וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בצה"ל: תוקם יחידת קומנדו, מפקדי "צוק איתן" יקודמו

6.7.2015 / 17:32

הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט על הקמת חטיבת קומנדו שתחתיה יפעלו מגלן, דובדבן, אגוז ורימון. מח"ט גבעתי לשעבר עופר וינטר יקודם לתת-אלוף חרף הביקורת וימונה לראש מטה פיקוד מרכז, אל"מ רסאן עליאן, לשעבר מפקד גולני, יקודם וימונה לקצין חי"ר וצנחנים ראשי

צילום: אנצ'ו ג'וש, עריכה: טל רזניק

(אל"מ וינטר משיב לביקורת על צוק איתן: "על אחים לא יורים")

במסגרת התכנית השנתית "גדעון" הודיע היום (שני) הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט להקים חטיבת קומנדו בצה"ל. לפי הודעת דובר צה"ל, מטרת החטיבה היא לשפר את הפעילות המשותפת בעתות חרום, חיזוק חיל הרגלים, הכוחות המיוחדים ואוגדות החוד. החטיבה תהיה תחת פיקוד עוצבת האש (98) והיחידות שיועברו אליה הן מגלן, דובדבן, אגוז ורימון.

החטיבה החדשה מספקת למטכ"ל כלי מבצעי חדש ושיפור התיאום בין היחידות המובחרות ויחידות העילית. בצה"ל מעריכים כי איכות ההון האנושי, הכשירות וההתמחות של היחידות המובחרות יאפשרו ביצוע מבצעים מיוחדים בסדר כוחות גדול וברמת אפקטיביות גבוהה.

במסגרת דיוני השיבוצים שהתקיימו היום בראשות איזנקוט הוחלט כי בראש החטיבה חדשה יעמוד אלוף-משנה. בראש חטיבת הקומנדו יעמוד אלוף-משנה דוד זיני, קצין עתיר ניסיון מבצעי שגדל בחטיבת גולני. בעבר פיקד על גדוד 51 בחטיבה החומה, יחידת אגוז וחטיבת המילואים אלכסנדרוני. הוא זוכה להערכה רבה במטה הכללי בשל כישורי פיקוד, הבנת שדה הקרב ואומץ לב ותעוזה.

טקס הנחת "דגלון לנופל" על קבריהם של חללי מערכות ישראל, אפריל 2015. טלי מאייר
הבעת אמון במפקדי "צוק איתן". הרמטכ"ל איזנקוט/טלי מאייר

הקמת החטיבה מהווה מהפכה בשיטת גיוס הלוחמים. עד כה, מועמדים לשירות ביטחון שרצו להתגייס ליחידות דוגמת אגוז, דובדבן ומגלן היו צריכים לעבור דרך חטיבות החי"ר השונות, ורק לאחר מכן להתמיין ליחידות המובחרות. במקרה שבו המועמד כשל בתהליך המיון הוא נשר לשורות החטיבה. עתה, עם הקמת הקומנדו, ייתכן כי תורגש ירידה במוטיבציה להתגייס לחטיבות החי"ר, שכן כדי להגיע ליחידות המובחרות יהיה צורך לעבור תהליך מיון מיוחד לקומנדו בלבד.

לקריאה נוספת:
לראשונה מאז צוק איתן: אלפי בתים בעזה שנהרסו כליל ייבנו מחדש
תחזיות קודרות בצה"ל: בשנת 2019 יחסרו 6,000 חיילים
המנון חטיבת גבעתי מתרענן: בית חדש נכתב בהשראת "צוק איתן"

אל"מ וינטר יקודם חרף הביקורת

מדיוני השיבוצים עולה כי איזנקוט מקדם את מפקדי "צוק איתן". אלוף-משנה עופר וינטר, ששירת בתפקידו האחרון מפקד חטיבת גבעתי, יועלה לדרגת תת-אלוף וימונה לראש מטה פיקוד מרכז. שמו של וינטר נקשר בשנה האחרונה לסערה תקשורתית לאחר שהפיץ דף מפקד לקרב עם מושגים דתיים. כמו כן, החלטתו להפעיל "קוד חניבעל" באזור רפיח בעקבות חטיפתו של סגן הדר גולדין עוררה מחלוקת נוספת. הוא אף זומן לחקירה בפרשת גדוד צבר הנמצא תחת החטיבה הסגולה. עד לא מכבר העריכו בצה"ל כי וינטר, שבאחרונה העביר את הפיקוד על חטיבת גבעתי לאלוף-משנה ירון פינקלמן, יצא ללימודים.

קידום מעניין נוסף הוא אלוף-משנה רסאן עליאן, מפקד חטיבת גולני, שיעלה לדרגת תת-אלוף וימונה לקצין חי"ר וצנחנים ראשי. את דרכו הצבאית הוא החל בחטיבת גולני, ולפני שמונה למפקדה הוא פיקד על גדוד הסיור של גולני והיה סגן מפקד החטיבה. לאחר מכן, הוא פיקד על חטיבת המילואים המובחרת אלכסנדרוני ושימש מפקד החטיבה המרחבית מנשה. פציעתו ביממה הראשונה של מבצע "צוק איתן" מפגיעת טיל נגד טנקים בנגמ"ש שבו נסע הציבה אותו במרכז התודעה הציבורית, דבר שהתעצם עם שובו לשטח לאחר הטיפול בבית החולים, כשצלקות מעטרות את פניו. מי שיחליפו בתפקיד הוא מפקד סיירת מטכ"ל.

מינויים נוספים עליהם הוחלט בצה"ל: תא"ל אמיר אבולעפיה ימונה למפקד עוצבת הפלדה; תא"ל אורן אובמן ימונה למפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מל"י); תא"ל יהודה פוקס ימונה למפקד אוגדת עזה; אל"מ אבי גיל יקודם לתא"ל וימונה למפקד עוצבת עידן (מילואים); אל"מ הדי זילברמן יקודם לתא"ל וימונה לראש חטיבת תכנון באגף התכנון; אל"מ גיא חסון יקודם לתא"ל וימונה לקצין שריון ראשי; אל"צ עופר לוי יקודם לתא"ל ועופר לוי ימונה לראש מטה פיקוד הדרום; אל"מ יורם לרדו יקודם לתא"ל וימונה לראש מטה פיקוד העורף; ותא"ל מירב קירשנר תמונה לראש מטה אגף כוח האדם. המינויים מותנים באישור סופי של שר הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully