וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים מגרעין? כך משפיע ההסכם עם איראן על הרחוב הישראלי

15.7.2015 / 21:35

ההסכם שנחתם בין טהראן למעצמות עורר קולות מודאגים בקרב אזרחים בישראל, שרואים באיראן יישות לא רציונלית: "יש להם צו אלוהי שהם חייבים לממש". עם זאת, מחקרים מראים כי להבדיל מחמאס וחיזבאללה, איראן מטרידה אותנו קצת יותר ממזג האוויר

צילום: חדשות 10, רויטרס; עריכה: שניר דבוש

הסכם הגרעין שנחתם אתמול (שלישי) בין איראן למעצמות העלה את מפלס החששות בקרב רבים מתושבי ישראל. א', אב לשלושה ילדים ממרכז הארץ, סיפר כי ההסכם לוקה בחסר מאחר שאינו לוקח בחשבון את הקנאות הדתית של מנהיגי איראן. "אני חושב שהבעיה הכי גדולה פה זה שעשו עם האיראנים הסכם בעל תפיסה מאוד מערבית ליברלית, בלי לקחת בחשבון את הרציונל שהם עובדים לפיו", הסביר א'. "צריך לזכור שהרציונל שלהם הוא לא מערבי, הוא אפילו לא ערבי. הרציונל שלהם הוא דתי, הם לא מונעים מכוח של מחשבה לוגית מערבית, אלא מכוח של מחשבה דתית פנאטית, שחלק ממנה היא שלמדינת היהודים אסור להתקיים. אי אפשר לבוא ולדבר בשפה דיפלומטית עם אנשים דתיים פנאטיים, ואני אומר את זה כאדם דתי. כשיש לך אמונה כזאת פנאטית, אז אתה תעשה הכול, גם להתכחש להסכמים, בשביל להשיג בסוף את המטרה שלך. כבר היו לזה תקדימים בעבר".

א' מציע כי "במקום להסתכל על הדברים מלמעלה, מתוך התנשאות, אני אומר בואו נבחן את הדברים בגובה העיניים שלהם. כשאני מקשיב להם בשנים האחרונות, מאז שהתגלה עניין הפצצה, הם אומרים במפורש ולא מכחישים שישראל צריכה להימחק מהמפה. הם חוזרים על זה בכל מקום. אני אמנם לא פנאט, אבל אני יודע איך זה עובד. עם הימין הקיצוני תעשו הסכמים, זה לא מעניין אותם. הם לא רואים את מה שאת רואה. מבחינתם יש להם צו אלוהי שהם חייבים לממש. אנשים כל הזמן מפספסים את זה וזה מה שמפחיד".

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
"אי אפשר לדבר בדיפלומטיה עם דתיים פנאטיים". רוחאני/AP

עוד הוא טוען כי המצב עכשיו שונה, משום שאם ישראל תחליט לפעול נגד איראן, היא לא תזכה לגיבוי מהעולם. "בגלל זה אני נדהם מביבי", הוא מוסיף. "הוא מדבר על זה כבר עשר שנים, אבל הוא לא עשה שום דבר. אני מאוד חושש שההסכם הזה ואי העשייה שקדמה לו מצד ביבי, יובילו אותנו לאסון. אני לא אומר שאני אברח עכשיו לאירופה. אבל לא אשקר ואגיד שזה לא עבר לי בראש ושאולי נתחיל לחשוב על אופציה כזאת בעתיד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מחקרים: ישראלים לא חוששים מהאיום האיראני

ואולם, מחקרים בתחום הפסיכולוגיה הפוליטית שנערכו לאחרונה מוכיחים דווקא את ההיפך. פרופ' שאול קמחי, ראש החוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי, היה שותף לשני מחקרים שבדקו את מפלס החרדה של אזרחי המדינה מפני האיום האיראני. "בשני מחקרים שערכנו, האחד ב-2011 והשני ב-2014, ביקשנו מהישראלים שהשתתפו בו לדרג את האיומים מהגבוה ביותר ועד לנמוך ביותר. האיום האיראני דורג במקום נמוך יחסית. את המקום הראשון תפס האיום מצד חמאס, את המקום השני תפס איום החיזבאללה והאיום האיראני תפס מקום אחד בלבד לפני האיומים הסביבתיים (דוגמת אסונות טבע - ע"ח)", אמר.

לדבריו, "המסקנות של המחקרים היו שככל שהאיום יותר קרוב, תרתי משמע, ויותר מעשי, כך הוא נתפס כמאיים יותר. אנחנו קוראים לזה מרחק פסיכולוגי שהוא קשור גם למרחק הגיאוגרפי ולהתנסות הקודמת מאותו סוג של איום. ככל שהאיום נראה יותר תיאורטי וככזה שלא התנסינו בו בעבר, אז הוא נתפס כפחות מאיים ביחס לאיום אחר שכבר התנסינו בו. טילים מחמאס ומחיזבאללה כבר ספגנו, ולכן האיום הזה נראה יותר מוחשי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד רה"מ, 14 ביולי 2015. מור שאולי
"לא עשה כלום במשך עשר שנים". נתניהו/מור שאולי
איום האיראני תפס מקום אחד בלבד לפני האיומים הסביבתיים, דוגמת אסונות טבע

קמחי מסביר כי אפשר להוכיח את התיאוריה על ידי כך שאזרחי ישראל לא חרדים מתופעות רחוקות גיאוגרפית כמו המסת הקרחונים, אוקיינוסים שיזדהמו ויתרוקנו מהדגים או מים שיגמרו כתוצאה משינויים באקלים. לדבריו, אלו דברים שבתפישה אנו יודעים שהם מסוכנים, אך הם רחוקים גיאוגרפית ולכן מטרידים פחות.

בנוגע לגרעין, מסכים קמחי כי תוצאות המחקר עלולות להשתנות. "התחושות האלה נכונות אמנם לימים שלפני החתימה של ההסכם, אבל גם לתקופה שבה השיח על הגרעין האיראני היה כבר מאוד ער בארץ. עכשיו צריך לחזור ולבדוק את זה, אבל לא היום ולא מחר, אלא בעוד כמה חודשים. אבל אני מנחש שגם בפעם הזאת, התוצאות לא יהיו שונות".

דבריו של פרופ' קמחי, כך נראה, באים לידי ביטוי גם בקרב התושבים. ברוך אדלר, עצמאי מצפת, אמנם תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על שלא עשה מספיק לטענתו כדי למנוע את האיום הזה, אך למרות החששות שהוא מביע, תחושת הביטחון האישי שלו לא נפגעה. "עד לפני כמה שנים איראן הייתה מנותקת מכל העולם. האיומים של נתניהו על העולם הביאו למודעות שגרמה לשיחות בווינה", טען אדלר. "יחסו של אובמה לנתניהו הביאו את איראן למרכז המפה הלגיטימית. איראן הפכה בלילה אחד ל'בעלת ברית' וישראל נדחקת לקרן זווית ואולי אף מסוכנת. החשש הגדול של ישראל הוא לא מאיראן, כמו שהוא מהלגיטימציה העולמית לאיראן גרעינית ובכך להוות איום ישיר על השמדת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדלר רומז כי הוא מצפה מהממשלה לנקוט בפעולה עצמאית שתסיר לדבריו את האיומים. "מדובר פה בסכנה שכל עם ישראל חשוף אליה. ההרגשה היא שלאחר ההסכם הזה יחל מסע חימוש אזורי אדיר וברור שהמלחמה היא מאוד קרובה", הוסיף. "אני מודאג באופן כללי, אבל אני לא פוחד. לא ינום ולא יישן שומר ישראל. ישראל חייבת במקרה זה להבטיח את קיומה בעזרת השם וימים יגידו".

ד"ר חן יחזקאלי, פילוסוף מקיבוץ ראש הנקרה הסמוך לגבול הלבנון, סיפר כי הוא חושש מאותה סיבה. "אני חושש ממלחמת עולם שלישית, אבל אני לא מודאג היום יותר מאשר אתמול, אלא דווקא להיפך. אני מודאג מכך שהמזרח התיכון כולו, כולל אנחנו, יושבים לא על חבית אחת, אלא על שדה של חביות חומרי נפץ. מה שמדאיג אותי אלה ההנהגות הפירומניות. צודקים אנשי הימין שאומרים שההנהגות של האויבים שלנו הן חסרות אחריות לאין שיעור יותר מההנהגה שלנו, אבל זה לא מנחם אותי", אמר.

אובמה וקרי לא שוכחים שאיראן תומכת בטרור. לדעתי זה הסכם פנטסטי, הלוואי עלינו מנהיגים כאלה

לדבריו, אובמה הוא מנהיג שקול ואחראי הרבה יותר מאשר ראשי ההנהגה בישראל. "אני לא בקיא בפרטי ההסכם, כמו כל אזרח אני ניזון מכלי התקשורת. אבל עכשיו אני מרגיש טוב יותר מאיך שהרגשתי שלשום. לדעתי צריך להיות אובססיבי, לא נורמלי ושונא גויים כדי לחשוב אחרת", אמר ד"ר יחזקאלי. "האפשרות האחרת היא המחשבה שאובמה ורוחאני עשו קונספירציה כדי להשמיד את ישראל. אני לא אומר שזה לא אפשרי, אבל לא נראה לי שזה המצב. בייחוד לאור זה שאני לא רואה איך מישהו בישראל יכול להתכחש או להמעיט בעובדה שההסכם מאפשר פיקוח בינלאומי על כל מתקני הגרעין וגם במחנות צבאיים, שבהם עד כמה שידוע מתקני גרעין.

"גם אובמה וגם קרי אומרים שהם לא שוכחים עדיין שאיראן תומכת בארגוני טרור ושהם לא מתכוונים להוריד את הלחץ מאיראן בעניין הזה. זאת אומרת שהם לא באופוריה, הם עם עיניים פקוחות. לדעתי זה הסכם פנטסטי, הלוואי שלנו יהיו מנהיגים כאלה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, 13 ביולי 2015. רויטרס
"הם לא באופוריה". אובמה וביידן/רויטרס

ישראל אשד שימש בעבר מנהל עמותת התיירות גולן ומנכ"ל יקבי רמת הגולן. מאז 1973 הוא מתגורר ביישוב אליעד שבגולן וכעת הוא חי באופן זמני בפריז במסגרת שליחות של אשתו כנספחת הכלכלית של ישראל בצרפת. כתושב הצפון, גם אשד חווה לפחות מלחמה אחת שבמהלכה הופגזו יישובי האזור. "ההסכם בין רוחאני לאובמה, בדיוק כמו זה שבין היטלר לצ'מברלין, לא יסיט את איראן מהתקדמותה להשגת יכולת גרעינית תוך עצימת עיניים של העולם ה'נאור'. בדיוק כמו העיוורון של המנהיג הבריטי לפני מלחמת העולם השנייה", אמר אשד. "ההישג הגדול של אובמה הוא העברת תפוח האדמה הלוהט לבא אחריו. מנקודת המבט של מדינת היהודים, ההסכם הנואל לא מעלה ולא מוריד. אנחנו, כך אני מקווה, נדאג לעצמנו".

ואולם, הדבר שמטריד רבים מהתושבים שעמם שוחחנו הוא דווקא ערעור היחסים בין ישראל וארצות הברית. "אנחנו חשים בגידה מהגדולה שבידידותינו", אמרה עורכת הדין בת חן חדד מצפת, שהייתה בין המעטים שנשארו בעיר בזמן שזו ספגה קטיושות רבות במלחמת לבנון השנייה. "אם מדינה כמו ארצות הברית עושה הסכמים עם מדינה עוינת כמו איראן, זה רק מוכיח לי שאין לנו על מי לסמוך אלא רק על אלוקים ועל ממשלת ישראל שתקבל את ההחלטות הנכונות ותגיב בהתאם. אין לי שום מחשבה לעזוב את הארץ, חייתי בארצות הברית במשך שנתיים וחצי ואין כמו בארץ. שום הון שבעולם לא שווה כדי להפסיד עבורו את הרגעים והחוויות עם המשפחה". דין ברנזון, מאמן כושר מצפת, סיפר דברים ברוח דומה: "מטרידה אותי המחשבה על ביטחונה של ישראל, של חיילי צה"ל ושל אזרחיה. אין לי מחשבות לעזוב את הארץ". הוא הוסיף בחיוך: "כאן בניתי את ביתי עם משפחתי ובוודאי שלא אעזוב את המתאמנים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully