וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג לצד נתניהו: השניים נפגשו לדון במשמעויות הסכם הגרעין

רוב חברי האופוזיציה מתנגדים להסכם ההיסטורי בין איראן למעצמות, אך שומרים על ממלכתיות. הרצוג: "למרות המחלוקות, אנחנו אופוזיציה אחראית". עם זאת, יש מי שמפנה אצבע מאשימה: "כישלון חרוץ"

צילום: עומר מירון, רויטרס; עריכה: שניר דבוש

המערכת הפוליטית סערה אתמול (שלישי) סביב הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. בין הרוב המכריע של חברי הכנסת במשכן שררה תמימות דעים כי ההסכם הוא גרוע. בעוד חלק מחברי האופוזיציה בחרו להתייצב מאחורי ראש הממשלה בנימין נתניהו, היו גם כאלה שהפנו כלפיו את האצבע המאשימה וטענו כי מדובר בכישלון אישי שלו.

מי שעמד לצדו של ראש הממשלה היה יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, שהעניק ראיונות לכלי תקשורת זרים והדגיש בדבריו כי יעבוד בשיתוף פעולה עם נתניהו. "למרות המחלוקות והחשבונות שעוד יש לעשות על התנהלותו והחלטותיו של ראש הממשלה, עדכנתי אותו בשעה האחרונה כי אנחנו, כאופוזיציה אחראית, מתגייסים ברגע הזה לטובת מדינת ישראל כדי לפעול ככל שניתן לטובת שיפור ביטחונה לאור המצב החדש", אמר הרצוג.

אמש נפגשו השניים בלשכת ראש הממשלה בירושלים. נתניהו עדכן את הרצוג בסקירות שניתנו בישיבת הקבינט על המשמעויות הביטחוניות של ההסכם, והרצוג חזר על דבריו והדגיש כי הוא מתגייס לעשות הכל למען ביטחון מדינת ישראל במצב החדש שנוצר. לדברי נתניהו, העובדה שיש הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה באשר לסכנה לביטחון המדינה, חשובה במיוחד. עוד הוסיף נתניהו כי בנושא זה, הקשור לאינטרס הלאומי המשמעותי ביותר, חשוב להציג לעולם חזית אחידה.

לקריאה נוספת:
דיפלומטים אירופים: "הסרת הסנקציות שהטלנו לא תלויה באישור הקונגרס"
נתניהו ואובמה שוחחו: "ההסכם יזרים כסף לטרור האיראני"
נאום נתניהו מעביר מסר לאובמה: האופציה הצבאית על השולחן

יצחק הרצוג, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"אופוזיציה אחראית". יצחק הרצוג/ראובן קסטרו

בדומה להרצוג, גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הבהיר כי אינו מעוניין לנצל את הבמה לביקורת כלפי נתניהו, ופרסם הודעה אשר תואמת את קו ההסברה הרשמי של ממשלת ישראל. בהודעת לשכתו של ליברמן נכתב: "הסכמים שמתעלמים מניסיון העבר - מסכנים את העתיד. ההסכם עם איראן ייזכר בהיסטוריה באותה שורה עם הסכם מינכן ועם ההסכם עם צפון קוריאה. ההסכם הזה הוא הסכם שמתעלם מהסכנות הגדולות, הוא הסכם של כניעה מוחלטת לטרור ולאלימות בלתי מרוסנת בזירה הבינלאומית. מעל ההסכם הזה מתנוסס דגל שחור והוא ייזכר בהיסטוריה כיום שחור לעולם החופשי כולו".

חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד) היה בין אלו שביקרו את נתניהו בנושא. לדבריו, ההסכם הוא "עדות לכישלון החרוץ של מדיניות ראש הממשלה בסוגיה שאותה ניכס לעצמו וניהל לבדו, תוך התעלמות מן הביקורת בישראל ובעולם, באמירה השחצנית שהוא יידע לעצור את הגרעין האיראני". הוא הוסיף כי "נתניהו בחר באסטרטגיה של עימות עם הממשל האמריקני, תוך שהוא פוסע ברגל גסה לתוך הפוליטיקה בוושינגטון, וגרם לכך שישראל לא הייתה מיוצגת בלוזאן או בווינה ולא השפיעה על המשא ומתן ברגעיו הקריטיים ביותר". דבריו של שלח הצטרפו לאמירות דומות שאמר אתמול יו"ר מפלגתו, יאיר לפיד, ולפיהם נתניהו צריך להתפטר בעקבות ההסכם. לפיד אף התראיין לשורה של רשתות זרות ותקף את ההסכם ואת היעדר המנגנון שיאפשר ביקורות פתע על מתקני הגרעין.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ח"כ עופר שלח נואם במליאת הכנסת, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"עדות לכישלון החרוץ של נתניהו". ח"כ שלח/יואב דודקביץ'

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הסכימה כי "ברור שההסכם אינו מושלם. ברור שלאיראן יש תכנית גרעין ואני ממש לא מזלזלת בכך שאיראן גרעינית היא איום שישראל. כמו כל העולם המערבי, צריכים לעשות כל מאמץ כדי למנוע". עם זאת, גלאון, בדומה ללפיד, מתחה ביקורת חריפה על נתניהו בפוסט בעמוד הפייסבוק שלה: "לצערי, ההתנהלות של נתניהו סביב הסוגיה, האמירות הפומביות נגד האמריקנים וההתערבות בפוליטיקה פנימית, העלו את יחסי ישראל וארצות הברית על מסלול התנגשות, ובמקום להיות חלק מהפתרון של הקהילה הבינלאומית, ישראל הפכה להיות חלק מהבעיה".

המפלגה היחידה אשר בירכה בפה מלא על ההסכם הייתה הרשימה המשותפת, שפרסמה גילוי דעת. "זהו ניצחון של רצון העם האיראני ושל מאבקו להסרת המצור והסנקציות מעל מדינתו וסירובו להיכנע לכפיות הבינלאומיות", נכתב.

הרשימה המשותפת דרשה גם להחיל פיקוח על הכור הגרעיני של ישראל. "אנו קוראים לכונן מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני והשמדה המונית, כולל בישראל, ודורשים שישראל תחתום על האמנות הבינלאומית ולהטיל עליה פיקוח בינלאומי ופיקוח ארגונים נגד נשק גרעיני", נכתב בהודעת המפלגה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully