וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג סרבן, אך עוצמתי: נתניהו בעיני הקהילה הבינלאומית

16.7.2015 / 16:56

ראש הממשלה מתרכז באיום האיראני, וסופג ביקורות על חוסר מוכנותו לפשרה - אך המערב חושב על דאעש. נתניהו פתח בקרב תקשורתי ופוליטי לקראת ההצבעה בקונגרס על הסכם הגרעין, אולם אובמה מתעקש להבחין בין התמיכה בישראל ליחסים עם נתניהו

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

השבוע האחרון הוא שבוע היסטורי ואחד מהקשים ביותר בכהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הסכם הגרעין בין שש המעצמות לאיראן העניק למשטר האיראני לגיטימציה בינלאומית והכניס את האיראנים למשפחת העמים. לאיראן ולמערב יש אינטרסים משותפים מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית, וב"סולחה" בין איראן לעולם, נתניהו שימש בתפקיד הכבש.

"כשאתה לא מוכן לגלות שום סוג של גמישות פוליטית, אתה מאבד את הקהילה הבינלאומית ובסוף נשאר לבד", אמר לוואלה!NEWS מקור דיפלומטי. "המעמד של נתניהו כסרבן בזירה הבינלאומית מהווה חיסרון, אבל יכול להוות עבורו גם יתרון. אמנם כשאתה מבודד זה מקשה עליך להניע מהלכים ולקבל תמיכה מהעולם, אבל מצד שני המאבק בונה את נתניהו כמנהיג חזק ועיקש, ועשוי לעשות לו שירות פוליטי טוב ברמה האישית והלאומית".

נתניהו צייץ השבוע בטוויטר ש"איראן מסוכנת יותר מדאעש". דברים כאלה עשויים להתקבל בהבנה באוזניים ישראליות, אבל בבריטניה עוד מלקקים את הפצעים אחרי ש-30 בריטים נרצחו בתוניסיה על ידי פעיל דאעש. במערב אירופה, בארצות הברית ובאוסטרליה אלפי אזרחים מתגייסים לשורות דאעש, והארגון האיסלאמיסטי מצדו לא מסתיר את שאיפותיו ותוקף ורוצח באכזריות את כל "הכופרים". המערב סימן את דאעש כאויב אסטרטגי, וכך גם איראן, שנלחמת בארגון בעיראק ובסוריה.

עוד ידיעות בעקבות הסכם הגרעין האיראני:
אובמה לנתניהו: "טעות היסטורית? לא שמעתי מה האלטרנטיבה שלך"
פילוג בוועדת חוץ וביטחון על הסכם הגרעין: "קמפיין של נתניהו"
חרדים מגרעין? כך משפיע ההסכם עם איראן על הרחוב הישראלי

נתניהו: "ישראל אינה מחויבת להסכם הגרעין". עומר מירון
"מנהיג חזק ועיקש". ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

מרבית מדינות המערב יפתחו מחדש את שגרירויותיהן בטהראן, והקשרים המסחריים של העולם עם איראן, מעצמת מדע והיי-טק, יתחדשו במהרה. מדובר בשינוי היסטורי במפה הגיאופוליטית של המזרח התיכון. מדינות המערב מנסות להפוך את השיעים במזרח התיכון לבעלות בריתן, במאבק נגד הג'יהאד הסוני של ארגונים סלפים, בהובלת דאעש. מי שנפגע כתוצאה מכך הוא נתניהו, שהציב את איראן כאיום האסטרטגי על ישראל, שמולו הוא לא מוכן לשום פשרה.

שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד אמר אתמול: "השאלה שצריך לשאול היא איזה הסכם היה מתקבל בתל אביב, והתשובה היא שישראל לא הייתה מרוצה מאף הסכם מול איראן אלא מעדיפה המשך מצב של קיפאון". שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר הוסיף: "אני מאמין שההסכם אחראי ובטוח, לכן כדאי שידידתנו ישראל תבדוק בדיוק את התנאים, ולא תטיח סתם ביקורת בוטה". שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הבהיר: "ישראל היא מקום בטוח יותר אחרי ההסכם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
"ישראל לא הייתה מרוצה מאף הסכם". המונד בשיחות בווינה/רויטרס

קרב פינג פונג תקשורתי בין אובמה לנתניהו

ביממה שאחרי חתימת ההסכם, התייצב נתניהו כמי שמובילו לבדו את החזית נגדו. הוא התראיין ברשתות הגדולות, נאם מעל כל במה אפשרית באנגלית ובעברית, והפך לקול הביקורתי היחיד שצוטט בכל העולם. בניגוד לנתניהו, בשאר מדינות המזרח התיכון אף מנהיג לא התבטא נגד ההסכם, ובמקום זאת נשלחו אנשי תקשורת שלהם לבטא את דעתם המסויגת של מנהיגיהם.

כעת המערכה המרכזית תהיה סביב אישור ההסכם בקונגרס. ולכן ביממה האחרונה התנהל קרב פינג פונג תקשורתי בין נתניהו לאובמה. נשיא ארצות הברית שמנסה לשווק לחברי בית הנבחרים את ההסכם התראיין אף הוא לכל הרשתות הגדולות, נשא נאום לאומה וקינח אתמול במסיבת עיתונאים שארכה שעה.

אובמה הסביר באריכות את כל היתרונות וההיבטים החיוביים שהוא מוצא בהסכם, והדגיש שאין אלטרנטיבה טובה יותר. כשלעיתונאים נגמרו השאלות, אובמה עשה צעד חסר תקדים בשש וחצי שנות כהונתו – הפנה שאלה לעצמו. "אני לא רוצה שתישאר שום אבן שלא נהפכה ביחס להסכם, ורוצה לענות לכל מבקרי ההסכם", אמר הנשיא והוסיף שנשיאים שיבואו אחריו יהיו בעמדה הרבה יותר טובה להתמודד מול איראן מאשר העמדה שהוא היה בה לפני ההסכם.

אובמה החזיר לנתניהו: "טעות היסטורית? לא שמעתי מה החלופה שלך". רויטרס
לא שמע שום אלטרנטיבה להסכם מנתניהו. אובמה/רויטרס

הקרב על הקונגרס נפתח. סנאטורים רפובליקנים מסננים את דף המסרים של נתניהו נגד ההסכם, ו"לאובמה ברור שנתניהו מוביל את המאבק בקונגרס מבחוץ", אמר המקור הדיפלומטי שמתריע מפני "ערעור של ראש הממשלה על ריבונות הנשיא האמריקני".

התוצאה של חילוקי הדעות המהותיים בין אובמה לנתניהו הובילה את אובמה לעשות אבחנה ברורה בין "נתניהו" לבין "ישראל". "ההסכם הזה ישמור על בטחון ישראל", הבהיר הנשיא והזכיר שהוא מחויב בכל מאודו להגנתה של ישראל. כדי להוכיח זאת אובמה הודיע שהוא שולח את שר ההגנה אשטון קרטר לישראל, ודווח כי האמריקנים יעבירו סיוע בטחוני נוסף ומשמעותי לישראל. מצד שני, ביחס לראש ממשלת ישראל אובמה טען ש"לא קיבלנו ממנו שום אלטרנטיבה ממשית להסכם".

השאלה היא אם נתניהו מסוגל להתגמש מול המערב, ולפחות לתת סיכוי להסכם הגרעין. בינתיים, הוא ימשיך במאבק שכבר החל בו בקונגרס, ויחזיק אצבעות למועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות שייערכו ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully