וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההיעלמות הושתקה כי מדובר בכהה עור": מחאת יוצאי אתיופיה תחודש?

פעילים יוצאי אתיופיה מלינים על הסתרת הסיפור של אברהם מנגיסטו, המוחזק ברצועת עזה, מעיני הציבור, ושוקלים לצאת להפגין: "ההפחדות עשו את העבודה". עם זאת, יש כאלה בקרב העדה אשר מזהירים "לא להכניס את השד העדתי לתמונה"

צילום: שי מכלוף, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

מנהיגי מחאת יוצאי אתיופי ייפגשו הערב (חמישי) לדון בחידוש מאבקם, בצל מה שהגדירו "יחס ראשי המדינה וכוחות הביטחון" לנושא החזקתו בשבי של אברהם מנגיסטו, בן העדה, ולמשפחתו. מנגיסטו, תושב אשקלון, חצה את הגבול לעזה לפני 10 חודשים ומאז הוא מוחזק בידי חמאס.

הפרסום הבוקר לא הפתיע את מנהיגי המחאה, שמכירים את פרטי הסיפור זה חודשים, אך נאלצו לשמור עליו בינם לבין עצמם לבקשת המשפחה של מנגיסטו. "כל גורם ביטחוני שדיבר עם המשפחה השתיק אותם שוב ושוב בטענה שאם יצאו לתקשורת זה יעלה את המחיר שידרוש חמאס וזה יהיה בעייתי", אמר לוואלה!NEWS אשר ברקולי, ממנהיגי המחאה. "אני חושב שהם הרשו לעצמם לפעול כך רק בגלל שמדובר באדם כהה עור, ואם זה היה מישהו לבן הסיפור היה יוצא לאור מהר יותר, והיה מופעל לחץ לפעול. זה בדיוק כמו הסיפור של האדם שנסחף ללבנון (גבריאל דוויט, שטבע בים ב-2005 וגופתו הוחזרה על ידי חיזבאללה ב-2007, דו"פ), כל עוד מדובר באדם כהה עור - הוא לא חשוב מספיק".

עם זאת, היו במהלך ההפגנות של הקהילה האתיופית אנשים שהחליטו לפעול למען השבוי, ולבשו חולצה שחורה ועליה הכיתוב "אברה מנגיסטו?". "אלו היו אנשים שהכירו את הסיפור והחליטו לפעול עצמאית", אמר ברקולי, "הפצרנו בהם לא לעשות את זה בגלל צו איסור הפרסום, אבל הם בחרו בדרך שלהם".

עוד בנושא
נתניהו הבטיח "להשיב את אברהם", אך עדיין לא נפגש עם המשפחה
"מה הוא שווה לחמאס?": משפחת הצעיר הבדואי מבקשת להשיבו
ליברמן על הישראלי בשבי חמאס: "הופתעתי לשמוע היום על הפרשה"

סמוך לביתו של אברהם מנגיסטו, אשקלון, 9 ביולי 2015. לירון מולדובן, מערכת וואלה!
"ברגע שבא גוף כמו צה"ל ואומר להם 'תהיו בשקט' הם בשקט". פעיל חברתי לובש חולצה עם שמו של השבוי אברה/מערכת וואלה!, לירון מולדובן

לטענת ברקולי, המנטליות של יוצאי אתיופיה שיחקה לידי צה"ל, הממשלה והרשויות, הודות לכך שרוב הקהילה אכן בחרה לשמור על שקט. "העדה האתיופית היא עדה שומרת חוק, וברגע שבא גוף כמו צה"ל ואומר להם 'תהיו בשקט' הם בשקט. ניסינו לדבר עם המשפחה מספר פעמים על מנת להפיץ את הסיפור, והם לא אישרו כי הם חששו. הם עדיין חוששים מאוד לגורל בנם", הסביר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"כשאומרים ש'זו בעיה של אתיופים', הנושא מאבד מהלגיטימציה שלו"

"קיווינו שתהיה היענות גדולה של אנשים שינסו להבין במה מדובר"

נוכח ההתפתחויות ייפגשו הערב כאמור מנהיגי המחאה על מנת לדון באפשרות לחדש את המחאה בצל ההיעדרות והתנהלות המדינה מול המשפחה. נראה כי הדעות חלוקות בנושא בין מנהיגי המחאה. "אני לא חושב שצריך להכניס את השד העדתי לסיפור הזה. זה להכניס את הסיפור למגרש לא לו", אמר גנטו מנגיסטו, חבר נוסף בהנהגת המחאה, "כשאומרים ש'זו בעיה של אתיופים', הנושא מאבד מהלגיטימציה שלו. מדובר כאן על אוכלוסיות מוחלשות והיחס אליהן". לשם המחשה אמר כל השיחות עם המשפחה התנהלו ללא תרגום לאמהרית, זאת עד שח"כ לשעבר פנינה תמנו-שטה נכנסה לתמונה ואז המצב השתנה מעט. "לולא התערבותה זה היה מושתק לעוד שנים".

גם בעניין מחאת החולצות בהפגנות אמר מנגיסטו שמדובר בצעד חכם. "הוחלט ללכת עם החולצות האלו בלי יותר מידי הסברים ובלי לומר מה ומי", תיאר, "קיווינו שכך תהיה היענות גדולה של אנשים שינסו להבין במה מדובר ויחפשו את זה ברשת".

פרק הזמן הארוך שלקח עד לחשיפת פרטי הסיפור לציבור הוא המקומם את מנגיסטו. "את הסיפור עם דוויט, שגם הוא היה לא בריא בנפשו לקח שלוש שנים לחשוף. גם אז דאגו להשתיק את הסיפור היטב", אמר והוסיף: "אם היה מדובר בחודש-חודשיים זה לגיטימי (לשתוק, דו"פ) שבתקופה זו עושים מאמצים. אבל עשרה חודשים זה פרק זמן ארוך מאוד להסתיר סיפור מעין הציבור. ההפחדות שלהם עשו את העבודה".

סמוך לביתו של אברהם מנגיסטו, אשקלון, 9 ביולי 2015. לירון מולדובן, מערכת וואלה!
"דאגו להשתיק את הסיפור היטב". פעילת מחאה יוצאת אתיופיה/מערכת וואלה!, לירון מולדובן

אבי יאלו, פעיל חברתי שהגיע היום עם החולצה אל בית משפחתו של מנגיסטו באשקלון, העיד: "הסתובבנו עם החולצות במטרה להעיר את התקשורת, כדי שתפעיל לחץ ותגרום להסרת צו איסור הפרסום ועל מנת שתספר את הסיפור של אברהם. במקרה הזה נדמה כי התקשורת הלכה יד ביד עם מערכת הביטחון, שהשתיקה את הסיפור".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

אימו של אברהם מנגיסטו בוכה לאחר מסיבת העיתונאים באשקלון. יוני 2015. AP
אגרש, אמו של מנגיסטו אחרי פרסום היעדרות בנה. בית המשפחה באשקלון, היום/AP
הנקודה ממנה חצה אברהם מנגיסטו את הגדר  ועבר אל רצועת עזה, יוני 2015. שי מכלוף
האזור שבו נצפה מנגיסטו עובר את הגבול לרצועה/שי מכלוף
הפגנת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
גבר עם חולצת המחאה בהפגנת יוצאי אתיופיה בחודש יוני/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully