וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מתכוננים: מועצת הביטחון תצביע היום על הסכם הגרעין

20.7.2015 / 8:15

אחרי ההצבעה, שצפויה לעבור ברוב קולות, יוסרו חלק מהסנקציות מעל איראן. בישראל מתרכזים בקונגרס ובאירופה מתכננים את חידוש היחסים הכלכליים עם טהראן. שר ההגנה האמריקני נחת בישראל: "ההסכם לא מונע את האופציה הצבאית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הסכם הגרעין עם איראן יהפוך היום (שני) מחזון למציאות, כאשר מועצת הביטחון של האו"ם תצביע עליו. ההצבעה צפויה להתקיים בשעה 16:00 (שעון ישראל), מיד עם פתיחת סדר היום במטה האו"ם בניו יורק. כל חמש החברות הקבועות במועצה – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה, שהן גם אלו שחתמו על ההסכם יחד עם גרמניה - צפויות להצביע בעד ההסכם, וכך גם רוב החברות האחרות. טרם ברור כיצד תצביע ירדן, המדינה הערבית היחידה החברה כיום במועצה.

בעקבות ההצבעה, יוסרו באופן רשמי רוב הסנקציות הבינלאומיות מעל איראן, אם כי הצעד ייצא לפועל רק בעוד כמה חודשים, לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תדווח כי איראן אכן עומדת במחויבויות הראשוניות שלה במסגרת ההסכם. הסרת הסנקציות על ידי האו"ם תפתח את הדלת לכלל מדינות העולם להסיר את הסנקציות שלהן מעל איראן, החל מרוסיה וסין, דרך האיחוד האירופי ועד למדינות חשובות באסיה כמו הודו ויפן.

הסכם היסטורי עם איראן || סיקור מיוחד בוואלה!NEWS:
קרטר נחת בישראל: "הסכם הגרעין מאפשר לשמור האפשרות הצבאית"
החרם על איראן כבר נסדק: משלחת כלכלית מגרמניה הגיעה למדינה
קרי על הסכם הגרעין: "עסקה טובה יותר? זו פנטזיה"

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
תהפוך את ההסכם מחזון למציאות. מועצת הביטחון/רויטרס

גם הממשל האמריקני יוכל להסיר מעל איראן סנקציות שהוטלו עליה מתוקף "צו נשיאותי", אם כי סנקציות שהוטלו על איראן מתוקף חקיקה בקונגרס, יישארו על כנן עד שהקונגרס האמריקני יחליט אחרת. ההצבעה בקונגרס תתקיים רק בתום פגרת הקיץ, בעוד כחודשיים.

הממשל האמריקני צפוי לטעון בפני חברי הקונגרס כי הסרת הסנקציות הבינלאומיות עלולה לגרום לכך שאיראן תהנה מרווח כלכלי אדיר מבלי להגביל את תכנית הגרעין שלה. זאת, אם ארצות הברית לא תסיר את הסנקציות שלה כפי שמחייב ההסכם, ואז מדינות אחרות בעולם יסירו את הסנקציות שלהן מעל איראן באופן חד-צדדי - ואילו איראן תוכל לטעון שארצות הברית הפרה את ההסכם.

בירושלים מבינים היטב כי אין כל סיכוי לשנות את תוצאות ההצבעה שתיערך היום, ולכן לא ניסו כלל לפעול בנושא. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, צפוי לשאת נאום מתוקשר בתום ההצבעה שבו יתקוף את ה"טעות ההיסטורית" של המעצמות, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודאי יתייחס בשעות הערב לתוצאה שתתקבל. בפועל, ישראל מרכזת את מאמציה כעת אל מול הקונגרס האמריקני ואינה מנסה כלל להשפיע על מה שיקרה בין כתלי מטה האו"ם בניו יורק.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ראש הממשלה בנימין נתניהו, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
בירושלים הבינו כי אין סיכוי לשנות את תוצאות ההצבעה. נתניהו/ראובן קסטרו

במקביל להצבעה, מדינות אירופה כבר מתכוננות לחידוש היחסים הכלכליים עם איראן, שצפוי להניב להן רווחים בהיקף של מיליארדי אירו. אמש ביקר בטהראן שר הכלכלה הגרמני, ביקור ראשון של שר אירופאי במדינה מאז נחתם הסכם הגרעין בשבוע שעבר. השר סיגמאר גבריאל, שמכהן גם בתפקיד סגנה של הקנצלרית אנגלה מרקל, הגיע לטהראן כדי להניח את התשתית לחידוש היחסים הכלכליים בין המדינות. בשבוע הבא אף צפויה לבקר באיראן משלחת ראשונה, אחת מיני רבות, של בכירי התעשייה הגרמנית.

השר גבריאל הפתיע את מארחיו האיראנים כאשר "נזף" בהם על כך שהם מסרבים להכיר בישראל. הוא אמר כי עבור גרמניה, "אי קבלת זכותה של ישראל להתקיים היא דבר בלתי מקובל". הוא הוסיף כי לטווח הארוך, עמדותיה של איראן כלפי ישראל ימנעו ממנה לפתח קשרים כלכליים טובים עם גרמניה, והציע לעשות את הבלתי ייאמן ולתווך בין ישראל לאיראן כדי לסיים את הסכסוך ביניהן.

ראש לשכות המסחר של גרמניה, שהתלווה לשר בביקורו, אמר כי הביקור הנו "סימן מעודד" עבור חברות גרמניות שמעוניינות להיכנס לשוק האיראני עם הסרת הסנקציות. בישראל מבינים היטב כי אחרי הביקור של השר הגרמני, יהיו עוד ביקורים רבים של דיפלומטים ומשלחות עסקיות באיראן. לא בטוח שהבאים בתור יטרחו לעשות את מה שעשה השר הגרמני בנושא יחסה של איראן לישראל.

שר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר מתקבל על ידי מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל עם נחיתתו בנתב"ג, 20 ביולי 2015. רויטרס
קרטר לוחץ את ידו של מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל עם נחיתתו בישראל, הלילה/רויטרס

בתוך כך, נחת הלילה בנמל התעופה בן גוריון שר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר. קרטר, שייפגש היום עם שר הביטחון משה יעלון ומחר עם ראש הממשלה, הגיע לישראל כחלק ממסע שכנועים ברחבי המזרח התיכון, שבמהלכו יבקר גם בערב הסעודית, שכמו ישראל, מטילה ספק רב בהצלחת הסכם. "אחת הסיבות לכך שעסקת הגרעין היא טובה, היא שהיא לא מונעת את האופציה הצבאית", אמר קרטר עם נחיתתו. לדבריו, צבא ארצות הברית "משמר ומשפר" את יכולות התקיפה הצבאית במקרה שאיראן תפר את תנאי ההסכם.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully