וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לנתניהו: "טעות היסטורית? לא שמעתי מה האלטרנטיבה שלך"

16.7.2015 / 0:13

נשיא ארה"ב המשיך בניסיונותיו לשווק את ההסכם עם איראן לקראת הדיון בקונגרס וטען כי ראש הממשלה לא הציג חלופה עדיפה. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא מבין את החשש בישראל. חמינאי: "אי אפשר לסמוך על חלק מהמעצמות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יממה אחרי החתימה על הסכם הגרעין בווינה, נשיא ארצות הברית המשיך אמש (רביעי) בניסיונותיו לשכנע את הקונגרס בכך שמדובר בהסכם טוב. זאת, עם תחילת 60 הימים הקבועים בחוק שבמהלכם יבחנו המחוקקים את העסקה שנחתמה בין המעצמות לטהראן. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר אובמה כי הוא מבין את החשש של ישראל ושל מדינות המפרץ מכך שאיראן תמשיך לשלוח נשק לארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון, אך הדגיש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הציג חלופה טובה יותר. במקביל, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התבטא בפומבי לראשונה מאז הושגה העסקה וטען כי על חלק מהמעצמות "לא ניתן לסמוך".

"ללא הסכם, משטר הסנקציות הבינלאומי יתבטל ויהיה קשה להטיל אותו על איראן מחדש", טען אובמה. "עם ההסכם הזה, יש לנו הזדמנות לפתור בדרכי שלום איום גדול לביטחון העולם והאזור", הוסיף. לדבריו, ללא ההסכם, היה סיכוי למלחמות נוספות במזרח התיכון ולמירוץ חימוש גרעיני ב"אזור האלים ביותר בעולם". אובמה אמר עוד כי האלטרנטיבה להסכם, שזכה לביקורת נוקבת מצד ישראל ומצד גורמים במדינות המפרץ, היא מלחמה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מדבר על הסכם הגרעין בבית הלבן, 15 ביולי 2015. רויטרס
"האלטרנטיבה להסכם היא מלחמה". אובמה, אמש/רויטרס

"הדרך למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני היא או באמצעות דיפלומטיה או באמצעות כוח, במלחמה. אלו שתי האפשרויות", הדגיש. נשיא ארצות הברית אמר כי מבקרי ההסכם, בהם מנהיגי המפלגה הרפובליקנית וראש הממשלה בנימין נתניהו לא הציגו אלטרנטיבה טובה יותר. "אני שומע הרבה שההסכם יאיים על ישראל, על העולם ועל ארצות הברית, אבל לא שמעתי מה האלטרנטיבה המועדפת עליך", התייחס אובמה לביקורת של ראש הממשלה וציטט את טענתו כי מדובר ב"טעות היסטורית".

עם זאת, הוא קרא לשיתוף פעולה עם ישראל ועם נסיכויות המפרץ, ובראשן ערב הסעודית, כדי למנוע משלוחי נשק לבעלי בריתה באזור. הנשיא אמר כי צריך "להקצות יותר משאבים כדי למנוע מאיראן להעביר סיוע לחיזבאללה". לדבריו, "אני מבין את החששות שלהן, ולכן אני אומר להן: 'בואו נשתף פעולה בצורה יעילה יותר כדי לשפר את יכולות המודיעין שלנו כדי לפגוע ביכולת להעביר משלוחי נשק דרך הרשתות המוכרות'".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד רה"מ, 14 ביולי 2015. מור שאולי
לא הציג חלופה טובה יותר. ראש הממשלה נתניהו/מור שאולי

כמו כן, הוא הוסיף כי הוא לא צופה שיתוף פעולה עם איראן במלחמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), אך לדעתו חשוב שטהראן תהיה חלק מהפתרון למלחמת האזרחים בסוריה. הנשיא האמריקני הדגיש כי למרות ההסכם, הוא לא סבור שבעתיד הקרוב יחודשו היחסים הדיפלומטיים עם איראן, שהסתיימו לאחר המהפכה האיסלאמית ב-1979. אובמה אף התייחס לארבעת האזרחים האמריקנים המוחזקים באיראן, בהם כתב העיתון "וושינגטון פוסט" ג'ייסון רזיאן. "אנחנו פועלים יום-יום כדי לשחרר אותם", אמר.

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, יוני 2015. AP
לא סומך על המעצמות. המנהיג העליון של איראן חמינאי, יוני/AP

באותו זמן שבו נשא אובמה את דבריו, פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית את המכתב ששלח חמינאי לנשיא חסן רוחאני ובו התייחס לראושנה להסכם. "השגת העסקה היא צעד חשוב, אבל יש לבחון מקרוב את פרטי ההסכם ויש לנקוט צעדים כדי לוודא את יישומו ושהצד האחר לא מפר אותו", כתב.

"על חלק משש המעצמות לא ניתן לסמוך", ציין המנהיג העליון, מבלי לפרט במי מדובר. ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, לצד האיחוד האירופי, ניהלו משא ומתן ממושך עם איראן במהלך השנתיים האחרונות. "אני קורא לאומה היקרה שלנו להישאר רגועה ומאוחדת, כך שנוכל לשמור על האינטרסים הלאומיים שלנו באווירה רגועה והגיונית".

(עדכון ראשון: 20:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully