וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי על הסכם הגרעין: "עסקה טובה יותר? זו פנטזיה"

19.7.2015 / 0:02

שר החוץ האמריקני הדף את הביקורת וטען כי היחסים עם ירושלים לא נפגעו: "שוחחתי באופן קבוע עם נתניהו, הקשר הביטחוני שלנו טוב יותר מכל זמן אחר בהיסטוריה". שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, יגיע הערב לביקור בישראל

צילום: רשת PBS, עריכה: גדי וינסטוק

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, התראיין בנושא הסכם הגרעין ודחה את הטענה כי המעצמות התקפלו בפני איראן. "אין אלטרנטיבה אחרת שהוצעה על ידי המתנגדים. הם שואלים: מדוע לא 'מחצתם' תחת הסנקציות? אני אגיד לך למה, כי זה לא ימחץ אותם. זה הוכח. יש הרבה פנטזיה ב'הסכם טוב יותר'", אמר אמש (שבת) קרי בריאיון לרשת השידור הציבורית האמריקנית PBS.

לדבריו, הוא שוחח באופן קבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לכל אורך שיחות הגרעין. "היחסים הביטחוניים בין ארצות הברית לישראל מתואמים יותר מאשר בכל זמן אחר בהיסטוריה, ללא ספק", אמר. "הנשיא אובמה נערך לשדרג זאת ולהיערך לחששות ספציפיים. אבל אנחנו עדיין מאמינים שישראל תהיה בטוחה יותר עם 'זמן פריצה' של שנה במשך עשר שנים מאשר חודשיים".

הוא הוסיף כי "האמת היא שהשקענו ארבע שנים בהסכם הזה, שתומכות בו רוסיה, סין, צרפת, גרמניה, בריטניה ואיראן. זה לא היה קל. אני מאמין שההסכם הזה יבטיח כי איראן לא תוכל להגיע לנשק גרעיני".

לקריאה נוספת:
המאבק בהסכם הגרעין: איפא"ק שוקלת לשלוף את "נשק יום הדין"
אובמה: איש מעולם לא פעל כמוני למניעת נשק גרעיני מאיראן
לפיד: להקים ועדת חקירה בעקבות כישלון נתניהו בהסכם הגרעין

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בדיון באו"ם בווינה עם הסכם הגרעין עם איראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
"ההסכם הזה לא היה קל, אנחנו מאמינים שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". קרי/רויטרס

שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, מגיע הערב לישראל על רקע הביקורת בירושלים על ההסכם בין איראן והמעצמות, ככל הנראה במטרה להפיג את המתח. קרטר ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון משה יעלון ועם בכירים נוספים. במערכת הביטחון מעריכים כי קרטר ידאג להדגיש לאורך כל הביקור את מחויבות ארצות הברית לביטחונה של מדינת ישראל.

גורם ביטחוני אמר אמש כי המסר הכללי והרשמי של הדרג המדיני הוא שאין בכוונת ישראל להשלים עם ההסכם עם איראן. עוד הבהיר הגורם כי ישראל תמשיך להקפיא את הדיאלוג עם הממשל האמריקני על היקף הסיוע הביטחוני, כפי שפורסם לראשונה בוואלה!NEWS. לדבריהם, דו-שיח בנושא יתקיים רק לאחר החלטת הקונגרס אם לקבל את הסכם הגרעין שגובש. זאת, למרות שארצות הברית החליטה לחמש את מדינות המפרץ בעקבות ההסכם עם איראן.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר ויו"ר המטות המשולבים מרטין דמפסי בשימוע בקונגרס, 17 ביוני 2015. רויטרס
יבטיח את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל. קרטר/רויטרס

מחר צפוי קרטר להיפגש עם שר הביטחון יעלון, וניתן להניח כי השניים ידונו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, במערכת היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית, באירועים בחצי האי סיני, בסוריה ובלבנון, וכן בהתקדמות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לעבר גבולות המדינה. לאחר מכן ייצטרפו לפגישה בכירי משרד הביטחון ובכירי המטה הכללי.

יעלון מכיר את קרטר באופן אישי מתפקידו הקודם כסגן שר ההגנה האמריקני, וגורמי ביטחון מגדירים את היחסים ביניהם כחמים. תמונה של השניים אף הועלתה בחשבון הטוויטר של יעלון לקראת הביקור.

באותו היום יסייר קרטר באחד מגבולות המדינה ויקיים מפגש עם עיתונאים. ביום שלישי הוא ייפגש נתניהו ויערוך סיור במוזיאון יד ושם.

שר החוץ של בריטניה נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה, יולי 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו לא תמימים". שר החוץ הבריטי המונד לצד נתניהו, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

ביום רביעי האחרון הגיע שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, במטרה להגן על ההסכם. במסיבת עיתונאים שקיים נתניהו לאחר פגישתו עם המונד התייחסו השניים להסכם הגרעין. "איראן נותרה תומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם", אמר נתניהו, שרק יום לפני כן הואשם על ידי המונד בכך שהוא לא מעוניין באף הסכם עם איראן, אלא במדיניות של קיפאון תמידי. "לצערי, ההסכם שנחתם בווינה סולל את דרכו משטר הטרור להשיג פצצה", טען ראש הממשלה.

המונד קטע את דבריו ואמר: "אני מבין את החששות שלך, אבל תמיד היינו ברורים בכך שהעסקה הזאת עוסקת בסוגיית הגרעין". לדבריו, "משטר הסנקציות עוסק בפעילות הגרעינית הבלתי חוקית של איראן. אנחנו נשפוט את איראן לא לפי הקריאות של הקהל ברחובות טהראן, אלא לפי הפעולות של הממשל באזור". שר החוץ הבריטי הוסיף כי "אנחנו לא נאיביים לגבי זה. אנחנו מבינים שמחלוקות רבות עם איראן
בנוגע להתנהגותה באזור יוותרו, וכי צריך יהיה להתמודד איתן בחודשים ובשנים שיבואו".


(עדכון ראשון: 23:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully