וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הודיעה: "שיחות הגרעין יוארכו לחודש הבא"

יומיים לפני תאריך היעד לסיום שיחות הגרעין, הודיע משרד החוץ האיראני כי השיחות יוארכו "בשל העבודה הרבה שנותרה". גם שר החוץ הבריטי שידר חוסר אופטימיות מהגעה להסכם והבהיר: "הצדדים יצטרכו להגיע לוויתורים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

משרד החוץ של איראן הודיע היום (ראשון) כי שיחות הגרעין בין המדינה לשש המעצמות יוארכו ויימשכו מעבר לתאריך היעד שנקבע ל-30 ביוני – כך דיווחה רשת "אל-ערביה". "בשל העובדה שישנה עוד עבודה רבה לעשות, המשלחות ימשיכו במשא ומתן במטרה להגיע להסכם טוב", אמר דובר המשלחת האירנית לווינה. עם זאת, הדובר הדגיש כי "אין דיונים על הארכה ארוכת טווח". גורם אמריקני בכיר אישר את הדברים.

בנוסף, שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, אמר עם נחיתתו בווינה כי ישנם חילוקי דעות משמעותיים בין הצדדים, וכי יהיה צורך בוויתורים כדי להגיע להסכם. "ישנם כמה תחומים שבהם עדיין יש לנו חילוקי דעות משמעותיים בנוגע לפירוש הדברים שהסכמנו עליהן בלוזאן (הסכם המסגרת שנחתם באפריל האחרון)", אמר המונד. "הצדדים יצטרכו להגיע לוויתורים אם אנו רוצים שההסכם יושלם בימים הקרובים", הוסיף והדגיש כי ישנם קווים אדומים שלא ניתן לחצות אותם.

עם זאת, שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי הסכם של הרגע האחרון עדיין אפשרי. "אם לכול הצדדים יהיה רצון פוליטי חזק ברגעים האחרונים הללו, ניתן לעשות את זה", כתבה מוגריני בעמוד הטוויטר שלה.

עוד כתבות על שיחות הגרעין:
איראן: "הסכם גרעין בהישג יד, אם לא יהיו דרישות מוגזמות"
השולחן העגול של אובמה: הסכם הגרעין יעצב מחדש את האזור?
הפרלמנט באיראן אסר פיקוח על מתקני הצבא

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד. יוני 2015. רויטרס
"חילוקי דעות משמעותיים". שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד/רויטרס

שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, אמר בריאיון לעיתון הגרמני "די וולט" כי "הכרחי שנגיע עכשיו להסכם. לדבריו, "אם לא נגיע לכך, זה יהיה כישלון של הקהילה הבינלאומית, בניסיונה לפתור קונפליקט פוליטי באמצעות משא ומתן". שטיינמאייר אף הזהיר ש"אסור לשש המעצמות להיכשל בשיחות הגרעין מול האירנים".

גרמניה דוחפת לפשרה ולחתימה על הסכם אחרי 18 חודשים של משא ומתן בין המעצמות לאיראן. אולם הפערים המשמעותיים הקיימים בין הצדדים גרמו להערכות מצד גורמים לא רשמיים שתאריך היעד יידחה בשבוע.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר בביקור בישראל, 31 במאי 2015. רויטרס
"אסור להיכשל בשיחות מול האיראנים". שטיינמאייר/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הגיע אתמול לווינה ונפגש פעמיים עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף. השניים הסכימו שעדיין יש נקודות מחלוקת משמעותיות אך הביע אופטימיות זהירה.

בנוסף, היום דווח כי זריף צפוי לחזור בהמשך היום לטהראן למשך יום אחד על מנת להתייעץ עם מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית בנוגע להסכם המתגבש. "זריף יחזור לטהראן הלילה וישוב מחר", אמר גורם איראני רשמי.

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף בשיחות בז'נבה, מאי 2015. AP
נפגשו פעמיים בווינה. שר החוץ האמריקני קרי ומקבילו האיראני זריף/AP

"יש גבול למרחק שהמעצמות יהיו מוכנות ללכת לקראת איראן", כתב פיל גורדון, ששימש עד לפני מספר חודשים עוזר מיוחד של הנשיא אובמה למזרח התיכון, במאמר לאתר "פוליטיקו". גורדון הדגיש שחשוב להסיר את הסנקציות מעל איראן רק באופן הדרגתי בתמורה למימוש התחייבויותיה של איראן. בנוסף הוא כתב שיש לאסור על האירנים לעסוק במחקר ופיתוח של סרקזות, זאת כדי שכשייפקע ההסכם, בעוד עשור, האירנים לא יוכלו להגיע במהרה ליכולת צבאית גרעינית.

שוק הנפט העולמי ממתין במתח ובציפייה לתוצאות השיחות. חתימת הסכם משמעו החזרת מיליון חביות נפט אירנית לשוק באופן מיידי, וכתוצאה מכך לנפילת מחירי הדלק בעולם. לפי הערכות, בידי איראן ישנם 40-30 מיליון חביות נפט שהיא מאפסנת. המשמעות: ישנו לחץ על המערב מצד כלכלנים להגיע להסכם עד יום שלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully