וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החיילים חשבו שמנגיסטו סודאני": הכשלים שהובילו להסתננות לעזה

9.7.2015 / 20:30

אברהם מנגיסטו, שנמצא בידי חמאס, עבר את הגדר כשהוא חולף על פני חיילים מאוגדת עזה. אחד מהם חשב שמדובר בסודאני שהתייאש מהשהות בישראל. גורם מדיני: "הממשלה החליטה לא לקשור את גורלו בהשבת גופות גולדין ושאול"

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

אברהם מנגיסטו שנמצא בידי חמאס בעזה, עבר את הגבול לרצועה לפני כעשרה חודשים, כשהוא חולף בדרכו על פני חיילים מהחטיבה הצפונית של אוגדת עזה. מנגיסטו לא עורר את חשדם של החיילים, שאבטחו באותם רגעים עבודות חשמל בגזרה. אחד החיילים סיפר כי כאשר התצפיתניות הבחינו במנגיסטו מתקדם לעבר הגדר ועובר לצד הפלסטיני, כבר היה מאוחר מדי. חייל אחר טען כי הם חשבו שמדובר בסודני שרצה להגיע לשטחי רצועת עזה כי התייאש מהשהות בישראל.

תחקיר האירוע העלה שאלות נוקבות על תפקוד הכוחות שלא התאמצו כדי למנוע את המעבר. קצינים בכירים בגזרה דחו את הביקורת ואמרו: "הכוחות שלנו מכוונים לבלום חדירה מהשטח הפלסטיני ולא להיפך". אך דברי הקצינים נדחו בתחקיר בטענה שאם היה מדובר בחייל שהחליט לפתוח במנוסה לצד הפלסטיני עקב זעם רגעי, הכוח היה מבצע אחריו מרדף לתוך השטח הפלסטיני כדי לעצור אותו. כמו כן, נטען כי לו היה מדובר בחייל, היה מוכרז גם "קוד חניבעל" כדי לסכל אפשרות שאנשי חמאס יחטפו אותו.

עוד בנושא:
נתניהו הבטיח "להשיב את אברהם", אך עדיין לא נפגש עם המשפחה
"מה הוא שווה לחמאס?": משפחת הצעיר הבדואי מבקשת להשיבו
במשך חודשים מחזיק חמאס בנכס משמעותי - אז למה הוא שותק?

משדר פולו על אברהם מנגיסטו - שיחת טלפון עם יעקב פרי. מערכת וואלה!
האם ניתן להתעלם מכישלון הכוח הצבאי? אברהם מנגיסטו/מערכת וואלה!

עוד שאלות שעלו על תפקוד הכוחות הן האם הכוחות מתורגלים למנוע מעבר של אזרח ישראל לשטח הפלסטיני או רק להגן על גורל חיילים? האם ניתן להתעלם מכישלון הכוח הצבאי והעובדה שנגרמה למדינת ישראל בעיה אסטרטגית? קצינים שנחשפו לתחקיר הצבאי קבעו כי הכוח לא התאמץ לסכל את האירוע. בצה"ל מיהרו לסכם את התחקיר בכך שעיני התצפיתניות שפזורות לאורך הגדר מתמקדות בשטח הפלסטיני. לאחר המקרה, כחלק מהפקת לקחים, הרחיבו את שטח התצפית של התצפיתניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הנקודה ממנה חצה אברהם מנגיסטו את הגדר  ועבר אל רצועת עזה, יוני 2015. שי מכלוף
" קו החוף בגבול עם רצועת עזה הוא נקודת תורפה". האזור שבו חצה מנגיסטו את הגבול/שי מכלוף

גורמי צבא שפעלו לאחרונה בגזרת צפון רצועת עזה, סיפרו בשיחה עם וואלה!NEWS כי אזור קו החוף בגבול עם רצועת עזה הוא נקודת תורפה. "לפני מבצע 'צוק איתן' האזור היה רווי בדייגים ישראלים שהיו מגיעים לאזור כדי לדוג. תצפיתניות של חיל הים היו צועקות להם בכריזה לעזוב את האזור ומזעיקות חיילים וכוח של מג"ב. לאחר אכיפה מוגברת הוחלט לסגור את האזור ולהכריז עליו כשטח צבאי סגור", סיפרו. אחרי מבצע "צוק איתן" מיהרו בצה"ל לתקן את הגדר ולהגביר את הדריכות של מערכי האיסוף השונים לגבי אזור קו החוף.

אחד מגורמי הצבא הוסיף, "הפשיטה של המחבלים לעבר קו החוף במהלך המבצע מבלי שאף אחד יבחין בהם העצימה את הכישלון שהיה שם. כך גם במקרה של הבחור שחצה לעזה. התצפיתנית שראתה אותו הייתה צריכה לחשוד בו רק בגלל העובדה שלאזרח אין מה לחפש שם ואם הוא מסתובב ללא חכת דיג זה צריך להדליק לה נורה אדומה". הגורם דחה את ההסברים בצה"ל ואמר: "אם זה היה מחבל שהגיע להניח מטען חבלה בישראל ובדיוק חזר לשטח הפלסטיני? איך הכוחות ידעו שמדובר באזרח סובל מבעיה נפשית?".

בישראל מעוניינים לשלם מחיר נמוך תמורת הנעדרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את אלוף-משנה במילואים ליאור לוטן, המפקד לשעבר של היחידה המטכ"לית לניהול משא ומתן, לאחראי המשא ומתן העתידי להשבת גופות החיילים סמ"ר אורון שאול וסגן הדר גולדין שנהרגו במבצע "צוק איתן". הנעדרים אברהם מנגיסטו ובן מיעוטים מהפזורה הבדואית בנגב התווספו לאחריות של לוטן כנעדרים בשלב מאוחר יותר. הכוונה הייתה לשלב אותם במשא ומתן עתידי. לוטן מלא ביטחון עצמי ונחוש לחולל תהליך חיובי שיוביל במקרה הרע לפיסות מידע אודות גורלם ובמקרה הטוב לסיום הפרשה. צו איסור הפרסום הגורף של גורלו של מנגיסטו הוא מתנה ללוטן. זאת, בשל הקושי בניהול משא ומתן בישראל עם רעשי תקשורת, שבמדינה דמוקרטית כמו ישראל עלולים להיות מכשלה.

אחרי עשרה חודשי המתנה הצליח לוטן להניע כמה תהליכים אולם הם לא הבשילו ולוטן נותר ללא אף הישג. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי המנדט שקיבל לוטן מראש הממשלה לניהול המשא ומתן הוא צר מאוד ולא מאפשר לו יכולת תמרון מול החמאס, שמתקשה לנהל שיח עקיף בשל הפיצול המשמעותי בהנהגה.

בשל כך שחמאס סיים את מבצע "צוק איתן" ללא אף אחד משבעת היעדים עליהם הכריז חאלד משעל, נקרתה בדרכם הזדמנות למקסם את ערך גופות החיילים ושני הנעדרים הישראלים. ואולם, כפי שזה נראה כעת, בישראל מעוניינים לשלם מחיר נמוך כדי להימנע מהישנות המצב שאחרי עסקת שליט, שבו משוחררים רבים חזרו לטרור ונעצרו. בשלב זה ברור לשני הצדדים כי חמאס מבקש מחיר גבוה תמורת מידע אודות גורל הנעדרים והגופות וישראל תצטרך לשלם מחיר כלשהו כדי להניע תהליך, ולא תוכל עוד להסתפק בשליחים זרים שיחזרו מביקורים ברצועת עזה בידיים ריקות.

עם זאת, גורם מדיני טען הערב כי "הדרג המדיני קיבל החלטה לא לקשור את גורלם של שני הנעדרים מנגיסטו ובן המיעוטים לגורלם של גולדין ושל שאול. הדרג המדיני החליט כי שני הנעדרים הוגדרו כמקרים הומניטריים וכך יש להתייחס לכך". לדבריו, "מדובר באנשים מעורערים בנפשם שהחליטו על דעת עצמם לחצות את הגבול. גורמים רשמיים ימשיכו לעדכן את המשפחות על ההתפתחויות".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully