וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: ארבע שנות מאסר ל"מנהל החשבונות של אושוויץ"

בגיל 93, בית המשפט גזר עונש מאסר על אוסקר גרונינג, איש אס-אס שהורשע ב-300 אלף אישומים של סיוע לרצח. אתמול טען: "אף אחד לא היה צריך להשתתף באושוויץ. אני מתחרט שלא הבנתי את זה מוקדם יותר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט בלונבורג שבצפון גרמניה גזר היום (רביעי) עונש מאסר בפועל של ארבע שנים על אוסקר גרונינג, איש אס-אס לשעבר בן 93, שהורשע ב-300 אלף אישומים של סיוע לרצח. גרונינג היה שומר במחנה ההשמדה אושוויץ, וכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ". בדיון בבית המשפט אתמול, הוא שב והתנצל על מעשיו. "אף אחד לא היה צריך להשתתף באושוויץ", אמר. "אני יכול לבקש סליחה רק מאלוהים, אין לי זכות לבקש זאת מהשורדים".

"אני עכשיו יודע", הוסיף גרונינג. "אני מתחרט באמת ובתמים שלא הגעתי להבנה הזאת מוקדם יותר, ובאופן ברור יותר. אני מתנצל". במהלך משפטו, אמר כי היה לו ברור שהיהודים לא היו אמורים לצאת מהמחנה שבפולין בחיים. "לא הייתי יכול לדמיין דבר כזה", העיד גרונינג. בעדותו, חשף השומר לשעבר בעדותו פרטים מצמררים על אודות חיי המחנה, ובפתח המשפט ביום שלישי הודה כי הוא חולק "אשמה מוסרית" למעשים.

עוד בוואלה חדשות:
משפט השומר הנאצי: "לא דמיינתי שיהודים יצאו בחיים מאושוויץ"
"מנהל החשבונות של אושוויץ" עומד לדין על סיוע לרצח 300 אלף יהודים
האפיפיור: "מדוע בעלות הברית לא הפציצו את אושוויץ?"

אוסקר גרונינג – שומר נאצי ממחנה אושוויץ המואשם ב-300,000 סעיפים של סיוע לרצח - לינבורג, גרמניה – 21 באפריל 2015. רויטרס
המשפט נגדו התאפשר בעקבות שינוי בחוק הגרמני. גרונינג בבית המשפט/רויטרס

גרונינג עמד למשפט בגין מעשיו בתקופה שבין מאי ליולי 1944, שבמהלכה כ-425 אלף מיהודי הונגריה הובאו לאושוויץ-בירקנאו. לדבריו, באותה תקופה הגיעו רכבות רבות למחנה, ולעתים קרובות רכבת שהגיעה נאלצה להמתין בדלתות נעולות, עד שהרכבת שלפניה "נקלטה". גרונינג הוצב לרוב במחנה אושוויץ 1, אולם הוא שמר בבירקנאו, שם הוצבו מרבית תאי הגזים, לפחות שלוש פעמים. "מישהו אמר ש-5,000 בני אדם טופלו בתאי הגזים ב-24 שעות, אבל לא בדקתי את זה", אמר. "התפוסה של תאי הגזים ושל המשרפות הייתה די מוגבלת".

בניגוד לעדויותיהם של שורדי אושוויץ, שתיארו את ההגעה למחנה ככאוטית, גרונינג טען כי "זה היה מאוד מסודר". לדבריו, "כולם צעדו, חלק בכיוון אחד, ואחרים בכיוון אחר, לעבר המקום שבו היו המשרפות ותאי הגזים". תפקידו המרכזי של גרונינג היה לאסוף את הכסף שנלקח ממי שהגיעו ברכבות.

גרונינג נחקר פעמיים בעבר, אולם לא הוגש נגדו כתב אישום. עם זאת, כתב האישום הנוכחי הוגש לאחר שינוי בחוק הגרמני, לפיו כל מי שסייע לפעילותם של מחנות ההשמדה יכול להיות מואשם בסיוע לרצח, גם אם לא קיימת ראיה להשתתפות בפשע ספציפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully