וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר: בתי הדין הרבניים יועברו לש"ס, רפורמת הגיור תיקבר

5.7.2015 / 0:43

יום גורלי ביחסי דת ומדינה: חברי הממשלה צפויים לאשר הבוקר את העברת בתי הדין לזרועות ש"ס, החלטה שתשפיע על אלפי זוגות המבקשים להתגרש. החלטה נוספת שתעלה לאישור תצמצם את רפורמת הגיור. וגם: השרים ידונו בהרחבת מונופול הכשרות של הרבנות הראשית

באדיבות חדשות 10, עריכה: מתן חדד

(דרעי חותם על ההסכם הקואליציוני עם נתניהו, לפני חודשיים)

החרדים הבטיחו להחזיר את הגלגל אחורה, וכעת זה קורה: ישיבת הממשלה שתתקיים הבוקר (ראשון) צפויה לאשר את העברת בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים, שבראשו עומדת איילת שקד מהבית היהודי, לידי משרד הדתות, שבראשו דוד אזולאי מש"ס. החלטה נוספת שתובא לאישור הבוקר היא בעניין רפורמת הגיור. אם תאושר ההחלטה, הרפורמה, שנועדה להוציא את מערך הגיור משליטתה הבלעדית של הרבנות הראשית ולאפשר לרבני ערים לגייר באופן עצמאי, תרד לטמיון.

העברת בתי הדין למשרד הדתות תאפשר לש"ס להתעסק בסוגיות הנוגעות למינויים בבתי הדין הרבניים – דבר שלו השפעה ישירה על אלפי זוגות בישראל שמגיעים לרבנות כדי להתגרש וגורלם נתון בידי הדיינים. בין היתר, תוכל המפלגה לקבוע את הצורך במינוי דיינים נוספים, מינוי עובדים בבתי הדין הרבניים ומינוי זמני של דיינים לבית הדין הגדול. זהות הדיינים אמנם נקבעת על ידי הוועדה למינוי דיינים, אך גם שם למפלגות החרדיות יש השפעה כמעט אבסולוטית על החברים בה.

עוד בוואלה!NEWS:
דיווח: איראן והמעצמות הגיעו להסכמה בסוגיית הסנקציות
הושגה שליטה בשריפה באזור מעלה החמישה, קיים חשד להצתה
אין כספי סיוע, אין עבודה - לפחות הליצנים גורמים לילדי עזה לחייך

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
יועבר ממשרד המשפטים למשרד הדתות. בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב
"בתי הדין הרבניים יתנהלו על פי תפיסת עולמה של ש"ס. פלורליזם או פרשנות מקלה ודאי לא יהיו מנת חלקה"

רבים טוענים כי העובדה שבתי הדין בישראל משרתים את כלל אזרחי המדינה צריכה להוביל למסקנה שלפיה מקומה של מערכת שיפוטית זו אינו במשרד שמיועד למתן שירותי דת, אלא במשרד המופקד על ניהול מערכת המשפט והפיקוח עליה. "אנחנו הופכים להיות מדינה דתית", אומרת בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" למען נשים מסורבות גט ועגונות. "בתי הדין הם רשות שופטת, בידם האפשרות והצורך לקבוע גורלות. אם כך, לא ברור מדוע הסמכויות עוברות למשרד לשירותי דת ולא למשרד המשפטים, זה הידוק הקשר של דת ומדינה".

כהנא דרור טוענת כי אם נוסיף לכך את העובדה שש"ס היא זו שמחזיקה במשרד לשירותי דת, "בתי הדין הרבניים יתנהלו על פי תפיסת עולמה. פלורליזם או פרשנות מקלה ודאי לא יהיו מנת חלקה". לסיום אמרה כי האפשרות היחידה להתמודד עם הדבר היא "לא להשתמש בשירותי הדת של המדינה, להתחתן באופן פרטי, לערוך הסכמי קדם נישואים ולקחת אחריות אישית על כל ענייני הנישואים והגירושין שלו".

בעתירה שהגישה "אמונה", תנועת נשים דתית, לבג"ץ נגד העברת בתי הדין הרבניים לש"ס נטען כי הדבר "עלול להסיג את פעולתם ויעילותם שנים אחורה, להוריד לטמיון את המאמצים הגדולים שנעשו בשנים האחרונות לשיפור פעולתם של בתי הדין הרבניים ולשינוי תדמיתם בעיני הציבור כדי שזה ישוב וייתן בהם אמון". בג"ץ דחה את הבקשה להורות על צו ביניים, אך הורה למדינה להשיב לעתירה בשבוע הקרוב.

"קבירת חוק הגיור תביא להתבוללות"

החלטה נוספת שתובא לאישור הממשלה נועדה לקבור באופן סופי את רפורמת הגיור שקודמה בקדנציה הקודמת. בנוסח החדש שיובא לאישור, רבני עיר יוכלו להקים מותבי גיור, אך אלה יהיו באישור ובשליטת הרבנות הראשית ובהשתתפות של דיינים ממערך הגיור בלבד.

אריה דרעי יו"ר ש"ס. טלי מאייר
מפלגתו תשלוט בבתי הדין הרבניים. יו"ר ש"ס אריה דרעי/טלי מאייר

"הם לא קוברים רק את הרפורמה, הם קוברים את הזהות היהודית של המדינה", אומר ח"כ לשעבר אלעזר שטרן שקידם את חוק הגיור. "אנשים שלא ניתן להם מקום של זהות יהודית עכשיו, בעוד מאה שנה הם כבר לא יישארו כאן". שטרן גם טוען כי החלטת הממשלה שכפופה להסכם הקואליציוני עם החרדים "מביאה למצב של התבוללות. יש לי חברים שילדיהם מתחתנים עם גויים רק כי הם נתקלים במערך גיור חרדי אטום".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), ששטרן היה חבר מפלגתה בכנסת הקודמת, אמרה: "ביטול חוק הגיור הצפוי בישיבת הממשלה הוא סטירת לחי למאות אלפי אזרחים שעלו לישראל, חיים איתנו, משרתים בצבא וימשיכו להיות אזרחים סוג ב'. הצלחנו בממשלה הקודמת, במאמצים רבים, לנסח פשרה מוסכמת ומקובלת על רבנים שתאפשר להם להתגייר ולממש את שאיפתם להיות חלק מהעם היהודי בארץ ישראל. הממשלה הזאת היא ממשלת ריאקציה, בניהולו של נתניהו שבחולשתו מחזיר את ישראל אחורה בכל תחום אפשרי".

עם זאת, השר נפתלי בנט, שקידם את החוק, יוכל להתנחם בעובדה שמערך הגיור עצמו יעבור ממשרד הדתות למשרד ראש הממשלה. זאת, בהתאם לדרישתו במשא ומתן הקואליציוני. מפלגתו של בנט תזכה אולי לדריסת רגל בבתי הדין המיוחדים לגיור, אבל גם שם, ראש אגף הגיור ימשיך להיות איש של ש"ס.

נוסף על אלה, בוועדת שרים לענייני חקיקה צפוי להתקיים דיון על תיקון חוק איסור ההונאה בכשרות של ש"ס. הצעת החוק במתכונתה המקורית נועדה להרחיב את מונופול הכשרות של הרבנות הראשית לישראל ואוסרת על עסק להציג עצמו ככשר, גם כאשר לא נעשה שימוש במילה "כשר", כאשר התעודה לא יצאה תחת ידי הרבנות הרשמית. עד כה לא ברור אם ההצעה שתעלה בוועדה שונה מזו המקורית לאור ההתנגדות של כמה מחברי סיעת כולנו וההסתייגות של הבית היהודי.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב אורי רגב, אמר כי "ממשלת החוסן הציוני כביכול תקדיש את יום ראשון הקרוב לשורת מהלכי כניעה לתכתיבי המפלגות החרדיות והלא-ציוניות. אין ספק, אין אויבים קשים יותר ליהדות מהרבנות הראשית והמפלגות החרדיות שעושות הכול כדי להשניא את היהדות על הציבור, להבטיח חלוקת שלל לאנשיהם ולהגן על הקיצוניות הדתית מכל כרסום".

לדברי רגב, "המסקנה ברורה והגיע הזמן שגם מנהיגי הציבור הדתי-לאומי יפנימו אותה: חייבים לבטל את הרבנות הראשית ולאפשר לכל קהילה יהודית מוכרת שרוצה לספק שירותי דת לעשות זאת. הציבור יבחר באופן חופשי כיאה לדמוקרטיה יהודית".

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully