וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים אירופים: "הסרת הסנקציות שהטלנו לא תלויה באישור הקונגרס"

14.7.2015 / 19:01

בשעה שישראל נערכת למאבק בקונגרס נגד הסרת הסנקציות האמריקניות על איראן, דיפלומטים בכירים באירופה מבהירים: "האמריקנים לא ינהלו את מדיניות החוץ שלנו". לטענתם, "אם הם יכשילו ההסכם, מדינות באירופה יפעלו עצמאית"

עריכה: ניר חן

הסכם הגרעין בין איראן למעצמות שנחתם היום (שלישי) בסיומו של משא ומתן מתיש וממושך, צפוי להיתקל בעוד כחודשיים במהמורה האחרונה לפני אישורו הסופי, כאשר הקונגרס האמריקני יצביע אם לאפשר לנשיא ברק אובמה להסיר את הסנקציות האמריקניות מעל איראן. בישראל מתכוננים למאבק איתנים כדי למנוע מהקונגרס לעשות זאת. על רקע ההכנות למאבק הזה, דיפלומטים אירופים בכירים מבהירים כי אירופה אינה מחויבת בשום אופן להחלטות הפוליטיות שיתקבלו בארצות הברית, וכי הסרת הסנקציות שהטילו מדינות אירופה על טהראן - יוסרו בלי תלות באישור אמריקני.

שני דיפלומטים אירופים בכירים, שביקשו לא להזדהות בשל רגישות הסוגיה, אמרו היום בשיחות עם וואלה!NEWS כי אם הקונגרס האמריקני יחליט לסכל את הסרת הסנקציות של וושינגטון, הדבר לא ימנע מאירופה להסיר את המגבלות מעל איראן באופן חד-צדדי. "זה יהיה מהלך מסוכן מאוד מצד הקונגרס האמריקני לדחות את הסרת הסנקציות, כי זה בעצם יציב את ארצות הברית כמי שהפרה את ההסכם", הסביר אחד הדיפלומטים. "במצב כזה, כל ההסכם יקרוס. אין ספק בכלל שרוסיה, סין ומדינות נוספות יסירו את הסנקציות שלהן מעל איראן באופן חד-צדדי. להערכתי, מדינות אירופה יילכו בכיוון דומה. אין לאף אחד ביבשת הזו כוונה לתת לחברי קונגרס אמריקנים לנהל את מדיניות החוץ שלנו".

לקריאה נוספת:
ברחובות טהראן חוגגים: "הכלכלה באיראן תשתפר, השמחה גדולה"
סכין בגב האומה – או כלבי השמירה של הדמוקרטיה?
הסכם גרעין היסטורי: פיקוח על כל אתרי הגרעין בתיאום עם איראן

ברק אובמה נושא נאום לאומה בפני הקונגרס. רויטרס, רויטרס
"המדיניות האירופית תובהר לדמוקרטים המתלבטים בסנאט ובקונגרס". אובמה/רויטרס, רויטרס
"אם ההסכם יהפוך לאות מתה בגלל הקונגרס, האיחוד האירופי יתקדם בכוחות עצמו"

דיפלומט אחר הסביר כי "מעבר לעובדה שאנחנו סבורים שההסכם הוא הדרך הכי טובה למנוע מאיראן נשק גרעיני, יש באירופה רצון לפתוח דף חדש עם איראן. חלק מזה קשור גם לאפשרויות כלכליות. ההסכם קובע שארצות הברית והאיחוד האירופי יסירו את הסנקציות מעל איראן בו זמנית, אבל אם ההסכם יהפוך לאות מתה בגלל הקונגרס, האיחוד האירופי יתקדם בכוחות עצמו. הבעיה העיקרית תהיה שאיראן לא תהיה כפופה למגבלות בתסריט כזה". לדברי הדיפלומט הבכיר, הנקודה הזו תובהר גם לדמוקרטים בסנאט ובקונגרס שמתלבטים כיצד להצביע, ושתוצאות ההצבעה בקונגרס תלויות למעשה בקולותיהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים: "אובמה יתקשה למכור את ההסכם"

ההצבעה בקונגרס צפויה להתקיים בחודשי הסתיו הקרוב, לא לפני אמצע ספטמבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לבקר בוושינגטון כדי לנסות ולשכנע חברי קונגרס להתנגד להסרת הסנקציות. נתניהו אמר בחודש שעבר בשיחה עם תא הכתבים המדיניים כי הוא משוכנע שייחתם בסופו של דבר הסכם גרעין עם איראן, אולם אין ביכולתו להעריך כיצד יצביע הקונגרס האמריקני כאשר יידרש לאשר את הסרת הסנקציות כחלק מההסכם. התסריט שבו ההסכם קורס ומדינות שונות בעולם, כולל באירופה, מתחילות להסיר את הסנקציות מעל איראן באופן חד-צדדי, בהחלט מטריד את נתניהו. עם זאת, ראש הממשלה דבק בעמדתו ולפיה "עדיף שלא יהיה הסכם כלל מאשר הסכם רע".

נשיא איראן חסן רוחאני, מאי 2015. AP
באירופה מעוניינים לפתוח דף חדש עם איראן. רוחאני/AP

בדרך להצבעה, הקונגרס צפוי להתחיל כבר השבוע בהליך הפיקוח על ההסכם, שצפוי להימשך חודשיים, כאשר במהלכם תהיה פגרה ממושכת. יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, אד רויס, הודיע כי הוא מתכוון לכנס דיון ראשון בנושא כבר ביממה הקרובה. רויס אמר כי לממשל אובמה יהיה "קשה למכור את ההסכם" לחברי הקונגרס. זאת, מאחר שההסכם אינו דורש מאיראן לפרק את תשתית הגרעין שלה, ואף מאפשר לה לפתח תשתית גרעין חדשה בעוד עשר שנים.

כדי להכשיל את הסרת הסנקציות, מתנגדי ההסכם ובהם נתניהו יצטרכו לשכנע לפחות 13 סנאטורים דמוקרטים וכמה עשרות חברים דמוקרטים בבית הנבחרים להצביע נגד עמדתו של הנשיא אובמה. הנשיא, לעומת זאת, זקוק לתמיכתם של 34 סנאטורים דמוקרטים, או לחלופין 145 דמוקרטים בבית הנבחרים. לפני כחודשיים שלחו 151 דמוקרטים בבית הנבחרים מכתב תמיכה לאובמה בנושא המשא ומתן הגרעיני עם איראן. אם כל אותם 151 ידבקו בגיבוי שלהם לנשיא, לאובמה תהיה היכולת להעביר את הסרת הסנקציות, גם אם בדוחק.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully