "פתחי עולם", אולם במחוז ירושלים נוטים להאמין שהרקע הוא אישי. ראש הישיבה: "מרחם על מי שביצע את המעשה". שר הדתות ביקש להגביר את האבטחה סביב מקומות קדושים

צילום: עומר מירון, נועם מושקוביץ; עריכה: יאיר דניאל

חקירת ההצתה וההשחתה בישיבה בירושלים: במשטרת המחוז העריכו הערב (חמישי) כי הרקע להצתת הפרוכת בישיבת "פתחי עולם" הוא סכסוך פנימי בין גורמים בבית הכנסת שנמצא ברחוב המלך ג'ורג', במרכז הבירה. המתפללים שהגיעו הבוקר לבית הכנסת בישיבה, המיועדת לחוזרים בתשובה, גילו כי הבד אשר עוטף את ארון הקודש נשרף וכי על הארון עצמו צויר צלב קרס.

בישיבה אמרו היום כי מדובר ב"מעשה חמור, שלא היה לנו אף פעם". ראש הישיבה, הרב אליהו מאיר פייבלזון, הביע "שאט נפש" מהאירוע ואמר כי הוא ואנשיו משתפים פעולה עם המשטרה "על מנת למצוא את האחראי למעשה". הוא סיפר כי למקרה הבוקר קדמו כמה מקרים של פגיעה בסמלי המקום.

הראשון, לפני שבועיים וחצי, אז הוזז ארון הקודש כחמישה מטרים ממקומו, מבלי שנגרם נזק, ולא הוגשה על כך תלונה במשטרה. בישיבה העריכו כי אחד מהמתפללים אולי הזיז אותו. נוסף על כך, לפי פייבלזון, "לפני יומיים היה באמת דבר מוזר מאוד". "מי שהגיע לפה בבוקר מצא את ספר התורה לא פחות ולא יותר מאשר בשירותים. יש פה בהחלט דבר נורא, יש פה אדם שפועל מתוך איזשהו כעס, שנאה או מצוקה. למען האמת, אני יותר חושש לו ודואג לו, מאשר כועס עליו".

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
נאס"א: אותר כוכב לכת הזהה לכדור הארץ שייתכן שניתן לחיות בו
משפחת הלוחם הניחה מצבה זמנית: "נהרג במשמרת של נתניהו ויעלון"
דיווח: טורקיה תאפשר לארה"ב לתקוף יעדי דאעש מבסיס בשטחה

הצתה בבית מדרש ברחוב קינג ג'ורג 57, ירושלים. יולי 2015. נועם מושקוביץ
מנקים את שיירי השריפה בישיבת "פתחי עולם" הבוקר/נועם מושקוביץ

פייבלזון אמר כי אין לו מושג מי עומד מאחורי המעשה אבל סיפר כי "האדם שביצע את המעשה מכיר בקדושתו של ספר התורה ולכן הניח אותו בעמידה ולא זרק אותו על הרצפה". עוד ציין: "עצוב מאוד שאנשים מבינים את התורה בצורה כזאת ושזה גורם להם תחושות של כעס". הרב הוסיף כי היה מעדיף "להסתדר עם זה לבד", לו היה יודע במי מדובר. "אנחנו מקווים שהמשטרה תמצא את האדם. לא בשביל להעניש אותו. זה לא מה שבוער לי. אלא כדי לעזור לו ובעיקר בשביל לדאוג שזה לא יקרה שוב".

ראש הישיבה אמר כי הוא חש "בעיקר חמלה" כלפי החשוד. "אני מניח שאדם שפועל כך עושה זאת מתוך מצוקה מאוד קשה. יותר מאשר שאני כועס על מי שביצע את המעשה, יש לי צער, כאב ורחמים".

במקביל, שלח היום שר הדתות דוד אזולאי מכתב לממלא-מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בנצי סאו, שבו הוא מבקש "למצות את הדין" עם האחראי או האחראים לחילול בית התפילה, ולהגביר את האכיפה במקומות הקודש. "דווקא בימים אלה, אשר אנו אבלים על שריפת בית אלוקינו, מצאו להם אותם נבערים מדעת לחלל את בית השם ולבצע מעשי פורענות קשים בעיר קודש והמקדש", כתב השר. עותק של המכתב הועבר גם לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

היסטוריה של השחתות ופגיעה בסמלי הדת היהודית

בין אם מדובר בפשע שנובע מסכסוך או אם הרקע הוא פשע שנאה, מבדיקה של וואלה!NEWS עולה כי המקרה מהיום מצטרף לשורת מקרים בשנים האחרונות, שבהם הוצתו או הושחתו בתי כנסת בירושלים ובמקומות נוספים בארץ. חקירות האירועים הללו לרוב לא הובילו לעצורים או לכתבי אישום.

כך למשל, בנואר השנה, סמוך לבית הכנסת ההיסטורי "אוהל יצחק" במרכז ירושלים רוססו כתובות גרפיטי פורנוגרפיות, ככל הנראה כהתרסה נגד שומרי המסורת. בסוף 2014 רוססו כתובות גרפיטי נגד חוק הלאום על בית כנסת "בית אל" בתל אביב. אלמונים כתבו על אחד מקירותיו החיצוניים "במקום שבו מחוקקים חוקי לאום, ישרפו ספרים". סמוך לשער בית הכנסת הוצתה ערימת ספרי קריאה.

חצי שנה קודם, אלמונים השחיתו את בית כנסת "מסורת ישראל" של התנועה המסורתית (קונסרבטיבים, י"א) במרכז ירושלים, כשציירו עליו מגני דוד ובתוכם צלבי קורס. באותו החודש, קרוואן של קהילת חב"ד המשמש כבית כנסת עלה באש בתחנת דלק בכביש 6 סמוך לבאקה אל-גרבייה. במשטרה אמרו אז כי "נמצא חשד להצתת הקראוון", אך עד כה "טרם נעצרו חשודים". באירוע אחר בפתח תקווה שאירע באותו לילה הצית אלמוני כמה סידורי תפילה וניסה להצית את ארון הקודש בבית כנסת ברחוב חובבי ציון בעיר. הוא נכנס למקום, שפך חומר דליק, הצית אותו ונמלט.

בחודש ספטמבר 2011 ריססו אלמונים גרפיטי ושפכו צבע על קירות בית הכנסת בשכונת בית ישראל בירושלים. ב-2010 הודתה נערה חילונית בת 15 בהצתה של ארון הקודש, פרוכת ובימת חזן בבית הכנסת "פנים מאירות" שבשכונת רוממה, לטענתה, בגלל התנכלות של חרדים אליה.

רוב המקרים הסתיימו כאמור ללא עצורים או חשודים שנחקרו.

המכתב ששלח שר הדתות לממלא מקום המפכ"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully