וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום נתניהו מעביר מסר לאובמה: האופציה הצבאית על השולחן

14.7.2015 / 18:10

על אף שבמטכ"ל היו מעוניינים להסיט את תקציבי העתק המיועדים לאופציה הצבאית מול איראן למטרות אחרות, דברי ראש הממשלה מעידים אחרת. גורמים במערכת הביטחון: "קל לבטל יכולות, קשה להחזיר כשירות"

צילום: עומר מירון, אריאל חרמוני – תקשורת שר הביטחון; עריכה: שניר דבוש

בשנת 2013 טען שר הביטחון לשעבר אהוד ברק כי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין של איראן היא נמוכה. היום (שלישי), לאחר חתימת הסכם הגרעין ההיסטורי, המאפשר את המשך הפרויקט האטומי של טהראן, האופציה הצבאית נראית קלושה עד אפסית. כל ניסיון לבצע מהלך צבאי נגד מתקני הגרעין באיראן ייתפס כצעד אלים נגד מדינות המערב וגרירתן אל מערכה שאיש לא יודע כיצד תסתיים. ואולם, במצב של ישראל, לא נראה שיש ממשלה בירושלים שמסוגלת לקבל החלטה דרמטית על תקיפה, כפי שהיה לפני "מבצע אופרה" - תקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981.

גורמים בכירים בסביבתו של שר הביטחון משה יעלון טוענים כי אין כל כוונה להוריד רגל מהגז או לאפשר לצה"ל להעביר משאבים מהאופציה צבאית לנושאים דחופים אחרים. יעלון אף הבהיר בפורומים סגורים כי צה"ל שומר על האופציה הצבאית למקרה שבו ישראל תמצא את עצמה מבודדת לחלוטין בעמדתה, על אף שבירושלים תמיד מעדיפים כי המלאכה תיעשה בידי אחרים.

לקריאה נוספת:
שגריר צרפת בישראל: "אם איראן לא תעמוד במחויבויות ההסכם לא יעמוד"
יעלון: "טרגדיה"; שלח נגד נתניהו: "נכשל בסוגיה שניכס לו"
"מזכיר את ההסכם עם צפון קוריאה": דף המסרים של נתניהו לשרים

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
האופציה צבאית על השולחן. המתקן בנתנז/AP, AP Photo/Vahid Salemi

מקורות נוספים במערכת הביטחון הבהירו כי ישראל ממשיכה לעקוב ברצף אחרי פרויקט הגרעין האיראני, במטרה לאתר שינויים בהתנהלותה של טהראן ולהתריע בהתאם. גורם בכיר סיפר בשיחה עם וואלה!NEWS כי פעילותה של ישראל נותנת את אותותיה בפורומים הבינלאומיים. "כולם שכחו, אבל בתחילת הדרך, הרבה לפני הטלת הסנקציות, האמריקנים לא השתכנעו מהנתונים שהשיג המודיעין הישראלי. רק אחרי עבודה מאומצת של מדינאים ואנשי קהילת המודיעין, השתכנע הבית הלבן כי איראן מתעתעת במערב ומקדמת פרויקט נשק גרעיני", טען. "אף אחד לא יכול להתחייב שאיראן לא תפר את ההסכם. הם שקרנים וישראל חייבת להיות מוכנה - ללא קשר להתחייבות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה שלא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

ברוח דברים אלו ממליצים גורמים בכירים במערכת הביטחון להשאיר את האופציות על השולחן, ואף לדאוג להפעיל מנוף לחצים על איראן והמערב. "קל לבטל יכולות", הוסיף אחד הגורמים, "קשה יהיה להחזיר כשירות לכלל המערכים אם ישראל תצטרך להשתמש ביכולת הצבאית. ביטול או צמצום היכולות לא נמצא כלל על הפרק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

במטכ"ל היו מעדיפים לעשות שימוש אחר בתקציב המיליארדים

למרות הדיון בצמרת מערכת הביטחון בנושא וההחלטה של יעלו לתחזק את האופציה הצבאית, פורסם בוואלה!NEWS לפני כשבועיים כי הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט מינה את סגנו, אלוף יאיר גולן, לעמוד בראש צוות מיוחד שיבחן את האופציה הצבאית ועתידה בהתאם להסכם. איזנקוט היה רוצה לראות התאמה בין הסיכוי להפעיל את האופציה הצבאית נגד איראן להיקף התקציב המושקע בה.

המטה הכללי, מטבע הדברים, היה מעדיף לראות את מיליארדי השקלים עוברים לתחומים בוערים אחרים שלגביהם מתקיימים דיונים בימים אלו במסגרת התכנית הרב-שנתית "גדעון". בין היתר, מדובר ברכישת טנקים עם מערכת ההגנה "מעיל רוח", סוללות הגנה אקטיבית מסוג "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", נגמ"שים מסוג נמר, מטוס V-22, מטוסי F-15, וכן הקמת גדר בגבול ירדן ומימון אימונים.

עם זאת, נאומו הערב של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא השאיר מקום לספק: האופציה הצבאית על השולחן, ובקרוב היא אף תקבל את החיזוקים המתאימים. כך שגם אם במטכ"ל היו מחשבות על אפשרות להסיט את המשאבים לתחומים אחרים, דברי ראש הממשלה הבהירו כי אין בכוונתו להוריד את הרגל מהגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully